چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
معرفی چند اثر فاخر

ما در این پست بر آن هستیم تا برای کمک به افراد علاقمند به مطالعه، چند کتاب نایاب را برای مطالعه معرفی کنیم. این کتاب های می‌توانند بسیار به شما در زمینه رشد فکری تان، کمک نمایند. پس با ما همراه باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ معمولاً وقتی افراد به دنبال مطالعه کتاب‌ها هستند، با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند و آن یافتن کتاب‌هایی است که برای مطالعه، مفید و سودمند باشند. تقریباً همه کتاب‌خوان‌ها بر این عقیده هم‌نظرند که خواندن هر کتابی سودمند نیست. لذا پیدا کردن کتاب هایی که بتواند بار فکری ما را افزایش داده و به پیشرفت ما کمک کند، بسیار سخت می‌باشد.

ما در این پست بر آن هستیم تا برای کمک به افراد علاقمند به مطالعه، چند کتاب نایاب را برای مطالعه معرفی کنیم. این کتاب های می‌توانند بسیار به شما در زمینه رشد فکری تان، کمک نمایند. پس با ما همراه باشید.

معرفی چند اثر فاخر

تاریخ طبری

کمتر کسی است که اهل مطالعه تاریخ باشد اما نام کتاب مشهور تاریخ طبری را نشنیده باشد. این کتاب را باید یکی از شاهکارهای بشری عنوان کنیم. کتاب تاریخ طبری توسط جریر طبری، مورخ و دانشمند ایرانی در حدود قرن سوم هجری قمری نوشته شده است.

تاریخ طبری مشتمل بر شانزده جلد است. سیزده جلد آن توسط طبری نوشته شده و سه جلد دیگر را چند سال پس از مرگ وی، برخی از اندیشمندان ایرانی به آن اضافه کرده‌اند.

این کتاب ابتدا با تاریخ پیامبران آغاز می‌شود. در این بخش طبری کوشیده است تا مطالب از مطالب دینی منعکس شده در قرآن، تورات و انجیل برای بیان تاریخ کامل پیامبران استفاده نماید.

در ادامه وی کوشیده است تا تاریخ ایران باستان را مکتوب کند. این بخش با تاریخ اساطیری ایران باستان آغاز شده و تا ساسانیان ادامه می‌یابد. پایان این بخش، مصادف است با حمله عرب و سقوط ساسانیان.

بخش بعدی کتاب تاریخ طبری درباره تاریخ اسلام است. با وجود گستردگی جغرافیایی سرزمین های اسلامی، اما طبری به خوبی توانسته است هر آنچه که در تاریخ اسلام در چهار سوی گیتی از زمان بعثت پیامبر (ص) تا زمان حیات خود نویسنده روی داده است را با دقت به رشته نگارش درآورد.

به طور کلی تاریخ طبری یکی از بهترین پیشنهادات برای افرادی است که به مطالعه تاریخ علاقمندند. این کتاب به دور از تعصبات ملی و مذهبی نوشته شده و اثری است که می‌تواند برای دوست داران تاریخ، لذت بخش باشد.

گلستان سعدی

همه فارسی‌زبانان بر این نکته متفق هستند که شیواترین و زیباترین نثر پارسی، گلستان سعدی است. عالیجناب سعدی در این کتاب افزون بر آنکه به نگارش حکایت‌هایی اخلاقی پرداخته که مطالعه آن‌ها می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بشری باشد، به استفاده صحیح از ادبیات زیبای پارسی نیز پرداخته است.

سعدی را به دلیل همین شیوایی کلام و استفاده صحیح از ادبیات پارسی، با لقب سعدی شیرین‌سخن می‌شناسند. او استادترین استاد ادبیات و زبان پارسی در تمام تاریخ است و نیکو است که ایرانیان با دقت به مطالعه گلستان و بوستان وی اهتمام بورزند.

بوستان سعدی

همان گونه که پیش‌تر نیز عنوان کردیم، در کنار گلستان سعدی، کتاب بوستان وی نیز اثری است بسیار فاخر. این کتاب که به شعر نوشته شده است، دربردارنده مضامین عرفانی و اخلاقی منحصر به فردی است که مطالعه آن برای هر کسی که به انسانیت و اخلاقیات علاقمند باشد، همچون گنجینه ای ارزشمند است.

معرفی چند اثر فاخر

کتیبه‌های کوروش

یکی از شاخص ترین افرادی که در تاریخ بشر از گذشته‌های دور همواره مورد توجه همه مردم از ملت‌ها و نژادهای مختلف بوده، کوروش کبیر است.

کوروش از آن جهت در تاریخ مورد اقبال قرار گرفته که در دوران سلطنت خویش، با عدالت و داد گستری بر مردمان حکومت کرد. او اجازه تعدی و تجاوز به حقوق مظلومان را نمیداد و آن گونه که هرودوت نوشته است، برای ایرانیان همچون پدر بود.

کتاب کتیبه های کوروش که توسط بهمن انصاری نوشته شده است، ترجمه ای از تمام کتیبه های بازمانده از کوروش به زبان فارسی امروزین ما می باشد. کوروش چندین کتیبه از خود به یادگار گذاشت که مطالعه ان‌ها می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات بشریت باشد.

کلیله و دمنه

اصل این کتاب هندی بود. در دوره ساسانیان یک دانشمند ایرانی به نام برزویه حکیم، این کتاب را از هندوستان به ایران آورد و به زبان پارسی ترجمه کرد. این ترجمه بسیار مهم بود چرا که طی قرن‌های بعدی، متن هندی کتاب کاملاً از بین رفت و اگر نیود ترجمه منحصر به فرد برزویه، امروزه ما از کتاب ارزشمند و فوق العاده کاربردی کلیله و دمنه محروم می‌گشتیم.

این کتاب از دو شخصیت اصلی تشکلیل شده است: دو روباه به نام های کلیله و دمنه. این دو روباه در این کتاب در خلال داستان‌های حکمت‌آمیز و پندآموز، به شرح قصه های زیبایی از دل جنگل و در میان حیوانات می‌پردازند.

کلیله و دمنه را می توان بهترین اثر تمثیلی در تاریخ بشر قلمداد کرد.

نتیجه گیری

مطالعه کتاب و به ویژه مطالعه کتاب‌های ارزشمند، همیشه از بهترین فعالیت هایی است که آدمیزاد می تواند انجام دهد. بر کسی پوشیده نیست که اگر بشریت در زمینه مطالعه و کتابخوانی به پیشرفت بیشتری برسد، کمتر در جهالت و حماقت فرو رفته و زمین جای زیباتری برای زندگی خواهد شد.

در این مقاله ما کوشیدیم تا چند کتاب را برای مطالعه شما معرفی کنیم. واضح است که تعداد کتاب های سودمند، بسیار بیشتر از این موارد هستند اما ما کوشش داشتیم تا چند کتاب در ژانرها و موضوعات مختلف را به عنوان نمونه معرفی نماییم.

به امید ان که با مطالعه بیشتر و گسترش آگاهی آدمیزاد، دنیا جای زیباتر و آرام تری برای زندگی بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها