پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
جذابیت در پوستر برای بیان محتوا حائز اهمیت است

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با یک هزار نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» با موضوع پوسترهای ایران همراه با متن و تصاویر رنگی و سیاه‌وسفید گردآوری شده است. این کتاب ۶ فصل به تعاریف و تاریخچهٔ هنری پوستر در ایران و همچنین به ماهیت و کاربرد پوستر ضمن ارائه و معرفی‌های پوسترهای مشهور از هنرمندان در این حوزه پرداخته است.

زهرا جمشیدی سرشت به‌عنوان نویسنده و پدیدآورندهٔ این کتاب با گذری در تاریخ پوستر به‌صورت مختصر همچنین به طراحی پوستر و فرآیند ورود حرفه گرافیک و در نهایت پوستر به ایران به‌صورت مقدماتی اما کامل پرداخته است.

در مقدمه‌ای این کتاب از زبان نویسنده می‌خوانیم: «طراحی گرافیک در برگیرندهٔ نوعی زبان است با دستور زمانی نامعین و به الفبای پوستر در حال گسترش ماهیت نامشخص قوانین آن بدان مفهوم است که فقط می‌توان آن‌ها را مطالعه کرد و آموخت. ما فقط زمانی یک اثر گرافیک را به‌درستی درک می‌کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم به همین منظور در این کتاب از پوستر و چگونگی پدیدارشدن آن در عرضه گرافیک بحث می‌شود.»

همچنین نویسنده در ادامه می‌گوید: «پوستر به‌عنوان یک ورق مستقل که تا نمی‌خورد و فقط یک سمت آن چاپ می‌شود ساده‌ترین رسانه طراحی گرافیک است.»

از آنجا که بهترین پوستر، پوسترهایی هستند که در آنها سه کیفیت محتوا، ارزشی هنری و کیفیت تبلیغاتی را به طور هم‌زمان دیده شود؛ بنابراین این کتاب با ضمن معرفی این سه کیفیت به بررسی ارزیابی آن‌ها به طور کامل و مجزا می‌پردازد. به نظر می‌رسد این کتاب ضمن آگاهی دادن به مخاطب ذیل این آیتم‌های گفته شده قصد بر این داشته از تعهدات گرافیست برای طراحی پوستر بگوید و مخاطب با تمام این موارد آشنایی کامل داشته باشد.

در فصل اول کتاب می‌خوانیم: «پوستر به معنی «چاپار» یعنی ارسال سریع آگهی و اعلان و لغت «پوستر» به معنای آگهی اعلان و دیوارکوب است. پوستر به معنای دیگر نظیر «آفیش» یا «پلاکات» نیز به کار می‌رود.»

از جمله اهداف مهم پوستر این است که باید توجه بینندگان را جذب کند و برای رهگذران جالب و دیدنی باشد به‌طوری‌که خواننده به طور مستقیم و سریع مطلب را درک کند و در ثانی پوستر باید در خلال یک پیام به‌صورت مختصر هدف خویش را به خواننده معرفی کند و ذهن بیننده را در جهت قصد و هدفش هدایت کند.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» کتابی کامل برای هنرجویان و هنرورانی که قصد بر این داشته تا مقدمه‌ای از تاریخ پوستر و هنر پوستر را بیاموزند، مناسب و مورداستفاده خواهد بود.

کتاب «گذری بر تاریخ پوستر» نوشتهٔ زهرا جمشیدی سرشت در دی‌ماه ۱۴۰۲ در نوبت اول با ۱۰۰۰ نسخه و ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۲۰ تومان از انتشارات سرو سودا منتشر و روانه بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها