شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کتاب «معلم قرن ۲۱» منتشر شد

کتاب «معلم قرن ۲۱» نوشتۀ معین عباس نیا، علیرضا زارعی کردشولی، سیده هانیه حسینی و مهدی قره بیگی توسط انتشارات نوروزی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات نوروزی کتاب «معلم قرن ۲۱» به قلم معین عباس نیا، علیرضا زارعی کردشولی، سیده هانیه حسینی و مهدی قره بیگی را منتشر کرد.

کتاب «معلم قرن ۲۱» در ۱۰۰ صفحه دربارۀ سبک آموزش نوین سخن می‌گوید و به شناخت شاخص‌ها و ویژگی‌های جامع یک معلم قرن بیست‌ویکمی کمک می‌کند.

این کتاب در ۵ فصل تدوین شده است. فصل اول، معلمی در دنیای امروز را بررسی می‌کند. فصل دوم به رویکردهای آموزشی و یادگیری، نگرش نو به اهداف آموزشی، مفهوم یادگیری مشارکتی و مشخصه‌های آن اختصاص یافته است. فصل سوم دربارۀ مدیریت کلاس، اصول مدیریت آن، مهارت‌های مدیریت کلاس، روش‌های مدیریت آن، راهبردهای آموزشی برای شروع سال تحصیلی و نحوۀ ایجاد محیط مثبت برای یادگیری پرداخته است.

فصل چهارم موضوع خلاقیت در تدریس و انواع روش‌های تدریس را بررسی می‌کند. فصل پنجم به موضوع‌هایی چون تکالیف مهارت‌محور و تأثیر آن بر یادگیری، تأثیرهای روش تدریس‌محور و تکالیف‌محور بر نحوۀ یادگیری پرداخته است و در ادامۀ همین فصل، پیشنهادهایی کاربردی برای موضوعات مطرح‌شده ارائه شده‌اند.

در بخشی از کتاب «معلم قرن ۲۱» می خوانیم: «اکثر معلمان امروزی فعال بوده و از روش تدریس سنتی و غیر فعال فاصله گرفته و به سمت روش تدریس نوین و یا فعال روی آوردند در روش تدریس نوین یا امروزی معلم، هر دانش آموز یا فراگیر را تشویق می کنند که از دیگران کمک بگیرد، برای نظریه های خود وسائلی بسازد، تجربه و نتیجه را گزارش دهد. در این روش بر خلاف روش سنتی معلمان به فراگیران پاسخ کلیشه ای نمی دهند، معلمان امروزی پرسشهایی را مطرح می کنند که قابل بحث باشد و فرصت گفتگو را برای دانش آموزان ایجاد می کند. معلم امروزی راهنمای یادگیری است و به جای پاسخ مستقیم به پرسشها، می کوشد تا با پرسشهای متعدد از فراگیران، آنها را به پاسخهای صحیح هدایت و آنها را به اندیشیدن ترغیب کند (روش دیالکتیک). در این شیوه شاگردان با اعضا گروه بحث می کنند و معلم در صورت لزوم آنان را به طرح پاسخ صحیح هدایت می کنند.»

این کتاب کمک می‌کند تا اگر معلم حرفه‌ای هستید یا اینکه به حوزۀ آموزش و پروش علاقه‌مند هستید تدریس خود را بهبود ببخشید و نیز حرفۀ خود را توسعه دهید. خواندن کتاب «معلم قرن ۲۱» به دوستداران کتاب‌های مرتبط با نظریه‌های آموزش و پرورش، معلمان حرفه‌ای و نیز کسانی که در حوزۀ آموزش فعالیت می‌کنند، پیشنهاد می‌شود.

انتشارات نوروزی کتاب «معلم قرن ۲۱» را در چاپ اول خود به قیمت ۷۵ هزار تومان در دسترس عموم قرار داده‌است. نسخه الکترونیکی این کتاب نیز در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها