سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
نمایندگان، اجرای قانون معافیت مالیات برارزش افزوده خدمات زینک و چاپ را محقق کنند

حمید غفاری، فعال حوزه چاپ، مهم‌ترین مطالبات فعالان این صنعت از نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس را اعمال قانون معافیت از مالیات برارزش افزوده خدمات زینک و چاپ، رفع ایرادات پوشش بیمه‌ای فعالان صنعت چاپ و بررسی واقع‌بینانه دغدغه‌ها می‌داند.

حمید غفاری، فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مطالبات اهالی چاپ و نشر از نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: کار مجلس قانونگذاری است و لوایح دولت باید با شرایط کشور و جامعه تطبیق داده شود، در این میان باید نظراتی که زمینه‌ساز بهبود کسب و کار صنعت چاپ می‌شود با نظر فعالان صنف، شناسایی و به دست مسئولان و نمایندگان برسد.

وی افزود: تجمیع نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اهالی صنعت چاپ باید در درازمدت انجام و در قالب پیشنهاد کارشناسی شده و نه به شکل یک ایده و شعار طرح شود.

غفاری با بیان اینکه منافع جمع باید در پیشنهادات دیده شود، ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین دغدغه فعالان صنعت چاپ، مربوط به تحقق عملی معافیت خدمات زینک و چاپ از پرداخت مالیات برارزش افزوده است، اما عملاً در اجرا اینگونه نیست و چاپخانه‌داران هر سال باید بر سر این موضوع با ممیزان مالیاتی چالش داشته باشند.

به‌گفته وی، در سال ۱۳۹۹ براساس جزء ۳ بند (ب) ماده ۹ قانون معافیت مالیات برارزش افزوده خدمات زینک و چاپ در صحن علنی مجلس مصوب شد اما با اضافه شدن تبصره و تفسیر غلط، سازمان امور مالیاتی خدمات زینک و چاپ را که برای تمام کارهای چاپی بود، با گذاشتن یک ویرگول (،) نادرست تفسیر و اظهار کرد که فقط خدمات لیتوگرافی و چاپ انتشارات و مطبوعات از مالیات برارزش افزوده معاف هستند.

وی ادامه داد: معتقدم، برای پیشگیری از آسیب به فعالان صنعت، قانون‌گذاری‌ها باید با شرایط کسب و کار و زندگی مردم منطبق باشد و مسائل اقتصادی و اجتماعی آن‌ها در نظر گرفته شود.

غفاری با اشاره به برخی مشکلات فعالان صنفی با سازمان تامین اجتماعی، توضیح داد: قوانین مرتبط با تامین اجتماعی نیازمند اصلاح است؛ ایرادات جدی در زمینه پوشش بیمه‌ای فعالان صنعت وجود دارد که باید آن‌ها را به‌صورت جامع مکتوب و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزاری مربوطه ارائه کرد.

وی در ادامه به فعالیت چاپخانه‌های دولتی و تداخل فعالیت آن‌ها با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: چاپخانه‌های دولتی مناسبات قانونی پیش‌بینی شده بازار را رعایت نمی‌کنند؛ بسیاری از سفارش کارهای چاپی بخش خصوصی را به‌دلیل قیمت‌گذاری پایین‌تر از آن خود می‌کنند؛ این درحالی است که چاپخانه‌های خصوصی باید فعالیت‌های خود را با بخش خصوصی تطبیق بدهند، اما کارها را می‌بلعند و وارد بازار کار بخش خصوصی می‌شوند، در این میان تکلیف چاپخانه‌های قدیمی که از سال‌ها قبل در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چه می‌شود؟!

غفاری با بیان اینکه مطالبات در این بخش قبل از ارائه به مجلس و هیئت دولت، نخست باید برای صنف تبیین شود، گفت: مطالبات و درخواست‌ها باید عینی و مطابق با واقعیت کسب و کارهای خُرد، همچنین بر مبنای یک کار حقوقی باشد؛ زیرا بیش از ۹۰ درصد چاپخانه‌داران، متوسط و خُرد هستند و وقتی حرکت اقتصادی به نفع صنف باشد باید این ۹۰ درصد دیده شوند.

این فعال صنعت چاپ افزود: چاپخانه‌های بزرگ عموماً مشکلی ندارند و بخش عمده آن‌ها واردکننده مواد اولیه خود هستند، اما چاپخانه‌های خُرد با مشکلات ریز و درشتی مثل تامین لاستیک سیلندر، کاغذ، به‌صورت روزانه مشکل دارند که می‌توان به شکل کلان این مسائل در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها