پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۴
«رمز و طنز در هزار و يكشب» منتشر مي‌شود

محمد‌علي علومي اين روزها كتاب تحقيقي را با نام «رمز و طنز در هزار و يكشب» آماده انتشار دارد. وي در اين كتاب نمادهاي كهن ايراني را همراه با بن‌مايه‌هاي طنز و نشانه‌هايي از رئاليزم بررسي كرده است. علومي درباره اين كتاب گفت: در اين اثر به نمادهاي كهن ايراني و ايران باستان مانند نمادهاي مهرپرستي و زروانيسم، حكمت خسرواني و... پرداخته است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين نويسنده توضيح داد: اين نحوه نماد‌پردازي ممكن است عجيب به نظر برسد، اما در واقع به طور آشكار و پنهان در هزار و يكشب وجود دارد و براي اولين بار ثابت مي‌كند كه اين اثر عظيم خواستگاهي ايراني دارد.
 
وي همچنين درباره بررسي وجوه طنز در «هزار و يكشب» گفت: طنز به طرزي حيرت‌انگيز همراه با اولين نشانه‌هاي رئاليزم در اين اثر باستاني ديده مي‌شود. مثلا داستاني به نام «خليفه صياد و هرون‌الرشيد»، كاملا به داستان «شاهزاده و گدا» اثر مارك تواين شباهت دارد. در اين داستان يك ماهي‌گير به نام خليفه، با هرون‌الرشيد مواجه مي‌شود؛ بي آنكه او را بشناسد. در اين داستان روابط علي بر روانكاوي دقيق و طنز موقعيت و عبارت شكل مي‌گيرد.

علومي تصريح كرد: در اين كتاب شاهد مثال و نمونه‌هايي نيز از بخش‌هاي مختلف كتاب آمده است. 

وي در پايان گفت: اين كتاب حدود 400 صفحه است و هنوز ناشر آن مشخص نيست.

محمدعلي علومي داستان‌نويس و شاعر است.

هفت حکايت ( مجموعه داستان )، شاهنشاه در کوچه دلگشا ( رمان ) ، آذرستان ( رمان )، اندوهگرد(مجموعه داستان) و وقايع نگاري بن لادن (رمان) از جمله آثار منتشر شده او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها