دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
۵ کتاب پیشنهادی قاسم تبریزی در حوزه تاریخ و سیاست

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های پنج جلدی «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه»، «قیام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول»، «بهشتی از زبان بهشتی»، «اللهیار صالح به روایت اسناد ساواک» و «دکتر فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز به روایت اسناد ساواک» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر به عنوان پیشنهاد خرید کتاب از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست گفت: کتاب پنج جلدی «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه» تالیف محمدحسن رجبی که از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر به چاپ رسیده است، برای خرید از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و مطالعه به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم. این کتاب بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های علمای شیعه علیه استبداد و استعمار و صهیونیست و دفاع از فلسطین را دربردارد. البته در هر کدام از جلدها یکی دو مورد از دوره فتحعلی‌شاه، محمدشاه و ناصرالدین شاه، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و میرزای شیرازی و کمی مفصل‌تر از دوره مشروطه و دوره رضاخان و دوره محمدرضا نیز آورده شده است. کتاب منبع و ماخذ خوبی در شناخت استعمار و شگردهای استعماری، استبداد و حرکت استبدادی است. زیان‌های استعمار و حرکت اسرائیل علیه فلسطین و دفاع از فلسطین در این کتاب بیان شده است.

وی افزود: در این کتاب به صورت اختصاصی سخنان مراجع و علمای شیعه آورده شده است البته قبلاً ۹ جلد کتاب تحت همین بیانیه علمای شیعه به کوشش محمدحسن رجبی دوانی از سوی نشر نی به چاپ رسیده بود که این کتاب از زمان فتحعلی شاه تا مشروطیت را دربردارد اما کتاب پنج جلدی «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه» اثر جدیدی است که با کتاب قبلی متفاوت است، خصوصاً که در این کتاب وقایع بعد از مشروطه به طور مفصل آورده شده است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه بیان کرد: کتاب دیگری که پیشنهاد می‌کنم تا علاقه‌مندان حوزه تاریخ و سیاست خریداری و مطالعه کنند، کتابی با عنوان «قیام عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس در جنگ جهانی اول» اثر محمد (عبدالله) طرفاوی است. این کتاب از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر به چاپ رسیده است. در مورد نهضت ضداستعماری خوزستان کتابی به این خوبی نداشتیم و این کتاب در این زمینه قابل توجه است.

قاسم تبریزی گفت: کتاب «بهشتی از زبان بهشتی» تالیف فرامرز شعاع حسینی و سیدمحمد حسینی که از سوی نشر شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر بر مبنای مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های شهید آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی تدوین خیلی خوبی از نظر مستند بودن دارد که مخاطبان علاقه‌مند به مطالعه می‌توانند این کتاب را از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

وی افزود: همچنین کتاب «اللهیار صالح به روایت اسناد ساواک» که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده نیز کتاب خوبی است و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران خریداری کنند. این کتاب حزب ایران، جبهه ملی و خصوصاً حوادث دهه ۲۰ تا ۵۰ را در برمی‌گیرد. اللهیار، رهبر حزب ایران و در سال‌های ۳۳ رهبر جبهه ملی بود که این کتاب از آثار خیلی خوب است که بخشی از تاریخ ایران را مطرح می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر بیان کرد: کتاب «دکتر فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز به روایت اسناد ساواک» نیز از کتاب‌های خواندنی است که آن را به مخاطبان علاقه‌مند به کتاب برای خریداری و مطالعه از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌کنم. این کتاب از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات جمع‌آوری و به چاپ رسیده است. دکتر فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه شیراز و از خانواده‌های زرتشتی بود، او از فراماسون‌های فعال به‌شمار می‌رفت که پرونده کلاسه او در ساواک موجود است و این کتاب بر اساس این پرونده نوشته شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط