چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
مطالبه فعالان صنعت چاپ از مجلس جدید فراتر از تزریق سرمایه و وام است

حمیدرضا طاهری‌ آشتیانی، فعال حوزه چاپ معتقد است؛ حمایت فقط به معنای تزریق سرمایه در گردش و اعطای وام نیست. معتقدم که اصل حمایت، شناسایی گلوگاه‌های اصلی و حساس در مسیرهای قانونی فعالیت دست‌اندرکاران این صنعت است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فصل طرح مطالبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده است؛ مسائلی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان با بهره‌مندی از دیدگاه خبرگان و البته بررسی دقیق چالش‌ها، برطرف می‌شود. مهم‌ترین تأثیر طرح این مطالبات، ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی نمایندگان مجلس با مهم‌ترین مسائل حوزه‌های مختلف است. به‌نظر می‌رسد با تشکیل کارگروه چاپ، نشر و کاغذ به ریاست معاون اول رئیس جمهور و برنامه‌ریزی برای تأسیس خانه چاپ ایران و تاکید دولت برای ملی شدن این صنعت چاپ، همراهی مجلس شورای اسلامی با فعالان این صنعت در رفع دغدغه آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. رفع مشکلات و دغدغه‌های صنفی و حرفه‌ای ازجمله مطالبات آن‌ها است. حمیدرضا طاهری آشتیانی، فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، به ضرورت استفاده از نظر کارشناسان خبره اشاره و بر رفع موانع کسب و کار و استفاده از مشوق‌های صادراتی تاکید کرد.

- به‌عنوان یک فعال حوزه چاپ چه انتظاراتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم دارید؟

توقع من از نمایندگان این است که کارشناسی و ارزیابی دقیقی از مشکلات صنعت چاپ داشته باشند. حمایت فقط به معنای تزریق سرمایه در گردش و اعطای وام نیست. معتقدم که اصل حمایت، شناسایی گلوگاه‌های اصلی و حساس در مسیرهای قانونی فعالیت دست‌اندرکاران این صنعت است.

- اصلی‌ترین دغدغه‌تان چیست؟

به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها به حوزه واردات کالا و مواد اولیه مربوط می‌شود؛ مسئله اینجا است که همه اقلام این صنعت با یک اولویت در صف تخصیص ارز قرار نمی‌گیرند. خیلی از اقلام که در یک گروه کالایی ارزی قرار دارند، نیاز است که بار دیگر کارشناسی شود؛ زیرا برخی از این کالاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما نوع ارزی که دریافت می‌کنند متفاوت و تأثیری هم که بر بازار پایین‌دست، دارد، متفاوت است؛ به‌عنوان مثال مواد اولیه‌ای که برای صنعت چاپ وارد کشور می‌شود به‌خصوص در حوزه بسته‌بندی بسیار متفاوت از سایر مواد اولیه است؛ بنابراین با یک نگاه و یک معیار نمی‌توان آن‌ها را در مراحل قانونی و بروکراسی اداری دسته‌بندی کرد، به همین دلیل معتقدم که در این زمینه کارشناسی توسط افراد خبره و حرفه‌ای در این مسایل خیلی مهم است.

- به‌عنوان یک فعال حوزه صادرات چه خواسته و مطالبه‌ای از نمایندگان دارید؟

بازار صادرات یکی‌از موثرترین حوزه‌ها است و قانونگذاری در این حوزه به کارشناسی دقیق نیاز دارد. ارزیابی ارزش کالا در مبادی خروجی و گمرکات گرفته تا روند برگشت ارز، یکی از نکات مهم در این زمینه است‌؛ علاوه‌براین جوایز صادراتی به فعالان صنعت چاپ تعلق نمی‌گیرد، آنهم در جایی که محصولی را تولید، یعنی چاپ می‌کنند و عامل ارتباط کالای داخلی با بازارهای جهانی هستند. نکته من این است که وقتی کالای صادراتی در صنعت غذا و دارو و.. با آنچه در داخل عرضه می‌شود تفاوتی ندارد، باید توجه ویژه‌ای به حوزه بسته‌بندی داشت، زیرا زمینه ارسال و پل ارتباطی کالا با دنیا و بازار هدف، بسته‌بندی است. اما چرا بسته‌بندی از پرداخت ارزش افزوده و صادرات معاف نمی‌شود؟ این ارتباط با بسته‌بندی ایجاد شده و این جایزه همکاری و همراهی بسته‌بندی با سایر صنایع است. در این زمینه توصیه می‌کنم برای اینکه این صنعت از رکود کنونی خارج شود، واحدهای صنعتی که خوب کار می‌کنند شناسایی شده و محصول صادراتی آن‌ها از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف شوند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید این نکته را در نظر داشته باشند که تفکیک مشکلات این صنعت از سایر صنایع اهمیت دارد و در این زمینه تصویب قوانین با استفاده از نظرات کارشناسان خبره این حوزه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کاربردی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها