شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
نوروز فرصت مناسب برای قصه خواندن و قصه شنیدن

قم - سال‌ها پیش، همان وقتی که می‌خواسته‌اند ایام عید را تعطیل اعلام کنند، بعید نیست یک نفر با خودش فکر کرده باشدکه «فرصت خوبی است که ملت بروند این ایام را قصه بشنوند و بخوانند!»

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - احمد نوری، نویسنده و ویراستار: قصه‌گویی و داستان‌پردازی، از دیرباز آن‌قدر با نوروز ایرانی‌ها گره خورده است که حتی بعضی‌ها روییدن سبزه از خاک و بارش آب از آسمان را نیز، گردنِ قصه‌ها و ماجراهای ننه‌سرما و عمو نوروز می‌اندازند. لذا سال‌ها پیش، همان وقتی که می‌خواسته‌اند ایام عید را تعطیل اعلام کنند، بعید نیست یک نفر با خودش فکر کرده باشد: «فرصت خوبی است که ملت بروند این ایام را قصه بشنوند و بخوانند!»

از میان کتاب‌های ایرانی، متأسفانه کتابی را به یاد ندارم که حال‌وهوای نوروز و جشن‌های باستانی ایران و یا ماه رمضان را در آن سراغ داشته باشم و بتوانم ارجاعات مناسبتی بدهم (شاید جشن افطاری در «بیوتن» و رسومات گوناگون در «آتش بدون دود» و «اهل غرق» تا حدودی به این فضا نزدیک باشند که صدالبته نیازی به معرفی ندارند)؛ اما از داستان‌هایی که اخیراً خوانده یا مرور کرده‌ام، چند عنوان، جای بهتری در دلم پیدا کرده‌اند و می‌توانم خواندن‌شان را در تعطیلات عید، پیشنهاد کنم.

اول. در میان آثار معروف و نام‌آشنای «رضا امیرخانی»، در این سال‌ها متأسفانه نام «ازبه» فراموش شده است؛ رمانی کوتاه، ولی جذاب و به‌یادماندنی. خلبان بازنشسته‌ی جنگ که در خاطرات پرواز می‌سوزد، می‌خواهد هرطورشده، به کمک همسر و دخترخوانده‌اش دوباره پرواز را تجربه کند، و تنها یک مشکل برای این موضوع وجود دارد؛ او هر دو پایش را در جنگ از دست داده! داستان «ازبه» کاملاً از پس متن نامه‌نگاری‌های افراد و سازمان‌ها روایت می‌شود.

دوم. «بی‌کتابی» از «محمدرضا شرفی خبوشان»، نشر «شهرستان ادب» هم نیاز به معرفی ندارد، ولی نیاز به یادآوری، چرا. بی‌کتابی از آن کتاب‌هایی است که کتاب‌دوستان، وقت بی‌کتابی همیشه می‌توانند به سراغش بروند؛ چرا که هم مسئله‌ای تکان‌دهنده و اسطوره‌ای را دنبال می‌کند و هم موضوع داستانش، کتاب است. یک دلال و فروشنده کتاب‌های کم‌یاب در اواخر عصر قاجار، پس از به‌دست‌آوردن کتابی گران‌قیمت و خاص، به‌دنبال کشف راز آن، و جست‌وجوی ضحاک می‌پردازد.

سوم. «معلم انگلیسی»، نوشته‌ی «اعظم امینی» نیز، درامی تاریخی است که در زمان قحطی بزرگ ایران مصادف با جنگ جهانی اول روایت می‌شود. «ماه‌گل»، شخصیت اصلی رمان، تازه‌عروس یک خان در تهران است که با آغاز قحطی، متوجه رفتارهای مشکوکی از شوهرش می‌شود و ناچار، با زنی انگلیسی که معلم زبانش است، ارتباطی دوستانه پیدا می‌کند؛ غافل از اینکه این معلم انگلیسی نقشه‌های شومی در سر می‌پروراند.

چهارم. «خیاطی مادام» مجموعه داستانی از «هدا هشمتیان» است که توسط نشر «کتاب جمکران» به چاپ رسیده است. این داستان‌ها، هرکدام موضوعاتی مختلفی دارند، اما اغلب‌شان در نگاه زنانه و روایتی جذاب و برآمده از فرهنگ نقاط مختلف ایران، مشترک‌اند.

پنجم. پیشنهاد آخر بیشتر به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد؛ «وقتی بابا رئیس بود» اثر «تقی شجاعی»، کتاب نوجوان به حساب می‌آید، اما به‌خاطر متن کوتاه، روان و بانمکش، در میان بزرگ‌سالان نیز طرف‌دار پیدا خواهد کرد. متن این کتاب، انشاهای پرغلط یک کودک دبستانی در مورد پدر قهرمانش است که قبلاً مدیر آموزش و پرورش بوده و حالا به جبهه رفته است. در کنار پرداخت به فضای دهه ۶۰ و دوران جنگ و موشک‌باران، نگاه انتقادی و مقایسه‌ای غیرمستقیم به دو جنس از مدیریت در پس از انقلاب هم، جذاب است و می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان بسیار آموزنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها