دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
فراز بهزادی استعداد درخشانی در جذب شگردهای تازه شعری بود

بوشهر - مدیر انتشارات «زمزمه‌های روشن» با اشاره به جایگاه فراز بهزادی در شعر معاصر استان بوشهر، تأکید کرد: او استعداد درخشانی در جذب شگردهای تازه شعری بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، عبدالله رئیسی شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» نوشته زنده‌یاد فراز بهزادی گفت: با زنده‌یاد فراز بهزادی از حدود ١٣٧٨ آشنا شدم و تا زمان فقدانش با او روابط نزدیکی داشتم. به‌واسطه دوستی که میان ما شکل گرفت، از آغاز شکل‌گیری کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» که ایده‌اش از مقاله سید مهدی موسوی شروع شد، در جریان کار بودم.

وی سپس به جایگاه فراز بهزادی در شعر معاصر ایران و بوشهر اشاره و تصریح کرد: فراز به اعتقاد منوچهر آتشی استعداد درخشانی در جذب شگردهای تازه شعری بود تا جایی که گاه بهتر از رویایی شعر حجم ساخت‌مند سروده است.

این ناشر و شاعر بوشهری ادامه داد: فراز بهزادی بخشی از هویت ادبی خود را مدیون پدرش ابراهیم بهزادی و سایر شاعران و نویسندگانی است که از این خانواده ادب‌دوست به جامعه ادبی بوشهر و کشور معرفی شده است.

رئیسی با اشاره به اهمیت کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» گفت: آنچه فراز بهزادی در این کتاب پیش روی مخاطب گذاشته، نه نقد ادبی برای تبیین و تحلیل یک موضوع یا متن ادبی؛ بلکه بسط مبانی یک نظریه ادبی برای کاربست آن در زمینه شعر و ادبیات است.

وی یادآور شد: اگر سه اصل کلی تطابق نظریه با مشاهدات، روابط درونی میان مفاهیم نظریه و جامعیت را سه معیار پذیرفته شده برای ارزیابی یک نظریه در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که در کتاب فراز هر سه وجود دارد.

فراز بهزادی شاعری هوشمند بود

رضا معتمد نیز در بخش دیگر این آیین گفت: فراز بهزادی شاعری هوشمند بود و این کتاب شاخصه هوشمندی او را نشان می‎‏دهد. فراز چون متفاوت فکر می‎‏کرد، بنابراین رشته دانشگاهی متفاوتی نیز انتخاب کرد که در کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» او مبانی نظری جامعه‌شناسی و ادبی مبرهن است.

این روزنامه‌نگار، شاعر و پژوهشگر بوشهری ادامه داد: کار فراز در پردازش موضوع حیرت‌انگیز است. از این‌رو، مثل قلم او کم داریم که چنین توانا و شیدا بنویسد. بهزادی در کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» ابتدا مزایای شبکه‌های اجتماعی را بیان کرده و سپس به آسیب‌شناسی آن پرداخته است.

پسرم عاشقانه معلمی می کرد

همچنین پدر زنده‌یاد فراز بهزادی در آیین رونمایی از کتاب وی گفت: فراز عاشق تدریس بود و مشتاق بود معلم انشاء باشد و سال‌هایی که تدریس می‎کرد عاشقانه معلمی می‌کرد.

سید ابراهیم بهزادی با اشاره به ویژگی‌های شعری فرزند جوان‌مرگش افزود: اشعار ابتدا و اواخر فراز متفاوت بود. در سروده‌های آغازین وی هنجارگریزی و نحوشکنی با احساس لطیف شاعرانه دیده می‎‏شد که در اشعار اخیرش کم‌رنگ شده بود.

وی یادآور شد: به آقای بحرانی که در مقطعی به عنوان مربی و درمانگر و دوست، همراه فراز بود یک سپاسگزاری بدهکار هستم که در این برنامه از وی بابت تمام همراهی‌هایش با پسرم تشکر می‌کنم.

به گزارش ایبنا؛ در بخش‌های بعدی این آیین که با حضور برخی از اساتید دانشگاه و جامعه ادبی استان بوشهر در سالن کنفرانس دانشگاه پیام‌نور به همت انجمن شعر و داستان این دانشگاه برگزار شد، محمدرضا بحرانی، علیرضا عمرانی، مجید عابدی، حسین باقری و ابراهیم شاکری‌مطلق درباره فراز بهزادی و کتاب «نقش فراگیر شبکه‌های اجتماعی در تحولات میدان شعر معاصر» او که دو سال بعد از مرگش به همت انتشارات «زمزمه‌های روشن» با مدیریت عبدالله رئیسی منتشر شده، به ایراد سخن پرداختند که در بخش پایانی از این اثر رونمایی شد.

فراز بهزادی، شاعر و منتقد ادبی جنوبی در ٢٠ اسفند ١٣۵٩ در خورموج متولد شد و در ٢٩اسفند ١۴٠٠ در تهران بدرود حیات گفت. از فراز بهزادی سه مجموعه «شعر بگو در ماه خاکم کنند»، «عصر گرد و خاکسپاری من» و «اخبار چاقو به دست» منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهربانو وحیدی DE ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    بسیار عالی و ارزشمند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها