جمعه ۱۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
« شرح  منظومه ظهر»، شرح واقعه نينواست

غلامرضا كافي پژوهشگر و برنده كتاب سال ولايت و نویسنده «شرح منظومه ظهر» که سال گذشته به چاپ رسید، گفت: «شرح منظومه ظهر» متني پژوهشي درباره کل ماجرای كربلا، اما در حقيقت پنجره‌اي است به خود واقعه عاشورا و نگرش جامعه ادبي ايران در برهه‌هاي تاريخی مختلف به اين واقعه عظيم.

غلامرضا كافي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: اين كتاب پژوهشي چندي پيش برنده جايزه ادبي كتاب سال ولايت بوده است و به شكلي دقيق به آثار ادبي عاشورا در تاريخ ايران مي‌پردازد.

وي درباره كتاب‌هاي تحقيقي اين حوزه گفت: درباره ادبيات عاشورا تحقيقات پراكنده زيادي صورت گرفته است. به طور مثال كتاب «شكوه شعر عاشورا» نوشته علي اكبرمجاهدي كتاب بسيار غني در اين زمينه بود؛ اما اشكالاتي نيز داشت. اول اينكه همه دوره‌ها را در بر نمي‌گرفت و دوم اينكه كتاب حالت تحقيقي و تدويني خوبي نداشت در برخي از بخش‌هاي كتاب نيز به جاي شعر عاشورايي به شعر دفاع مقدس پرداخته بود.

كافي گفت: «شرح منظومه ظهر» تمام دوره‌هاي تاريخي و سبك‌هاي ادبي شعر عاشورا را در بر مي‌گيرد و من تا آنجا كه توانسته‌ام اشعار شاعران عاشورايي را گردآوري و در برخي از موارد به نقد آنها پرداخته‌ام.

اين شاعر آييني درباره دوره‌هاي مختلف ادب عاشورا گفت: من در اين كتاب، تاريخ ادبي عاشورا را به چهار دوره تقسيم كرده‌ام. دوره اول، ادبيات عاشورايي تا قبل از قرن نهم را در بر مي‌گيرد. دوره دوم به دوران صفويه، افشاريه و زنديه مي‌پردازد،‌ دوره قاجار سومين بخش اين كتاب است و دوره چهارم از ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۰ هجري شمسي را بررسي مي‌كند. در اين كتاب دوره چهارم يا معاصر، ادبيات عاشورايي بعد از مشروطيت تا سال‌هاي اخير را در بر مي‌گيرد و خود به دو قسمت شعر قبل از انقلاب و شعر بعد از انقلاب تقسيم مي‌شود.

وي افزود: در هر بخش وضعيت سياسي، اجتماعي، وضعيت عمومي شعر، ويژگي‌هاي سروده‌هاي عاشورايي و شاعران عاشورايي را شرح داده‌ام. در بخش معاصر اشعار قبل و بعد از انقلاب كه به نحوي به ادبيات عاشورا مربوط است، با هم مقايسه و به بوته نقد كشيده شده است.

برنده كتاب سال ولايت گفت: در مقدمه كتاب نيز شعر شاعران عرب درباره عاشورا را بررسی، و مهم‌ترين افراد اين حوزه را معرفي كرده‌ام.

اين كتاب در نشر كانون عاشورا و با حمايت معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شده و در نمايشگاه كتاب سال گذشته رونمايي شد. كتاب «شرح منظومه ظهر» تاكنون جايزه «ادبيات عاشورا» و «كتاب سال ولايت» را از آن خود كرده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    سلام حداقل قسمت مقدمه این کتاب را بگذارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط