یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
دفاع از کشور را ناجوانمردانه به جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی تفسیر نکنید!

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه خطاب به روشنفکران نوشت: بسیار ناجوانمردانه است که بعد از چهل سال تحریم و فشار به زندگی مردم، حملات سایبری مکرر، ترور شخصیت‌های متعدد و حملات به سربازان ما و کشتن آنها و نهایتاً نیز حمله به کنسولگری ما، که بر اساس قوانین جهانی بخشی از خاک کشور ماست، بر «دفاع مشروع، قانونی و اخلاقی» نیروهای نظامی کشورمان از این سرزمین و این ملت نام «جنگ» بنهیم و از مضرات جنگ سخن بگوییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در متن کوتاهی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد، نوشت: «اینجانب، بیژن عبدالکریمی، به عنوان عضو بسیار کوچکی از جامعۀ فلسفی و دانشگاهی کشور، از حملۀ اخلاقی، عادلانه، بسیار سنجدیده و عاقلانۀ نیروهای دفاعی کشور عزیزمان، ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع کرده، از خداوند بزرگ سلامت، عزت و مؤفقیت همۀ نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف‌های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر دو قطب اجتماعی را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیدۀ آن می دانم.»

عبدالکریمی در فرستۀ دیگری در کانال تلگرامی‌اش اضافه کرد: «دوست و برادر بسیار عزیز، بزرگوار و دردمندم، که بسیار بیش از بنده به خاطر رشادت‌ها و جانبازی‌هایشان در جبهه‌های جنگ هشت‌ساله بر این سرزمین و این مردم و این نظام منت دارند، در یاداشتی با عنوان «جنگ هرگز خوب نیست» از مضرات جنگ سخن گفته و در آخر اعلام داشته‌اند که «جنگ بدترین گزینه‌هاست. هر کس با شنیدن اخبار جنگ، حس خوبی پیدا می‌کند باید در سلامتش تردید کرد!».

این استاد فلسفه ادامه داد: خواهانم به ایشان و همه عزیزانی که مثل ایشان می‌اندیشند خاطرنشان سازم اولاً همه کس، جز تولیدکنندگان و سوداگران اسلحه و خون، حتی کودکان به خوبی می‌دانند که جنگ یکی از زشت‌ترین و کریه‌ترین پدیدارهایی است که در عالم انسانی وجود دارد. لذا تکرار این امر بدیهی چندان به جامعه کمکی نمی‌کند. همچنین، همان گونه که این کهنه سرباز شجاع دفاع هشت ساله به درستی ذکر می‌کنند هیچ آدمی که از سلامت روحی و روانی برخوردار است «از شنیدن اخبار جنگ حس خوبی» نخواهد داشت. اما بسیار ناجوانمردانه است که بعد از چهل سال تحریم و فشار به زندگی مردم، حملات سایبری مکرر، ترور شخصیت‌های متعدد و حملات به سربازان ما و کشتن آنها و نهایتاً نیز حمله به کنسولگری ما، که بر اساس قوانین جهانی بخشی از خاک کشور ماست، بر «دفاع مشروع، قانونی و اخلاقی» نیروهای نظامی کشورمان از این سرزمین و این ملت نام «جنگ» بنهیم و از مضرات جنگ سخن بگوییم.

عبدالکریمی در پایان نوشت: از سرباز بزرگ و شجاع و اخلاق مدار و صلح جوی کشورمان، جناب آقای رحیم قمیشی عزیز خواهانم متنی نیز در ارتباط با «دفاع» به خصوص «دفاع مظلوم در برابر ظلم ظالم» برایمان بنویسند و بفرمایند که آیا با بنده مخالفند که «دفاع مظلوم در برابر ظلم ظالم یکی از بهترین و اجتناب‌ناپذیرترین گزینه‌هاست. هر کس با شنیدن اخبار دفاع مظلوم در برابر ظالم، حس خوبی پیدا نکند، باید در سلامتش تردید کرد!»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بردیا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    اینم از فیلسوف مدرنیته شناس ما....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها