یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
«باران همین اطراف» و «طعم انار ترش روی چهره‌ام ریخته است»

آثاری از پرویز حسینی، رضا دمانکش، حوری نژاداصغری، داوود صیادی و شیوا پورنگ از سوی نشر چهره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از میان این آثار، «باران همین اطراف…» کتابی‌ست در حوزه نقد و بررسی از پرویز حسینی، شاعر و منتقد ادبی. در این اثر آثاری از «مریم آذرسان»، «مرضیه برمال»، «فرناز جعفرزادگان»، «رُزا جمالی»، «فریبا حمزه‌ای»، «راضیه حیدری»، «ثریا خلیق‌خیاوی»، «ساناز داودزاده‌فر»، «مینا دست‌غیب»، «مریم سیدافقهی»، «مینا شمس‌پور»، «سهیلا صادقی»، «اشرف‌السادات کمانی»، «دریا لیراوی»، «آیدا مجیدآبادی»، «صدیقه محمدجانی»، «مینا میرصادقی»، «نازنین ناظریان»، «مریم نقیب» و «مریم یوسفی» مورد بررسی قرار گرفته است.

«دموکراسی برای هفت و سی دقیقه»، «زنی میان دو تاریکی»، «شانه‌هایم آلزایمر ندارند»، «اینجا نیروی جاذبه کمتر است»، «اشارات ناگزیر حفره‌ها»، «زن است در کدام من»، «دختر شهر یثری»، «مردن با پایان باز»، «ویران ویرانم، اما طرحی از شکوفه‌های بادام در دست دارم»، «هنوز خیلی جوانم» و «یک آینه من بودم و صد آینه تو» از فصل‌های این کتاب به شمار می‌آیند.

در معرفی این کتاب آمده است: پرویز حسینی در «باران همین اطراف…» به بررسی بیست کتاب از بیست شاعر زن ایرانی پرداخته و کوشیده تا اندکی از حقیقت درونی و متافیزیکی اشعار این شاعران محترم و گرامی را با تکیه بر محتوای آثار ارزشمندشان به نمایش بکشد. زیرا همانطور که اهل فن می‌دانند شعر به مثابه یک تجربه زیستی کامل است، آن‌قدر پیچیده و گوناگون که قالب‌های متعدد یافته و همواره در خود تکثر می‌یابد و هر بار گونه‌هایی جدید از آن خلق می‌شود. پرویز حسینی در این نقد و بررسی همراه با نکته‌سنجی و تیزبینی روح زنده کلمات را از شور و عشق شاعر به عناصری چون شهر، جغرافیا، آزادگی، عشق، اجتماع، مردم، معشوق، خداوند و… مقابل چشمان خواننده می‌رقصاند با ترنمی که همسو و همصدا با آواز شاعر است.

«باران همین اطراف…» در ۱۳۸ صفحه و به قیمت ۱۳۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

«طعم انار ترش روی چهره‌ام ریخته است» از رضا دمانکش، شاعر و مترجم، شامل مجموعه‌ای از شعرهای معاصر و کوتاه است که در قالب شعر نو سروده شده است. پیشتر کتاب‌های «از عشق کمی برای من حرف بزن»، «آلیا کمی کبوتر بیاندیش»، «روزهای که دیگر طعم آفتاب نمی‌دهند»، «آسمان کاهی، خودکاری سفید، کاغذی سیاه»، «کلمه‌های آنگونه که خلق می‌شوند زندگی نمی‌کنند»، «همه‌چیز مجاز و تنها انسان غایب است»، «شعر معناگرای جهان»، «این طناب برای تاب خوردن تو نیست عزیزکم» و «تنها در عکس‌هایت پیر نمی‌شوی» از او در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

در شعری از این مجموعه می‌خوانیم:

«در اردیبهشت

زیر درختان پرتقال

با تو،

کلمه‌ها

چه عطر و بویی دارند

پیش از آن

هیچوقت اینگونه

با کلمات پرواز نکرده‌ام.»

«طعم انار ترش روی چهره‌ام ریخته است» در ۱۰۲ صفحه و به قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شد.

«رقص بالرین‌های نور در فانوس‌های آبی» از حوری نژاداصغری، نویسنده، شاعر و فیلمنامه‌نویس شامل مجموعه‌ای از شعرهای نو با مضامین اجتماعی و دغدغه‌های درونی انسان است.

در شعری از این مجموعه می‌خوانیم:

«شعرم را از آخر به اول می‌نویسم

از چپ به راست

و دوباره

از اول به آخر از راست به چپ

پیدا نمی‌شوی!

صدایم جا می‌ماند

میان کتاب‌هایی که سالیان است

ورق نخورده‌اند

کنار گنجه.»

در پیش‌گفتار این کتاب آمده که در اشعار حوری نژاداصغری (فروغ)، فروغی الهی جاری‌ست انگار که دست در دست خداوند شعر بگوید و کلماتش را در آسمان برقصاند. اشعارش سرشارند از عشق، تصاویر رؤیاگونه، خیال‌انگیز و زیبایی که همچون رقص بالرین‌های نور در فانوس‌های آبی می‌درخشند. حوری نژاد اصغری شاعری‌ست داستان‌نویس و پیش از این داستان‌های قابل‌توجهی از او چاپ شده است. دو داستان «فروغ» و «چرخش زمین» در کتاب «قاب و قصه»، مجموعه داستان برگزیدگان چهارمین دوره خودنویس کتابته که توسط جعفر پوراسماعیلی گردآوری شده و دو داستان نیز در کتاب نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از او به چاپ رسیده است. دو داستان «رابین هود خیال نبود» و «ملحفهٔ سفید» در کتاب «خواب‌های مرا بتکان» که مجموعه داستانی در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان است، از او چاپ شده است.

«رقص بالرین‌های نور در فانوس‌های آبی» در ۱۰۰ صفحه و به قیمت ۷۵ هزار تومان به بازار کتاب راه یافت.

«پژواک چینه‌ها» از داوود صیادی شامل چهار داستان کوتاه به نام‌های «تایر»، «شاهین»، «سیلاب» و «نفرین» است.

در بخشی از داستان «تایر» می‌خوانیم: «در زمان کودکی من و در روستای ما، برای پسربچه‌ها سه اسباب‌بازی بیشتر وجود نداشت: جوجه یا توله‌ی حیوانات اهلی و وحشی، گِل، و تایر. دوتای اول تقریباً به یک کیفیت در دسترس همه بود؛ در هر خانه طویله‌ای بود که حداقل سالی یک بار سر و کله‌ی چند بزغاله‌ی بازی گوش در آن پیدا می‌شد و کم نبود جوجه گنجشک و کلاغ و توله سگی رها شده باشد؛ گِل هم متاعی بود که به پهنای افق در همه جا پیدا می‌شد؛ یافتن تایر اما به این آسانی نبود و …»

«پژواک چینه‌ها» در ۵۸ صفحه و به قیمت ۸۰ هزار تومان به بازار کتاب رسید.‌

chehrmehr1.jpg

«گمشده در ابرها» نوشته تام تین دیزبری با ترجمه فاطمه فولادگر کتابی روانشناختی برای کودکان است. در معرفی این کتاب آمده که «گمشده در ابرها» کتابی است که در دسته کتاب‌های روانشناختی برای کودکان و خردسالانی قرار می‌گیرد که در مواجهه با سوگ و فقدان یکی از والدین یا عزیزانشان قرار گرفته‌اند. این حادثه بی‌شک چه برای کودک و چه برای بزرگسالان بس هولناک است. اما باید بپذیریم که همچون روز و شب که عناصر گریزناپذیر حیات کره زمین هستند و میلیون‌ها سال است که آغاز می‌شوند و پایان می‌یابند، تولد و مرگ نیز همان نقش را برای انسان بازی می‌کنند و گریز از آن را هرگز چاره‌ای نیست. تشکیل خانواده شاید یکی از متمدنانه‌ترین دستاوردهای بشری انسان خردمند است. شیوه زندگی یک خانواده طبیعی به صورت مرسوم در تمامی ملل تولد، ازدواج و توالد نسل است که پی‌درپی ادامه دارد. حال اگر یکی از والدین پیش از زمانی که کودک به بلوغ برسد از دنیا برود خانواده سیر طبیعی زندگی را از دست می‌دهد.

سوگواری حاصل فقدان و مرگ است و پس از این اتفاق هر یک از اعضای خانواده آسیب روحی دیده و برای التیام نیاز به گذران زمان دارند. حال این بین شیوه‌های سوگواری در کودکان بسیار متفاوت با بزرگسالان است. در این اثر کودک بازمانده که یکی از والدین خود را از دست داده به شیوه خود سوگواری می‌کند. کتاب نوشته تام تین دیزبری سرشار است از مضامین انسانی، احساسی و عاطفی با تصویرپردازی درخشان استیسی هارت.

فاطمه فولادگر، مترجم این اثر معتقد است که این کتاب برای کودکانی که در چنین شرایط دشواری قرار می‌گیرند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. تام تین دیزبری دوست دارد کتاب‌هایش سرشار از احساسات واقعی باشند. استیسی هارت نیز یک درمانگر، مربی مدرس دانشگاه و کارشناس سوگ دوران کودکی و ازهم‌پاشیدگی است.

«گمشده در ابرها» در ۳۵ صفحه و به قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شد.

«دفتر عاشق» نوشته شیوا پورنگ، نویسنده و ناشر، شامل داستان‌های بسیار کوتاه برای کودکان است که تصویرگری آن را مبینا جلالی برعهده داشته است. رمان‌های «شووآ»، «من جر می‌زنم»، «زمان به وقت مهتاب»، «روز بی‌خورشید» و مجموعه داستان‌های به هم پیوسته «آذر به جان» از آثار پورنگ به شمار می‌آیند.

شیوا پورنگ به مخاطبان این کتاب می‌گوید: فرزندم، اگر گاهی دلت می‌گیرد و نمی‌دانی چه کنی سری به دفتر عاشق بزن. دفتر عاشق جان دارد و جانش از عشق روح گرفته. دفتر عاشق معتقد است هر کاری با عشق قشنگ است. برای همین صمیمانه با تو حرف می‌زند و در کنارش تو را به فکر فرو می‌برد. تو می‌توانی در حالی که فکر می‌کنی نقاشی‌های قشنگی که مبینا جلالی با الهام از حرف‌های دفتر عاشق کشیده رنگ کنی و آرام آرام به فکرت نظم بدهی و کارهایی که دوست داری و می‌خواهی انجام بدهی بنویسی. می‌توانی با دفتر عاشق حرف بزنی و حرف‌هایت را در آن بنویسی، از همه مهم‌تر اگر اهل داستان نوشتن، شعر گفتن و نقاشی کشیدن باشی می‌توانی بنویسی بسرایی و نقش کنی و اگر خواستی برای نشر چهره مهر بفرستی تا شاید اثرت یک روز کتاب بشود.

«دفتر عاشق» در ۳۶ صفحه و به قیمت ۵۵ هزار تومان در دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها