جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
اهمیت حفظ خاطرات رزمندگان به عنوان یک سرمایه ملی/ لزوم توجه بیشتر به تاریخ شفاهی دفاع مقدس

کهگیلویه و بویراحمد - خطر فراموش شدن خاطرات رزمندگان به‌عنوان یک سرمایه ملی همواره ادبیات دفاع مقدس را تهدید می‌کند از این رو نباید اجازه داد خاطرات ارزشمند رزمندگان پرافتخار دروان جنگ به فراموشی سپرده شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - زینب خوش اندیش- خیلی از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به موضوع ادبیات دفاع مقدس هستند. نمونه آن متولدین دهه ۸۰ هستند که همواره به دنبال فهم تاریخ جنگ ایران و عراق بوده‌اند.

پریا ۱۷ ساله و دانش‌آموز کلاس دوازدهم در این رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: از کودکی به داستان‌های جنگ و رشادت رزمندگان علاقه‌مند بودم. همیشه با خودم فکر می‌کردم که چه انسان‌های شجاعی بودند که جان خود را برای دفاع از کشورشان فدا کردند.

وی ادامه داد: هرچه بزرگ‌تر می‌شوم، سوالات بیشتری در ذهنم شکل می‌گیرد. دوست دارم بیشتر درباره آن دوران بدانم. درباره سختی‌ها و ناملایمات جنگ، درباره رشادت‌ها و فداکاری‌ها، درباره شهدا و جانبازان.

مریم، ۲۰ ساله و دانشجوی رشته تاریخ است. او نیز به خبرنگار ایبنا گفت: از زمانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل شدم، به طور تخصصی‌تر به تاریخ جنگ ایران و عراق می‌پردازم.هرچه بیشتر در این زمینه مطالعه می‌کنم، بیشتر به عظمت رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان پی می‌برم.

وی عنوان کرد: اما در عین حال، بسیاری از خاطرات رزمندگان هنوز ثبت و ضبط نشده است، من علاقه‌مند هستم که ببینم مردم استان ما در دوران جنگ چه نقشی داشتند؟

اهمیت حفظ خاطرات رزمندان به عنوان یک سرمایه ملی/ لزوم توجه بیشتر به تاریخ شفاهی دفاع مقدس

در این خصوص مدیراجرایی کمیته تالیف و نشر دومین کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: سامانه متمرکز اسناد و مدارک تاریخ دفاع مقدس برای جمع آوری آثار مکتوب و تصویری جنگ هشت ساله ایران و عراق راه اندازی شد.

سیدرحمان مرتضوی اصل خاطرنشان کرد: اطلاعات راجع به رزمندگان، آزادگان و شهدای استان به صورت برخط در سایت‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: این منابع مکتوب در قالب‌های مختلف تاریخ شفاهی، رمان و داستان، شعر، نبرد نویسی و… توسط نویسندگان توانمند زیر نظر کنگره ملی شهدای استان تدوین و منتشر می‌شود.

مدیر اجرایی کمیته تالیف و نشر دومین کنگره ملی شهدای استان اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۱۲۰ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس در استان در حال چاپ و نگارش است.

مرتضوی به اهمیت نگاه علمی و پژوهشی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اقدام مهم دیگر واگذاری موضوعات مرتبط با دوران دفاع مقدس در استان به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها بوده است؛ که نزدیک به ۳۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در این زمینه تصویب شد.

وی اضافه کرد: پرداختن به آثار شهدا از دیدگاه ملی، مذهبی، اخلاقی، رفتاری، هویت قومی و همچنین پرورش شخصیت فردی و انگیزشی بر نسل‌های جوان اثر گذار است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه آثار شهدا و دفاع مقدس قابلیت اثرگذاری در همه زمینه‌ها را دارد، عنوان کرد: در آثار شهدا و دفاع مقدس مولفه‌های ملی و وطن پرستی در کنار علایق مذهبی و آموزه های دینی مشهود است.

مدیر اجرایی کمیته تالیف و نشر دومین کنگره ملی شهدای استان در پایان خاطرنشان کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد اخلاقی و رفتاری شهدا و رزمندگان دفاع مقدس می‌تواند در حوزه‌ی فردی و اجتماعی الگو سازی شود همچنین در زمینه تربیت فردی و انگیزشی می‌تواند برای نسل جوان جامعه الهام بخش باشد.

اهمیت حفظ خاطرات رزمندان به عنوان یک سرمایه ملی/ لزوم توجه بیشتر به تاریخ شفاهی دفاع مقدس

فرمانده اسبق سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه گفت: خبرنگاران و نویسندگان به نوشتن خاطرات رزمندگان توجه خاص داشته باشند و مانع از دست رفتن این سرمایه بزرگ شوند.

سردار عوض شهابی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، با اشاره به اهمیت گردآوری خاطرات رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله اظهار داشت: باید خاطرات رزمندگان کهگیلویه وبویراحمدی در عملیات‌های بدر، خیبر، والفجر هشت، کربلای ۵، کربلای ۴ و پد خندق نوشته شود.

وی با اشاره به اینکه عادت روزمره یکی از دوستانش در دوران جنگ، نوشتن یادداشت بود، گفت: برخی از رزمندگان اهمیت نوشتن یاداشت‌های روزمره و خاطرات خویش در آن ایام پر از آشوب را به درستی متوجه نمی‌شدند.

سردار شهابی فر افزود: سال‌ها بعد که جنگ تمام شد متوجه شدیم که نوشتن خاطرات و یاداشت‌های روزانه چقدر تاثیرگذار بود و ما از آن غافل بودیم.

سردار شهابی فر گفت: خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، میراثی ارزشمند و بی‌بدیل است که باید با حفظ و انتشار آن، از فراموشی جلوگیری کرد و به نسل‌های آینده منتقل کرد.

وی افزود: نویسندگان و خبرنگاران می‌توانند با نوشتن خاطرات رزمندگان، به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کمک کنند و نقش مهمی در تقویت انقلاب و نظام اسلامی داشته باشند.

فرمانده اسبق سپاه فتح استان خطاب به خبرنگاران و نویسندگان گفت: باید فرماندهان و رزمندگان دوران جنگ را پیدا و با آن‌ها گفت‌وگو کرد تا خاطرات آن‌ها تبدیل به کتاب شود.

به گزارش ایبنا، نسل، جوان این روزها تشنه شنیدن رویدادهای دفاع مقدس است و حفظ و انتقال تاریخ جنگ به نسل‌های آینده را رسالتی همگانی می‌داند و بر لزوم انجام اقداماتی در این زمینه تأکید می‌کند. در این راستا می‌طلبد اهتمام جدی‌تری برای ثبت تاریخ شفاهی صورت گیرد تا خاطرات رزمندگان از خطر فراموشی دور بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها