شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
دغدغه‌اي اسطوره‌اي براي همه آدم‌ها

«به پشت سر نگاه نكن» نام رماني از آرام روانشاد است كه مجوز انتشار دريافت كرده و توسط انتشارات «نگيما» به چاپ مي‌رسد. نويسنده در اين رمان ضمن توجه به اسطوره‌ها، مساله انسان و درونيات او را مد نظر قرار داشته است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) روانشاد درباره رمان 154 صفحه‌اي «به پشت سر نگاه نكن» كه تا چند هفته آينده از سوي انتشارات «نگيما» روانه بازار كتاب مي‌شود، گفت: اين رمان از انواع نوشته‌هاي چند اپيزودي به شمار مي‌آيد و خواننده در پايان آن متوجه مي‌شود كه يك داستان چند اپيزودي است و بخش‌هاي آن در حقيقت تكه‌هاي پراكنده‌اي از يك پازلند. اين شيوه نيز الهام گرفته از ادبيات غرب است و در ادبيات ما كمتر بكار گرفته مي‌شود.
 
اين داستان‌نويس همچنين با اشاره به علت گزينش اين نام براي كتاب توضيح داد: اين نام در واقع يك نماد است كه در اسطوره‌هاي يونان باستان، داستاني درباره آن وجود دارد و درباره قهرماني است كه براي رسيدن به محبوبش نبايد به پشت سرش نگاه كند؛ اين در حالي است كه طبق بسياري از آيين‌ها و اسطوره‌ها و حتي سخنان بزرگان، وقتي انسان قدم به راه جديدي مي‌گذارد، نبايد به پشت سرش نگاه كند. 

روانشاد با اشاره به توجه نويسنده به ساده‌ترين موضوعات و دريافت فلسفه حقيقي زندگي از آن‌ها خاطر‌نشان كرد: مهم آن است كه نويسنده بتواند از دل ساده‌ترين موضوعات داستان بنويسد و البته براي من در اين راستا، قصه آدم‌ها و ماجراهاي زندگي آن‌ها در نسبت با  دنياي معنوي درونشان، واقعا داراي اهميت است. 

وي با بيان اينكه بخشي از لايه‌هاي پنهاني داستان اين كتاب تا حدودي جبر محور است، گفت: در بخش‌هايي از لايه‌هاي پنهاني اين داستان نوعي جبرگرايي وجود دارد؛ چرا كه به اعتقاد من در مواقعي هر چند انسان واقعا اراده و  تصميم خود را بكار گيرد، ماجراهايي گريز‌ناپذير براي او اتفاق مي‌افتد. 

اين نويسنده با اشاره به اهميت جهاني شدن مفاهيم در ادبيات تاكيد كرد و گفت: به نظر من ديگر زمان آن رسيده كه ادبيات ايران واقعا به جهاني بودن فكر كند و ضمن وفادار ماندن به فرهنگ و الگوهاي ايراني، بتواند از قالب‌هاي سنتي فراتر رود و به همراستايي با جهان بينديشد. 

روانشاد تصريح كرد: ادبيات غرب از حدود نيم قرن گذشته، از پيچيده‌گويي دور شده و به نوعي روان‌نويسي و ساده‌گويي رسيده است؛ اين حداقل راهكار در جهت دريافت دركي همه فهم براي ادبيات است. 
 
آرام روانشاد، فارغ‌التحصيل رشته زبان و ادبيات فارسي است. «گوته در شيراز»، «كاين اشارت ز جهان گذران ما را بس» و... از آثار اجرا شده او در زمينه نمايشنامه‌نويسي به شمار مي‌آيند. وي هم اكنون به عنوان دستيار كارگردان و منشي صحنه در اجراي كارهاي نمايشي فعاليت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها