شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۰
برترین نمایشنامه‌نویس آفریقا 73 ساله شد

وول سوینکا، نویسنده نیجریایی برنده جایزه نوبل ادبیات،‌ 73 ساله شد. از این نویسنده به عنوان بهترین نمایشنامه نویس تاریخ قاره افریقا نام می‌برند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ امروز 14 ژوئیه، مطابق با 23 خرداد شمسی، هفتاد و سومین سالروز تولد وول سوینکا، نویسنده و مبارز نیجریایی است. این نویسنده در سال 1986 نوبل ادبیات را به دست آورد و در اقدامی عجیب، جایزه خود را به نلسون ماندلا، هدیه کرد.

وی در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کردخ و همزمان تحقیاتی را در مورد نمیاشنامه و درام نویسی افریقایی انجام داده است.

سوینکا نقش فعالی در تحولات سیاسی نیجریه بازی کرده است. فعالیت‌های سیاسی او موجب شد در سال 1967 باعث شد توسط حکومت نظامی سرهنگ گوآن دستگیر و به زندان انفرادی انتقال داده شود. او در طول مدتی که در زندان گذراند به سرودن شعر پرداخت که این سروده‌های در مجموعه‌ای با نام «سروده‌های زندان» منتشر شده است.

سونیکا چیزی نزدیک به دو سال را در زندان گذراند، اما همین دو سال سوژه بسیاری از نوشته‌ها، سروده‌ها، داستان‌ها و نمایشنامه‌های او شد. «یادداشت‌های زندانی» از جلمه کتاب‌هایی هستند که بر اساس تجربه‌های خود از زندان به رشته تحریر در آورده است.

از این نویسنده به عنوان یک منتقد جسور و یک آزادیخواه واقعی نام می‌برند. او در مورد ظلم و دیکتاتوری در بسیاری از نقاط جهان از جمله آفریقا، سکوت نکرده است. این رک گویی سونیکا موجب شد تا نتواند زندگی در نیجریه را ادامه دهد. او به ایالات متحده مهاجرت کرد و در یکی از دانشگاه‌های آتلانتا مشغول به تدریس شد.

از این نویسنده بیش از بیست نمایشنامه، دو رمان و پنج مجموعه خاطرات به انتشار رسیده است. سوینکا همچنین هفت فیلمنامه نیز به ثبت رسانده است که از آنها دو فیلم با نام‌های (Blues For a Prodigal) و (Culture in Transition)، ساخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط