شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴
فرهنگ وقف کتاب و قرآن باید در جامعه نهادینه شود

زنجان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: موقوفات حوزه کتاب و قرآن بسیار ناچیز است و باید نسبت به فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدام شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ موقوفه در استان زنجان وجود دارد که اغلب آنها مربوط به عزاداری و یا احسان در حوزه ائمه معصومین (ع) به ویژه امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اقداماتی درباره فرهنگ‌سازی برای وقف مشارکتی انجام شده است، افزود: معتقدیم وقف در جامعه باید برای مسائل به روز باشد، یعنی هرآنچه که نیاز امروز جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان ادامه داد: یک نکته مهم درباره فعالیت اوقاف این است که اوقاف یک مجموعه اقتصادی است؛ اما کارهای فرهنگی متعددی انجام می‌دهد؛ در حالی که بودجه‌ای برای این کار پیش‌بینی نشده است.

کرمی با اشاره به برگزاری سالانه مسابقات قرآن کریم در سه سطح شهرستانی، استانی و کشوری گفت: همه این هزینه‌ها از عواید موقوفات هزینه می‌شود؛ چرا که زنجان موقوفه قرآنی ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه در حوزه کتاب نیز وقفی در استان ثبت نشده است، افزود: وقف در این حوزه بسیار ناچیز بوده و محدود به اهدای کتابی است که از طریق خیرین به امامزادگان و مساجد می‌شود.

کرمی از وقف یک منزل مسکونی برای دارالقرآن کریم این استان و توسعه آموزش‌های قرآنی در سنوات گذشته خبر داد و گفت: استان زنجان ۳۶ موقوفه قرآنی دارد.

وی با این حال اغلب موقوفات قرآنی انتفاعی هستند و درآمد چندانی ندارند، در واقع درآمد حاصل از موقوفات قرآنی استان کمتر از ۱۰ میلیون تومان است و برای اجرای فعالیت‌های قرآنی کافی نیست.

وی از اجرای طرح مصحف شریف قرآن کریم در زنجان هم برای ترویج فرهنگ وقف خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح قرآنی و فرهنگی ترویج معارف دینی و قرآنی و استفاده از مشارکت‌های مردمی در این بخش بود.

کرمی افزایش موقوفات قرآنی در جامعه را نیازمند فرهنگسازی از طریق رسانه‌های جمعی دانست و گفت: امیدواریم رسانه‌ها در این بخش اوقاف را همراهی کنند.

گفتنی است؛ طرح ملی وقف مشارکتی قرآن کریم یکی از طرح هایی است که همزمان با ماه مبارک رمضان با هدف چاپ، نشر و توزیع قرآن در مناطق محروم، مساجد و زندانها اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط