دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» منتشر شد

قزوین ـ کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» به قلم پیمان ریاحی و با هدف ارتقای مبانی علمی و نظری نوازندگان گیتار منتشر شد.

مولف کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قزوین گفت: در قرن بیست‌ویکم، دنیای موسیقی و به تبع آن علم نوازندگی دستخوش پیچیدگی‌های بسیاری شده است به همین دلیل نوازنده باید در راستای رسیدن به این مهم کوشش بسیار داشته باشد.

پیمان ریاحی افزود: یک نوازنده لازم است مبانی نظری و عملی را با یکدیگر آموخته و ترکیب کند از این روی، تکنیک نیز در نواختن موسیقی می‌بایست با دانش توام باشد در نتیجه لازم است برای هر نتی که می‌نوازد، برنامه مشخصی داشته باشد. تشخیص شروع و پایان یک عبارت نیم جمله و یا جمله در قطعه ضروری بوده و همچنین تحلیل موقعیت و نقش آکوردها در تنالیته و روند هارمونی در قطعات نیز، امری اجتناب‌ناپذیر است.

ریاحی عنوان کرد: در این کتاب از انگشت‌گذاری‌ها و پوزسیون‌های ترکیبی بسیار متنوعی استفاده شده تا نوازنده با حالت‌های متعدد و گوناگون آشنا گردد و حتی خود نیز روش‌های دیگری را خلق و ابداع نماید. رعایت موارد ذکر شده در دست یافتن به یکی از اهداف اصلی کتاب که همانا مبحث مهم پداگوژی(pedagogy) بوده را در بر خواهد داشت.

وی یکی از نکات حائز اهمیت کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» را تنظیم ۸۳ صفحه نت دانست و ادامه داد: هر صفحه از نت‎ها یک مقوله را آغاز می‌کند و پس از پرداختن به تغییراتی که در فواصل برخی از نت‌ها صورت می‌گیرد آن مبحث را به پایان می‌رساند. این امر سبب می‌شود تا نوازنده از نظر فیزیکی و شنیداری به درکی عمیق‌تر نسبت به فواصل که مهم‌ترین عنصر در موسیقی است دست یابد.

ریاحی بیان کرد: پس از اتمام کتاب، نوازنده شناخت کامل و دقیقی نسبت به نیم‌پرده‌های گیتار، فرکانس‌های مشابه و رنگ‌های صوتی متنوع و همچنین سونوریته‌ای گوش‌نواز (به‌دلیل تقویت انگشتان دست چپ و راست) تئوری کاربردی موسیقی و اصول اولیه هارمونی به‌دست خواهد آورد.

ریاحی هدف از نگارش جلد اول کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» را احساس نیاز به کتابی جامع و هدفمند با توضیحات کامل و کاربردی، در بین نوازندگان گیتار دانست و خاطر نشان کرد: یک نوازنده بعد از اجرای نت‌های کتاب می تواند به زیر و بمی به وجود آمدن فواصل، گام‌ها و آرپژها پی برده و با دانش که از مطالعه دقیق این کتاب و توانمندی‌هایی که از نوازندگی آن به دست آورده به راحتی بتواند با در نظر گرفتن مطالب آموزش داده شده یک قطعه را تجزیه و تحلیل نموده و یا با شیوه‌ای خلاق‌محور به خلق یک اثر بپردازند.

کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» توسط پیمان ریاحی تالیف و منتشر شده است. این کتاب با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۳۰۰ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به هنر گیتار نوازی قرار گرفته است.

کتاب «معجزه گام و آرپژ در نواختن گیتار» توسط جمیله مجابی ویراستاری و طراحی جلد آن توسط پیمان ریاحی و سعید خلف بیگی انجام شده و محمدحسین منتظری نیز مدیریت هنری آن را بر عهده داشته است.

پیشتر نیز از این مولف کتاب «گیتار کولی و فلامنکو» ترجمه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها