دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
زیارت کربلا در نوروز برای روزه داران چه حکمی دارد؟

پس از مطالعه این مقاله و می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت‌ها به صفحه تور کربلا نوروز مراجعه کنید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ امسال عید نوروز با ماه رمضان متقارن است. به‌همین دلیل ممکن است برخی از افراد ندانند که در صورت روزه‌بودن، سفر به کربلا در عید نوروز ۱۴۰۳ چه حکمی دارد؟ پس از مطالعه این مقاله و می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت‌ها به صفحه تور کربلا نوروز مراجعه کنید.

چرا سفر به کربلا در عید نوروز ۱۴۰۳ چالش‌برانگیز است؟

چالش‌های زیر برای سفر به کربلا در عید نوروز ۱۴۰۳ مطرح می‌شود:

آیا مسافرت در ماه رمضان حرام است؟

آیا سفر به کربلا در ماه رمضان هم سبب باطل‌شدن روزه می‌شود؟

در چه شرایطی می‌توان در کربلا روزه گرفت؟

بیایید به هر کدام از این چالش‌ها پاسخ دهیم.

آیا مسافرت در ماه رمضان حرام است؟

هیچکدام از مراجع تقلید سفر را در ماه رمضان حرام نمی‌دانند. البته روزه‌گرفتن در این ماه ثواب بسیاری دارد. اما اگر به هر دلیل قصد سفر داشته باشید، سفر در این ماه حرام نیست. به همین دلیل باید بگوییم، اگر قصد سفر به کربلا در عید نوروز را دارید، سفر شما از نظر شرعی اشکالی ندارد و می‌توانید به این شهر زیارتی سفر کنید.

آیا سفر به کربلا هم در ماه رمضان سبب باطل‌شدن روزه می‌شود؟

شاید با خود فکر کنید که سفر به کربلا در عید نوروز ۱۴۰۳ سبب باطل‌شدن روزه نمی‌شود؛ زیرا این شهر، یک شهر زیارتی و خاص است و با مقاصد تفریحی فرق دارد. با این حال باید بگوییم که این‌طور نیست. حکم سفر به کربلا در عید نوروز نیز مانند سفر به سایر نقاط ایران و جهان است. به‌عبارت دیگر، مسافر کربلا نمی‌تواند روزه بگیرد؛ مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشد.

در چه شرایطی می‌توان در کربلا روزه گرفت؟

اگر دوست دارید سفر به کربلا در عید نوروز را از دست ندهید و در عین حال روزه بگیرید، یک راه وجود دارد و آن «قصد اقامت» است. قصد ماندن در جایی، به مدت ده روز کامل توسط مسافر را «قصد اقامت» می‌گویند. اگر مسافر در جایی برای ده روز بماند و تصمیم بگیرد از آن خارج نشود، می‌تواند روزه‌های خود را به‌طور کامل بگیرد.

در مورد سفر به مشهد هم همین‌طور است. با توجه به پایین‌بودن قیمت تور مشهد نوروز امسال، بسیاری از افراد تمایل دارند در ماه رمضان به مشهد بروند؛ اما نگران روزه‌های خود هستند. این افراد هم می‌توانند با قصد اقامت ۱۰ روزه مشکل خود را حل کنند.

زیارت کربلا در نوروز برای روزه داران چه حکمی دارد؟

چطور می‌توان با قصد اقامت به شهرهای دیگری مانند نجف و سامرا رفت؟

اگر برای زیارت به عراق می‌روید، احتمالاً مایل هستید که از همه شهرهای زیارتی مانند کربلا، نجف، سامرا و کاظمین بازدید کنید. اما لازم است به این نکته توجه نمایید که اگر می‌خواهید روزه ماه رمضان خود را گرفته و در عین حال سفر به کربلا در عید نوروز را از دست ندهید، باید ده روز را به‌طور کامل در یک شهر سکونت داشته باشید. برای مثال پس از ورود به کربلا، قصد اقامت کنید و در شهر بمانید. پس از ده روز می‌توانید از کربلا خارج شوید و روزه‌هایی که گرفته‌اید هم درست هستند. حال اگر می‌خواهید به شهر دیگری مانند نجف سفر کنید، باید در این شهر نیز قصد اقامت کنید و ده روز بمانید تا بتوانید روزه بگیرید. همین شرایط برای شهرهای کاظمین و سامرا هم وجود دارد.

آیا در ماه رمضان امسال به کربلا سفر کنیم؟

ماه رمضان امسال می‌تواند فرصت مناسبی برای سفر به کشور عراق باشد. اگر فرصت دیگری برای سفر و زیارت ندارید، می‌توانید سفر به کربلا در عید نوروز را انتخاب کرده و روزه‌های خود را در ماه‌های دیگری از سال بگیرید.

سفر با هزینه کم در ماه رمضان به کربلا

با توجه به اینکه تعداد مسافران کربلا در ماه رمضان کم‌تر از ماه‌های دیگر است، این امکان وجود دارد که بتوانید سفر خود را با هزینه کم‌تری به پایان برسانید و در عین حال در یک محیط خلوت و آرام زیارت کنید. برای اطلاع از شرایط تورهای کربلای نهال گشت با با شماره ۰۲۶۱۸۳۰ تماس بگیرید یا به آدرس nahalgasht.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها