یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
بازخوانی و بازیابی میراث معنوی عطار نیشابوری

خراسان‌رضوی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی بر بازخوانی و بازیابی میراث معنوی عطار نیشابوری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، همزمان با ۲۵ فروردین روز ملی بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار نیشابوری و برپایی آیین نکوداشت این شاعر و عارف نامی ایران و جهان در نیشابور پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

متن پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

«ای بی‌نشان محض نشان از که جویمت

گم گشت در تو هر دو جهان از که جویمت

گرامی داشت نام بزرگان و مفاخر کشور عزیزمان ایران، همانا بزرگداشت سلسلة العلوم انسانی - الهی است که از پس گذشت سده‌های بسیار، زمینه و زمانه‌های نیک اندیشی را چه در بعد نظری و چه عملی نه تنها برای اهل خرد و اندیشه ایرانی و مسلمان بلکه در پهنه‌ای گسترده در این کره خاکی و به منظور زیست انسان متعالی فراهم ساخته است.

به یقین فرید دهر و وحید عصری چون «شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری» وارسته ای است که شمیم روح نواز وجودش همچنان تاریخ ادب، حکمت و عرفان این مرز و بوم را انباشته و چراغ نور معرفتش روشنگر کوره راه جهالت برای اهل فکرت گشته است. افتخاری بس گرانبهاست که دکان عطاری «عطار» همچنان مداواگر جان خسته دلانی است که هنوز با مراجعه به تذکرة الاولیاء، منطق الطیر، اسرار نامه، مصیبت نامه، خسرونامه و دیگر آثارش روحی تازه بر می گیرند و به رهنمونی هُدهُد خردمند در مسیر شناخت ناشناخته ها گام می نهند.

خداوند منان را شاکریم که اینک و در سالیان نه چندان دور توفیق شناخت هرچه بیشتر این شیخ و عارف فرزانه بیش از پیش حاصل شده است. مسلماً در این راه، همت بی وقفه و جلای قلم و اندیشه بزرگانی چون علامه محمد قزوینی، استاد بدیع الزمان فروزانفر، استاد سعید نفیسی، استاد عبدالحسین زرین کوب، استاد محمدرضا شفیعی کدکنی و ده‌ها محقق و پژوهشگر داخلی و خارجی رفیق توفیق نسلی نو از پژوهشگرانی شده است که با جان و دل به پیروی از این حکیم نامدار برخاسته اند.

۲۵ فروردین ماه هر سال که در تقویم ملی ایران به نام این شاعر عارف و شیخ حکیم مزین گشته فرصتی است برای بازخوانی و بازیابی میراث معنوی ایشان تا از رهگذر آن بتوان عالمی دیگر ساخت و از نو آدمی.

از این فرصت بهره می‌گیرم، کوشش‌های بی وقفۀ همۀ دست اندرکاران و برگزار کنندگان این آیین فرخنده به ویژه مردمان نیک سرشت نیشابور، دوستداران آثار و مفاخر فرهنگی کشور، دانشجویان، پژوهشگران و استادان معرفت بخش را ارج می‌نهم و برای ایشان سربلندی و عزت آرزو می‌نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها