چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کتاب‌های صوتی منابع موثق در عصر ارتباطات هستند

گیلان- مولف و دکترای زبان و ادبیات فارسی با اشاره به کاهش مطالعه کتاب‌های کاغذی گفت: در عصر اینترنت و فناوری‌های جدید، کتاب‌های صوتی و pdf می‌تواند منبع قابل استناد و موثق باشد.

صمد شوقی جیرنده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت افزود: در حال حاضر بیشتر افراد جامعه به گوشی‌های تلفن همراه دسترسی دارند و اخبار و اطلاعات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند بنابراین کتاب‌های صوتی می‌توانند به عنوان یک منبع قابل استناد و موثق برای در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح در جامعه نقش موثری داشته باشند.

وی با تاکید براینکه میزان مطالعه کاهش نیافته است، اظهار داشت: فقط شکل مطالعه از خوانش کتاب‌های کاغذی به سمت متون الکترونیکی تغییر یافته است بنابراین در راستای بروز رسانی و جذب مخاطب باید با رعایت حقوق کپی رایت کتاب‌ها را به صورت صوتی در اختیار همگان قرار داد.

شوقی یکی از مزایای کتاب‌های صوتی را استفاده آنها در هر زمان بدون نیاز به فراهم بودن تمهیدات برای مطالعه چشمی عنوان و تصریح کرد: به طور مثال فرد می‌تواند با هندز فری در اتوبوس یا قدم زدن درخیابان از طریق صوتی کتاب بخواند.

مولف کتاب «تقویت زبان فارسی با ساختواژه ها و وامواژه های گویشی» اظهار داشت: در حال حاضر حتی معرفی کتاب‌ها هم از طریق فضای مجازی اثربخش تر است و مولفان از این طریق بهتر می‌توانند کتاب‌های تازه یا قدیمی را به مخاطبان معرفی کنند.

شوقی در ادامه به گرایش ایرانی ها به ادبیات و غنای فرهنگ ایرانی به اهداف تألیف کتاب «تقویت زبان فارسی با ساختواژه ها و وامواژه های گویشی» نیز اشاره و خاطر نشان کرد: عامه مردم به ادبیات اعم از داستان‌ها، ضرب المثل ها، اشعار علاقمند هستند اما به ساختارهای موجود در زبان توجه کمتری دارند.

کتاب‌های صوتی منابع موثق در عصر ارتباطات هستند

این مولف ادامه داد: در کتاب یاد شده به ارزشمند بودن گویش‌های ایرانی که هریک منبع غنی از ادبیات و فرهنگ خاص آن منطقه را شامل می شود، توجه شده است.

وی اظهار داشت: در این کتاب، برخی از واژه‌ها و فرمول‌های ساخت واژه در گویش تاتی به عنوان یکی از گویش‌های اصیل ایرانی جهت استفاده در زبان فارسی و تقویت بیش از پیش زبان رسمی کشور معرفی شده است؛ ضمن اینکه استفاده از ساختار صحیح ممکن است به ساخت واژه های جدید که در فارسی نباشد، منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها