دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کتابی برای معماران کوچک امروز که پروژه‌های بزرگی در سر دارند

به مناسبت سوم اردیبهشت‌ماه، روز معماری در این مطلب کتابی معرفی کرده‌ایم که کودکان با مطالعه آن می‌توانند معمار کوچک درون خود را بیشتر و بهتر بشناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): اگر بگوییم انسان‌ها با رویا به دنیا می‌آیند حرف چندان اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم. البته منظورمان از رویا صرفاً خیال‌پردازی نیست؛ بلکه نقشه راهی برای آینده است. کتاب «ایگی پسرک معمار» به بزرگ‌ترها یادآوری می‌کند که هر کودکی دنیای یکتای خودش را دارد و کودکان برای ساختن راه‌شان، به دلگرمی و حمایت ما بزرگ‌ترها نیاز دارند.

ایگی سِزار یک معمار کوچولو است. او از همان خردسالی عاشق ساختمان‌ها و معماری بوده است! کافی است یک لحظه تنهایش بگذاری تا با چیزهایی که در دسترس است و حتی فکرش را هم نمی‌کنی، یک برج معرکه و بامزه تحویلت بدهد. مامان و بابا و خانم گریر، معلم کلاس دوم، هیچ‌کدام حوصله ندارند پابه‌پای ایگی برای کشف و پرورش استعدادهای منحصربه‌فردش وقت بگذارند. ایگی هم کم‌کم بدجوری ناامید می‌شود تا بالاخره طی ماجرای یک گردش علمی، همه‌چیز تغییر می‌کند و خانم گریر متوجه می‌شود که ایگی استعداد و اشتیاق فراوانی به ساختن دارد. ایگی بعد از آن روز به همه بچه‌ها و همچنین به خانم گریر درباره معماری آموزش می‌داد و خانم گریر به این نتیجه رسید که: «برای یک بچه‌ی کلاس دومی هیچ کاری مهم‌تر از این نیست که دنبال رویاهایش باشد».

کتاب «ایگی سزار پسرک معمار» از مجموعه سه‌جلدی «راهت را پیدا کن» به قلم آندریا بِیتی با تصویرگری دیوید رابرتس تلاشی است برای درک اهمیت خودباوری؛ ایگی سزار هم مثل خیلی از کسانی که رویاهای بزرگی در سر دارند در مسیر راهش به مانع برخورد می‌کند. مانع او معلمش است که از کارها و رویاهای مربوط به معماری ایگی خوشش نمی‌آید و می‌گوید در کلاس از معماری خبری نیست! البته خانم گریر معلم بدی نبود. او به خاطر اتفاقی که در کودکی و در یک اردوی بازدید از ساختمان‌های بلند برایش افتاده بود از ساختمان‌ها خوشش نمی‌آمد؛ با این حال ایگی سزار از سد معلمش گذشت و نه‌تنها مشکل خودش را حل کرد که مشکل قدیمی خانم معلم را نیز از بین برد.

این کتاب دو ویژگی خاص دارد؛ اول تصاویر آن است که به واسطه شخصیت‌هایش و استفاده زیاد از اجسام هندسی ما را به یاد معماری و ساختمان‌سازی می‌اندازد و دوم محور قرار دادن یک کودک است که برای خودش و بزرگ‌ترها نجات‌بخش است. اهمیت دادن به کودک چه در تصاویر و چه در متن، محور اصلی این کتاب است. این مجموعه‌کتاب‌ها کودکان را تشویق می‌کند از چیزی که هستند، علاقه‌ای که دارند و کاری که در آن ماهر هستند خجالت نکشند. برای اینکه کودکان انتخاب درست و مناسبی داشته باشند، بهترین و مؤثرترین کار این است که اجازه دهیم آن‌ها خودشان باشند و نقش خود را بازی کنند.


اگر کودک شما آماده است تا مانند ایگی سزار، یک معمار فوق‌العاده شود وقتش است که بعد از خواندن کتاب اصلی، سراغ کتاب «ایگی سِزار، پسرک معمار: کتاب کار پروژه‌های بزرگ برای معماران کوچک» برود تا با کشیدن خطوط و به کار گرفتن خلاقیتش، او هم معمارکوچولوی درونش را بیشتر و بهتر بشناسد.


«کتاب کار ایگی سزار، پسرک معمار» شامل ۴۰ فعالیت برای کشف کردن، نقاشی کشیدن و ساختن است. قسمت‌های خالی صفحات این کتاب بی‌صبرانه منتظرند تا هر کودک ایده خاص و منحصربه‌فردش را پیاده کند. در این کتاب، کودکان با معماری سبک‌های مختلفی همچون گوتیک و رومی آشنا می‌شوند و از تزئینات معماری‌های گوناگون مثل آرت دِکو و هندو سر در می‌آورند. از افتخارات این کتاب نیز می‌توان به کسب جایزه بنیاد پرنتس چویس و پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز اشاره کرد.

کتاب «ایگی سزار پسرک معمار» را احمد تصویری برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال به فارسی ترجمه کرده است و انتشارات میچکا در ۳۰ صفحه مصور و به بهای ۹۰ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط