چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۱
«هزار گوهر» و «زندگي واژه‌ها» در راهند

به زودي كتاب‌هاي «هزار گوهر»(منتخبي از اشعار صائب تبريزي به انضمام اسلوب معادله در شعر صائب و سبك هندي) و جلد دوم «زندگي واژه‌ها»(بررسي شعرهاي نيمايي دهه سوم انقلاب) توسط انتشارات سوره مهر و به قلم مرتضي نوربخش- شاعر- منتشر مي‌شود./

نوربخش در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره انگيزه‌اش از تاليف كتاب «هزار گوهر» اظهار داشت: سبك هندي از جمله سبك‌هايي است كه توانسته به زبان و ادبيات معاصر كمك شاياني داشته باشد و پس از آن ما شاهد انقلاب نيمايي بوديم. شايد بتوان گفت سبك هندي بيروني شدن ادبيات را سبب شد و اين امر به گسترش و تكامل ادبيات معاصر ما انجاميد.

وي در اين كتاب به اسلوب معادله در شعر صائب و سبك هندي پرداخته و در توضيح اين امر افزود: يكي از شيوه‌هايي كه سبب شده سبك هندي توجه بسياري را به خود جلب كند به‌كارگيري اسلوب معادله در اين سبك است. در يك كفه ترازوي سبك هندي مضمون و كفه ديگر مقصود است.

اين شاعر تصريح كرد: در تشريح اسلوب معادله در اين كتاب سعي داشته‌ام به وجه تمثيل در شعر صائب و ديگران بپردازم و به صورت دقيق در هر بيت اين موضوع را بررسي كنم.

نوربخش منتخبي از اشعار صائب را در اين كتاب گنجانده و در توضيح چگونگي انتخاب اين سروده‌ها افزود: اين كتاب در 400 صفحه شامل 1000 بيت برگزيده صائب و 104 غزل او مي‌شود. اين اشعار باتوجه به زيبايي‌شناسي شعر معاصر، سازگاري با ويژگي‌هاي شعر امروز و سادگي و طراوت سخن انتخاب شده‌اند. هنوز ناشري براي انتشار اين كتاب انتخاب نشده اما تا 6 ماه ديگر كتاب را منتشر خواهم كرد.

وي در ادامه به ارائه توضيحي درباره جلد دوم كتاب «زندگي واژه‌ها» پرداخت و گفت: جلد نخست این کتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و به شعرهای نیمایی دهه اول و دوم انقلاب و در جلد دوم آن به شعرهای نیمایی دهه سوم بعد از انقلاب یعنی از سال 1377 تا 1388 پرداخته‌ام.

نوربخش كه در حال حاضر مشغول نگارش مقدمه این کتاب است، ادامه داد: در نظر دارم در مقدمه به ظرفیت‌های شعر نیمایی و بی‌مهری‌هایی که طی این سال‌ها نسبت به این قالب شعري صورت گرفته، بپردازم.

وي ادامه داد: در اين كتاب علاوه بر بررسي شعر نيمايي پس از انقلاب، به صورت فراگير به شعرهاي نيمايي شاعران پس از انقلاب توجه و سروده‌هاي شاعراني چون قيصر امين‌پور، محمدرضا عبدالملكيان، مصطفي عليپور، ضياء‌الدين ترابي و كريم رجب‌زاده آورده شده است.

اين شاعر يادآور شد: حدود يك ماه ديگر اين كتاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

مرتضي نوربخش متولد چهارم ارديبهشت 1342 در لنگرود و دبير آموزش و پرورش است.

از جمله آثار اين شاعر مي‌توان كتاب‌هاي «باغ‌هاي نارون»، «سرزمين كودكي»، «عشق‌هاي گمشده»، «كتاب دريا» ، «سينه‌سرخ و درخت آزاد»، «در مسير تماشا»، «گزيده ادبيات معاصر»(شماره 25)، «آمدن گناه من نبود»، «صبوحي‌زدگان»، «ترانه‌هاي ابدي»، «بارش خورشيد»، «درخت پرنده»، جلد نخست « زندگي واژه‌ها» و «شاعر پرنده‌اي است»(منتخبي از هشت دفتر شعر) را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها