شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
جشنواره ادبی بشیر علوی ویژه دلوار؛ رویدادی برای تقویت ادبیات جنوب/ راهی برای از بین رخوت فرهنگی در جامعه

بوشهر – سیدقاسم یاحسینی، مورخ اجتماعی جنوبی در پیامی خطاب به نخستین جشنواره سالانه ادبی بیشیر علوی ویژه منطقه دلوار اعلام کرد: این رویداد فرصتی برای از بین بردن رخوت فرهنگی و تقویت ادبیات جنوب و شکل‌گیری مکتبی جدید در حوزه دلوار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سیدقاسم یاحسینی شامگاه جمعه در آیین پایانی نخستین جشنواره سالانی ادبی بشیر علوی ویژه منطقه دلوار در پیامی صوتی گفت: این رویداد، کاری بزرگ و ارزشمند در عرصه فرهنگ است. به قول هانا آرنت، انسان به تعبیر ارسطو، یک حیوان اجتماعی است. همین که دور هم جمع می‌شوند و درباره مسائل مختلف حرف می‌زند، نشان از حیات اجتماعی او دارد.

وی ادامه داد: اینکه بشیر علوی این حرکت فرهنگی را در زمینه ادبیات و شعر آغاز کرده تا با بررسی آثار، استعدادهای تازه و نو را کشف و تشویق کند، قابل ستایش است. علوی از شخصیت‌های برجسته نسل چهارم پژوهشگران و روشنفکران جنوب کشور است که در ۱۰ سال اخیر کارهای فاخر و درخشانی منتشر کرده است. وی بر اساس دغدغه‌هایی که در حوزه ادبیات دارد، در سال ۱۴۰۲ با رویکرد فرهنگی خاصی با هدف شناسایی و تقویت ادبیات جنوب نخستین جشنواره ادبی بشیر علوی را در منطقه دلوار پایه‌ریزی کرد.

یاحسینی یادآور شد: این جشنواره را نباید تنها جایزه بشیر علوی تلقی بکرد، بلکه باید آن را جایزه فرهنگ و ادب و پویش اجتماعی دانست. به باور من، این‌گونه جایزه‌ها فی‌النفسه ارزشمند هستند، چون جامعه ادبی و ادب‌دوستان را به تکاپو می‌اندازند و زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت‌هایی می‌شوند که در صورت تداوم به جریان‌سازی فرهنگی منجر می‌شوند.

این مورخ و نویسنده بوشهری افزود: با توجه به اینکه جامعه امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه دچار رخوت فرهنگی شده، این جایزه‌ها می‌تواند به حوزه فرهنگ و ادبیات رونق بدهد و شک ندارم که این رویداد اگر استمرار پیدا کند و به یک جریان برسد، به یک واقعه ادبی بزرگ در تاریخ تبدیل خواهد شد و پیامدهای بسیاری به دنبال خواهد داشت.

به عقیده یاحسینی، نظیر چنین جشنواره‌هایی پیش از این در شهرستان‌های دیگر و حتی ایران و جهان نشان داده که می‌تواند، پویایی، خلاقیت، تلاش و نوآوری را به دنبال داشته باشد. بابت ابداع این جشنواره سالانه ادبی به آقای علوی، پژوهشگر و ادیب پرتلاش بوشهری تبریک می‌گویم و امیدوارم که با استمرار این رویداد در ۱۰ سالگی آن شاهد شکل‌گیری یک مکتب یا جریان یا نگاه ادبی تازه‌ای در منطقه دلوار باشیم.

دبیر نخستین جشنواره سالانه ادبی بشیر علوی ویژه منطقه دلوار هم در حاشیه برگزاری این رویداد به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: این جشنواره با هدف ترویج روحیه فرهنگ و هنر در منطقه دلوار برای سه رده نوجوانان و جوانان و بزرگسالان در بخش شعر و داستان پی‌ریزی شد که دوره نخست آن در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

بشیر علوی ادامه داد: این جشنواره با هزینه شخصی خودم به‌منظور تشویق هنرمندان و نویسندگان و شاعران منطقه دلوار برای ایجاد متون ادبی و قدرت بخشیدن به اندوخته‌های فرهنگی و ادبی این منطقه برگزار شد. وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره آبان‌ماه به طرق مختلفی منتشر شد، افزود: با پایان مهلت ارسال آثار، در نهایت ۵۱ عنوان شعر و داستان دریافت شد که در این آیین از برگزیدگان نخستین دوره این جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

در بخشی از آیین پایانی نخستین جشنواره سالانه ادبی بشیر علوی، محمد محمودی، فعال فرهنگی دلوار و عباس عاشوری‌نژاد، استاد دانشگاه و نویسنده بوشهری در خصوص ادبیات جنوب و اهمیت برگزاری این رویداد در پویایی فرهنگی استان سخن گفتند. در بخش پایانی این آیین نیز برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر اعلام شد:

بخش شعر: نوجوان: شایسته تقدیر: خاطره محمدی و یگانه دریانورد. جوان: رتبه اول: باقر مزارعی، رتبه دوم: مریم باشی و نعیم اکبرپور و شایسته تقدیر: هادی رمضانی. بزرگسال: رتبه اول: عبدالرسول قاسمی و رتبه دوم: عیسی خلیلی، زهرا درویشی و رتبه سوم: زینب حاجی‌پور و مرضیه غلامی.

بخش داستان: نوجوان: رتبه اول: فاطمه زهرا نوشادی، رتبه دوم: سعیده مظفری، رتبه سوم: علی رحیمی و محمدجواد خدری. جوان: رتبه اول: مرضیه عابدیان، بزرگسال: رتبه اول: رحیم کارگر، خانم ممسینی، شهره شهابی، رتبه دوم: علی قاسمی و حمید خلیلی و رتبه سوم: منیژه چمانی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها