چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱
بنيان اسطوره‌اي حماسه ملي ايران بررسي مي‌شود

«بنيان اسطوره‌اي حماسه ملي ايران» عنوان سلسله نشست‌هاي شاهنامه‌شناسي است كه به كوشش كانون ايران بزرگ در فرهنگسراي رسانه برپا مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست‌هاي شاهنامه‌شناسي روزهاي پنج‌شنبه در فرهنگسراي رسانه به كوشش كانون ايران بزرگ برگزار مي‌شود و سامان فيروزآبادي پژوهشگر و اسطوره‌پژوه درباره بنيان اسطوره‌اي حماسه ملي ايران سخن خواهد گفت.

به گفته رامين فصاحت دبير كانون ايران بزرگ، نشست‌هاي شاهنامه‌شناسي روزهاي پنج‌شنبه در فرهنگسراي رسانه برگزار و با استقبال خوب اسطوره‌پژوهان و شاهنامه‌دوستان مواجه مي‌شود.

حماسه ملي ايران داراي ساخت اساطيري ويژه‌اي است كه بر مبناي طرحي از پيش پرداخته و از روي تمهيداتي آگاهانه، براي بيان انديشه و قصد معيني به وجود آمده، داراي آغاز و پاياني است و همه اجزاي به ظاهر پراكنده و مستقل شاهنامه از آغاز تا پادشاهي كيخسرو را دربرمي‌گيرد. اين بنيان جامع و سامان‌مند از روي برداشت ذهني خاص ايرانيان باستان طرح‌ريزي شده و بر اساس جهان‌بيني مذهبي و آييني آن‌ها استوار است و در مجموع تصويري حماسي از باورها و معتقدات ديرين ايراني را درباره انسان و گيتي ارايه مي‌كند.

دوره پيشين نشست‌هاي شاهنامه‌شناسي به «كاركردهاي شاهنامه در جهان امروز» اختصاص داشت که دکتر حسين وحيدي، پژوهشگر و شاهنامه‌شناس در پنج جلسه به بررسي شاهنامه و اسطوره و كاركرد آن در جهان امروز پرداخت.

شاهنامه‌دوستان و اسطوره‌پژوهان مي‌توانند براي شركت در نشست «بنيان اسطوره‌اي حماسه ملي ايران» عصر روز پنج‌شنبه (26 آذرماه) ساعت 14 در فرهنگسراي رسانه به نشاني ميدان وليعصر(عج)، ابتداي بلوار كشاورز، كنار سازمان انتقال خون، تالار همايش‌هاي فرهنگسرا، حاضر شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط