جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
موضوع سوگواره روضه‌های داستانی مواجهه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (ع) است

قم - دبیر اجرایی پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی با بیان اینکه هدف از برگزاری این سوگواره، دادن انگیزه به داستان‌نویسان و روایت‌نویسان است، عنوان کرد: موضوع پنجمین دوره مواجهه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (ع) است.

رویا حسینی دبیر اجرایی پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: سوگواره روضه‌های داستانی، از سال ۹۹ توسط تیم داستانی حوزه هنری، طراحی و اجرا شد. دو سال اول، در جمع دوستان مطرح شد و داستان‌هایی با موضوع محرم و صفر نوشته شدند.

وی افزود: با توجه به استقبال داستان‌نویسان، از سال سوم جایزه‌ای برای برگزیده‌ها در نظر گرفته شد و داستان‌نویسانی از استان‌های دیگر نیز برای این جشنواره، قلم زدند.

حسینی اضافه کرد: دوره چهارم سوگواره، به شکل رسمی‌تر، و در سطح ملی برگزار شد و مورد استقبال شرکت‌کنندگان و مسئولین امر قرار گرفت و داور نهایی دور چهارم، جناب آقای عزتی پاک بودند.

دبیر اجرایی پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی تصریح کرد: پنجمین دوره سوگواره، به همت واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم، در دو بخش داستان کوتاه و روایت برگزار خواهد شد. موضوع امسال، مواجهه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (ع) تعریف شده است و هدف از برگزاری این سوگواره، دادن انگیزه به داستان‌نویسان و روایت‌نویسان است تا ریشه‌های قیام امام‌حسین علیه‌اسلام و شرایط زمانی جامعه آن روز را در فرم‌های خلاقانه و متفاوتی، شکل دهند و به داستان‌پردازی بپردازند.

این نویسنده بیان کرد: داستان‌ها و روایت‌ها، موجب ماندگاری وقایع مهم می‌شوند و اثرگذاری آنها را پررنگ می‌کنند. تطبیق زمانه قیام عاشورا با زمانه کنونی، از موضوعاتی است که می‌تواند مورد توجه نویسندگان آگاه قرار بگیرد.

حسینی افزود: اکنون فاجعه انسانی در غزه، در جلوی چشم همگان رخ می‌دهد اما کسی واکنش خاصی به آن ندارند. انسان‌ها تبدیل به عدد شده‌اند و کرامت انسانی خود را از دست داده‌اند و این می‌تواند از مواردی باشد که مورد توجه نویسندگان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: نویسندگان سراسر کشور می‌توانند آثار خود را با حداقل یک هزار کلمه و حداکثر پنج هزار کلمه به دبیرخانه سوگواره یا در پیام رسان ایتا یا تلگرام به شماره ۰۹۲۳۲۶۲۷۷۵۹ ارسال کنند و محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.

دبیر اجرایی پنجمین سوگواره ملی روضه‌های داستانی تاکید کرد: آثار باید در قالب فایل ورد ارسال شود و در صفحه اول، فقط مشخصات نویسنده شامل نام و نام‌خانوادگی، سن، تحصیلات، شماره تلفن و آدرس و بخش مورد نظر (روایت یا داستان کوتاه) درج شود و در صفحه بعد متن اثر ارسال شود.

وی در پایان عنوان کرد: آثار منتخب در دوسطح برگزیده و شایسته تقدیر اعلام خواهند شد. به آثار برگزیده تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تقدیم خواهد شد. به آثار شایسته تقدیر لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا می‌شود. مهلت ارسال آثار تا پایان روز اول مرداد خواهد بود و این مهلت تمدید نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها