جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
همه کودکان جهان با یک طناب از جنس عشق به هم وصل‌اند

به‌مناسبت روز جهانی قدس، مطالعه و صحبت درباره کتاب «طناب نامرئی» می‌تواند راهی باشد برای آشنایی بیشتر کودکان بالای چهارسال با مسئله جنگ در فلسطین و وضعیت کودکان فلسطینی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعضی از کتاب‌های کودک آنقدر جذاب هستند که کمتر کودکی پیدا می‌شود آن را نپسندد. کتاب «طناب نامرئی» را نه‌تنها بیشتر کودکان می‌پسندند؛ بلکه جزو کتاب‌های مورد علاقه‌شان نیز به شمار می‌رود. این کتاب را پاتریس کارست نوشته و با ترجمه سیده آرین الحسینی از سوی انتشارات مهرسا منتشر شده، البته با همین عنوان در انتشارات پرتقال هم به چاپ رسیده است. این اثر مناسب کودکان بالای چهارسال است و یکی از بهترین کتاب‌ها برای برقراری ارتباط کودکان ایرانی با کودکان فلسطینی.

قصه، قصه یک طناب نامرئی است. مادر لیزا و جرمی به آن‌ها می‌گوید که ما به انسان‌هایی که دوست‌شان داریم با یک طناب از جنس عشق وصل‌ایم و هیچ‌وقت احساس تنهایی نمی‌کنیم. داستان با ترس از طوفانِ لیزا و جرمی شروع می‌شود و در روند داستان، موقعیت‌های مکانی مختلفی چون مدرسه، کوه، جنگل، فضا، بهشت و … به کودکان معرفی می‌شود که طناب تا آنجا هم می‌رسد و عشق جریان دارد.

در کنار تصویرگری جذابِ این موقعیت‌ها که کودکان را به یک ماجراجویی دعوت می‌کند، چقدر خوب می‌شد اگر تصویری از غزه نیز به نمایش گذاشته می‌شد. موقعیت طوفان که در ابتدای داستان به‌عنوان نمونه ترس کودکان ذکر شد می‌تواند همان اخبار منفی و اندوهناک جنگ نابرابر غزه باشد. این اخبار خواسته یا ناخواسته ممکن است سبب ترس و نگرانی کودکان شود؛ اما کتاب‌هایی چون «طناب نامرئی» می‌تواند نمونه موفق قصه‌درمانی باشد. این اثر کودکان را با یک طناب از جنس عشق نه‌تنها به خانواده برای کسب حس امنیت بلکه به کودکان فلسطینی نیز برای حس همدردی وصل می‌کند. درواقع به‌خوبی می‌تواند همدلی را جایگزین ترس و اضطراب معرفی کند.

این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک جهان است و به‌عنوان یکی از ابزارهای درمان اضطراب جدایی در کودکان نیز استفاده می‌شود. در انتهای داستان لیزا و جرمی طناب‌ها را خواب می‌بینند و این امر به‌خوبی اشاره به تأثیر قصه در ناخودآگاه کودکان دارد. بهترین بخش تصویرگری کتاب، همان تصویر انتهایی است که انسان‌های کل کره زمین را با طناب نامرئی از جنس عشق به یکدیگر وصل کرده و نمادی از صلح در سراسر دنیاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط