دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
فتح خرمشهرهای حوزه فرهنگ و هنر، نیازمند توجه به شهدا است

علی محمد مودب تصریح کرد: نبردهای بزرگ مرزهای هویتی ما را تعریف می‌کند و حاج قاسم در همه نبردهای بزرگ چهار دهه اخیر حضور جدی داشته که برای وضعیت امروز فرهنگی ما توجه به این شهید لازم است. خرمشهرهای بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که برای فتح آن نیازمند توجه شهدا و توجه به شهدا هستیم.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - زهره کردلو: محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی کنگره ملی شعر شهیدالقدس صبح امروز دوشنبه ۲۱ اسفند در نشست خبری این کنگره که در مکتب حاج قاسم برگزار شد، عنوان کرد: موضوع مقاومت و پایداری، پدیده تازه‌ای در شعر فارسی است و از انقلاب به بعد به طور جدی شروع شد. واقعیت این است که رویدادهایی در انقلاب، جنگ و مقاومت جهان اسلام رخ داد و شعرهایی پدید آمد که در طول دوره پیشینه شعر فارسی، این گونه اشعار را نداشتیم. تقریباً در طول تاریخ چیزی شبیه به شکل جنگ هشت ساله ما وجود نداشت و جنگ‌ها از رهگذر حق‌طلبی و عدالت‌طلبی نبوده و برای کشورگشایی بوده است. پایداری ابتدا در حوزه شعر اعتراض شروع شد و علیرضا قزوه و علی‌محمد مودب و افرادی دیگر از جمله این شاعرانی بودند که در برابر بی‌عدالتی‌ها و ناکارآمدی‌ها شعر سرودند. در ابتدا پرچم شعر پایداری در دست جریان‌های عدالت‌خواه بود و حالا در دست مقاومت جهان اسلام است. از انقلاب تاکنون جریانی از شعر فلسطین با افت‌وخیزهایی همراه بود و در تمام این مدت خاموش نشده است. امروز پرچم در دست نسل جوان است و جا دارد بعد از مجموعه شعرهای قدیم ما مجموعه‌های فاخری از شعر فلسطین داشته باشیم.

وی تاکید کرد: حاج قاسم نقطه پیوندی است بین آنچه ما در جنگ با داعش و تکفیری می‌بینیم با اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد. امروز شاهد چندین جریان شعری در بستر فلسطین و ادبیات پایداری هستیم. ما جریان شعری نیرومندی داریم و این کنگره ویترین این جریان خواهد بود. کنگره بدون جریان شعری که از قبل وجود داشته باشد بی‌کیفیت خواهد بود و آن نقش معنوی را نخواهد داشت.

امروز شاهد جریان‌های شعری مختلف در ادبیات پایداری هستیم

در ادامه نشست، محمدمهدی سیار، شاعر و عضو هیئت داوران با تأکید بر اینکه حاج قاسم اهل شعر و ادبیات بود، گفت: امیدواریم این کنگره بتواند بخشی از عواطف و عقلانیت ملت ایران را که متوجه و معطوف مسئله فلسطین شده نشان دهد. اتفاقات تاریخ‌سازی در غزه حال رخ دادن است و شاعران هستند که می‌توانند زبان تاریخ باشند و با شعر آن را روایت کنند. شاعران باید هم ببینند، هم بگویند به گونه‌ای که غربی‌ها نتوانند تاریخ را تحریف کنند. در حوزه شعر پایداری و غزه، ما دچار نوعی استیصال هستیم و همه به نوعی حس کم‌کاری داریم اما هر کسی باید هر کاری از دستش بر می‌آید انجام دهد. شعر، نقطه آغاز بسیاری از کارهاست و اگر بتوانیم این تفکر که گزینه‌ای جز از بین رفتن اسرائیل، این غده سرطانی ندارد را در کلمات و زمزمه‌ها تقویت کنیم.

سیار تاکید کرد: شعر سرودن در خصوص غزه کار دشواری است چراکه اگر از تلخ کامی و اندوه و غم بگوییم وجه حماسی ماجرا گم خواهد شد اگر فقط بحث حماسی باشد وجه مظلومیت ماجرا و ظلمی که به مردم غزه می‌شود دیده نخواهد شد و نگه داشتن این مرز بسیار مهم است. خوشبختانه سروده‌های خوبی به دستمان رسیده اما هنوز حق مطلب ادا نشده است. موضوع این کنگره اتفاقاتی است که در غزه رخ می‌دهد و بازنمایی آن به عهده همه ماست. امیدوارم بتوانیم در قالب این کنگره به قالب‌های دیگری چون ترانه، تصنیف و سرود هم بپردازیم. حاج قاسم با شعر مانوس بود و این مانوس بودن روی ایشان اثر داشت و همین برای شاعران انگیزه سرودن شعر پایداری است.

امروز شاهد جریان‌های شعری مختلف در ادبیات پایداری هستیم

علی محمد مودب، از اعضای هیئت داوران کنگره نیز در سخنانی تصریح کرد: گرامیداشت شهید حاج قاسم و گره خوردن آن با یاد قدس اتفاقی مبارک است، جریان بالنده‌ای در حوزه شعر مقاومت شکل گرفته که این کنگره یکی از پنجره‌های آن خواهد بود. نبردهای بزرگ مرزهای هویتی ما را تعریف می‌کند و حاج قاسم در همه نبردهای بزرگ چهار دهه اخیر حضور جدی داشته که برای وضعیت امروز فرهنگی ما توجه به این شهید لازم است. خرمشهرهای بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که برای فتح آن نیازمند توجه شهدا و توجه به شهدا هستیم. مرگ‌آگاهی در ادبیات ما سرچشمه نشاط و قدرت و زندگی پر نشاط است که زندگی شهدا با مرگ‌آگاهی گره خورده است.

وی ادامه داد: حاج قاسم جایی گفته بود «عصاره آن چیزی که از دفاع مقدس درک کردم، محبت بود»؛ در دوران مبارک حیات شهید سلیمانی، وی هر روز لطیف‌تر شد و این لطافت نیاز امروز جامعه ماست. امروز جامعه ما بسیار نیازمند توجه به شهداست.

مودب با تأکید بر شناخت مسجدالاقصی گفت: آمریکا بمب بزرگی است که کریستوف کلمپ کشف کرد و شهدا آن را خنثی کردند. مفهوم چهار مسجد؛ مسجدالاقصی، مسجدالحرام، مسجد کوفه، مسجدالنبی در ادبیات ما برجسته است و به این چهارمسجد در دین ما است که باید به آن توجه شود. ما شناختمان نسبت به مسجد الاقصی کامل نیست پژوهشگران و هنرمندان ما باید به سمت منابع دقیق بروند تا مسجدالاقصی بهتر شناخته شود.

حسین مودب، دبیر اجرایی این کنگره نیز با بیان اینکه مهلت فراخوان ارسال آثار تا ۲۰ فروردین است و شاعران از طریق نشانی‌های ذکر شده در پوستر می‌توانند آثار خود را ارسال کنند، عنوان کرد: آثار در دو محور اشعار کلاسیک و نیمایی قابل ارسال است. موضوعات در دو بخش مقاومت فلسطین و شعر قدس و عملیات طوفان الاقصی و بخش ویژه نقش حاج قاسم در موضوع مقاومت مردم فلسطین است. آثار در آینده در قالب کتابی شامل گزیده اشعار در موضوع قدس و نیز اشعار منتخب کنگره به چاپ می‌رسد و مراسم اختتامیه در تهران و با اعلام برگزیده‌ها برگزار می‌شود.

مودب تفاوت این کنگره با دیگر جشنواره‌های شعر را نقش پررنگ سردار سلیمانی دانست و گفت: نیاز بود تمرکزی بر نقش ایشان در بحث مقاومت فلسطین و بازنمایی صورت بگیرد و امیدواریم آثار خوبی ارسال شود.

همچنین در ادامه نشست مرتضی امیری اسفندقه، از اعضای هیئت داوران کنگره گفت: همه آنانی که طبع شعر داشتند در باب فلسطین واکنش نشان دادند. از هوشنگ ابتهاج که شاعر عاشقانه‌سرا بود، ولی در این باب کوتاهی نکرد تا شاعران غیر حوزه زبان فارسی و شعرای عربی که اصلاً موضوع اشعارشان سیاست و جنگ نبوده. می‌دانیم به این کنگره بهترین شعرها خواهد رسید و مجموعه‌ای ارزشمند برای قدس شکل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها