چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
محافل ادبی گام موثری در ایجاد انگیزه در شعر و ادبیات است

همدان - رئیس کتابخانه‌های عمومی بهار گفت: محافل ادبی گام موثری در ایجاد انگیزه در شعر و ادبیات است و موجب ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، معصومه فزونی عصر چهارشنبه در محفل ادبی «لاچین» راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی را در گسترش عدالت فرهنگی موثر دانست و افزود: کتابخانه‎‌های عمومی زادگاه محافل ادبی هستند و بهترین مکان برای گردهمایی شاعران محل کتابخانه است.

معصومه فزونی گفت: اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی و با هدف هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر منطقه حرکتی خجسته و مهم است.

وی تصریح کرد: محافل ادبی گام‌های موثری در ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و ساماندهی، تربیت و آموزش نیروهای متعهد و متخصص ادبی در آینده به منظور ایجاد تحول فرهنگی در سطح جامعه ایجاد می‌کند.

دبیر محفل ادبی «لاچین» کتابخانه عمومی علامه طباطبایی (ره) شهر لالجین نیز ضمن خوانش ابیاتی چند از سعدی به سخنرانی با موضوع جامعه شناسی در اشعار سعدی پرداخت و افزود: این هنر ادبیات است که موضوعات و مسائل اجتماعی را به صورت شعر بیان می‌کند.

محسن خوش‌قامت بیان کرد: ادبیات و در کل هنر شاید مانع فساد و خونریزی و یا منجر به اشتغال‌زایی و فقرزدایی نشود ولی می‌تواند به این امور به طور دقیق بیندیشد و در راستای رفع مشکلات تلاش کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای ادبیات برای انسان این است که ما را از مشکلات ملال‌آور روزگار نجات می‌دهد و از این نگاه نو به پدیده‌ها نگاه می‌کند.

خوش‌قامت یادآور شد: ادبیات برای ما یک بازنمایی انجام می‌دهد که می‌توانیم این مسائل نامطلوب جامعه را به گونه‌ای حل کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر موضوعاتی که در اشعار سعدی به چشم می‌خورد، «عدالت» است افزود: عدالت از نظر سعدی عدالتی همه‌گیر است و خود عدالت است که به دنبال مظلوم می‌رود و در راستای نجات آن تلاش می‌کند.

دبیر محفل ادبی «لاچین» عنوان کرد: در اشعار سعدی به موضوع خانواده نیز اشاره شده است که خانواده به عنوان مهمترین و نخستین نهاد اجتماعی است که شخص با حقوق و وظایف خود آشنا می‌شود.

وی ادامه داد: سعدی نکاتی را بیان می‌کند که در دنیای امروزی نیز کاربرد دارد و تاثیر پذیری اشعار سعدی رابطه مستقیمی با مفاهیم قرآنی و دینی دارد و این تاثیر پذیری در اشعار و آثارش به چشم می‌خورد و به راحتی مشهود است و در نکوهش علم بی‌عمل و ریاکاری اشعاری را بیان کرده است از جمله؛

ترک دنیا به مردم آموزند

خویشتن سیم و غله اندوزند

عالمی را که گفت باشد و بس

هر چه گوید نگیرد اندر کس

عالم آنکس بود که بد نکند

نه بگوید بخلق و خود نکند

نویسنده بهاری نیز ضمن اشاره مختصری به زندگینامه سعدی با موضوع نقشه گنجی که سعدی از اقصای غور برای ما به ارمغان آورد، به سخنرانی پرداخت و افزود: از عمر و زندگی نود ساله سعدی، ۳۰ سال اول به سفر سپری شده است که تقریباً به تمام مرزهای زمان خودش رفته بود و هر آنچه از علوم در زمان خویش بوده، آموخته است و در سی سال دوم اندیشه و تدبر در این علوم بوده و در نهایت در ۳۰ سال آخر تجربه‌ها و آموزه‌های خود را در قالب گلستان، بوستان و در دیگر آثارش تحریر کرده است.

محسن ترابی‌کمال بیان کرد: می‌توان گفت سعدی سال‌های سال به دنبال گنج بوده و بعد از یافتن آن گنج‌ها با حوصله تمام به ترسیم آن پرداخته است و در طول تاریخ ارسال کرده است و در حال حاضر به دست ما رسیده است.

در این برنامه لیلا طالبی، لیلا بهلولی و نرگس شوقیان هنرمندان شهر لالجین با اجرای خطاطی و طراحی بر روی سفال هنرنمایی کردند.

در ادامه برنامه جوادحسین قلی پور، نویسنده و شاعر؛ سید ابوالفضل عزیزی، نویسنده و شاعر شهر لالجین؛ به سرودن اشعاری به زبان ترکی و نرگس شوقیان، شاعر، هنرمند و فعال فرهنگی و آرسام غلامی جلال نوجوان فعال کتابخانه به خوانش اشعاری به زبان فارسی پرداختند.

در پایان از نشان محفل ادبی «لاچین» رونمایی انجام و از شعرا و ادبای حاضر تقدیر صورت گرفت‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها