شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
 نه نمایشنامۀ کوتاه و تک‌پرده‌ای

کتاب «نه نمایشنامۀ کوتاه از نه نمایشنامه‌نویس برجسته» اثر ربکا رایلند ترجمه محمدباقر محمودی توسط نشر اریش به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «نه نمایشنامۀ کوتاه از نه نمایشنامه‌نویس برجسته» اثر ربکا رایلند ترجمه محمدباقر محمودی توسط نشر اریش به چاپ رسیده است و شامل نه نمایشنامۀ کوتاه و تک‌پرده‌ای با عنوان‌های تخت پادشاهی، نازک‌طرّه‌ای بلندبالا، ماه دوست‌داشتنی، واسه بعضی‌ها ذاتیه، درست رفتار کن و اِلویس زنده است!، رخداد، اورژانس اجتماعی، بطری‌ها است.

مترجم در مقدمۀ کتاب آورده است: «به هنگام تجربۀ کاری‌ام در تئاتر، همواره نیاز به نمایشنامه‌هایی که به‌طور خاص برای کارگاه‌ها و ورکشاپ‌ها به رشتۀ تحریر درآمده باشند، حس کرده‌ام؛ نمایشنامه‌هایی با تعداد کاراکترهای پایین، مدت‌زمان کوتاه و سبک و کم‌هزینه در طراحی صحنه و دکور؛ تجربه‌هایی کوتاه اما اصیل و کامل در فنّ درام‌نویسی که منحصراً برای فضاهای دانشجویی نوشته شده باشند؛ نمایشنامه‌هایی که امکان تجربه و جاه‌طلبی بی‌مخاطره را برای هنرجویان و دانشجویان نمایش فراهم آورد. گزیده‌نمایشنامۀ حاضر مجموعه‌ای است از نمایشنامه‌هایی با این ویژگی‌ها.»

این نمایشنامه‌ها تک‌پرده‌ای هستند و درمجموع سبکی رئالیستی دارند. نویسنده در هر نمایشنامه به موضوعات اجتماعی مختلفی پرداخته است. مثلاً در نمایشنامۀ اول، با یک زن و شوهر و یک تخت پادشاهی، به‌مثابه ابزار قدرت، مواجهیم. مرد به‌محض‌اینکه روی تخت پادشاهی می‌نشیند، رفتارش عوض می‌شود؛ حسّ قدرت به او دست می‌دهد و مانند پادشاه‌ها رفتار و به زن امرونهی می‌کند. درنهایت هم زن و شوهر پس از کشمکش بر سر تصاحب تخت، یکدیگر را می‌کشند.

دیگرنمایشنامه‌ها نیز هرکدام در عین سادگی، موضوعی مهم را با جذابیت روایت می‌کنند. این کتاب مشخصاً برای تمرین نمایشنامه‌خوانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرا گردآوری و طراحی شده است.

در برشی از کتاب آمده است: «جولیا: اونی که کل زندگیش رو معقول گذرونده منم. شغلم معقوله، رفتارهام معقوله، تو یه آپارتمان معقول زندگی می‌کردم تا اینکه یه خونۀ معقول خریدم. مبلغ معقولی از حقوقم رو پس‌انداز کردم تا تضمین دوران پیریم باشه، به جاهای معقول سفر می‌کنم و کارهای معقول انجام می‌دم، چون ریسک‌کردن تو زندگی یه کار معقول نیست. شاید از معقول‌بودن خسته‌م. شاید ملاقات با یه گرگینه اولین قدم برای یه زندگی غیرمعقول و با هیجانِ بیشتر باشه.»

محمدباقر محمودی مترجم این کتاب، متولد ۱۳۶۶ چالوس، دانش‌آموختۀ مترجمی زبان انگلیسی، ادبیات نمایشی، فیلمسازی و عکاسی است. نمایشنامۀ تألیفی روایت اپیزودیک سرگردانی‌ها و ترجمۀ مقدمه‌ای بر فلسفۀ سیاسی اثر جیسون برنان از آثار منتشرۀ اوست.

کتاب «نه نمایشنامۀ کوتاه از نه نمایشنامه‌نویس برجسته» اثر ربکا رایلند ترجمه محمدباقر محمودی توسط نشر اریش با جلد شومیز در ۱۲۷ صفحه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در بهار ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها