یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
عشایر ذخایر و سرمایه‌های انقلاب هستند/ تخصیص کتابخانه‌های سیار به عشایر

خوزستان - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هدف اصلی دولت دسترسی راحت عشایر به کتاب است زیرا عشایر و روستاها ذخایر و سرمایه‌های انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، مهدی رمضانی عصر یکشنبه در آئین پایانی دومین جشنواره طعم کتاب با عشایر در کتابخانه مرکزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان میزبان بزرگمردانی بوده که از دیار دیگری وارد شدند اما رشادت‌هایشان در این استان رقم خورده است، اظهار کرد: خاک، هوا و آب این استان هر کدام یادآور بخشی از تاریخ، رشادت و حماسه آفرینی این خطه است.

رمضانی با توضیح اینکه تصاویر اولین دوره جشنواره طعم کتاب با عشایر خوزستان به رئیس جمهور ارائه شد، بیان کرد: رئیس جمهور نیز بر این امر تاکید داشتند که آنچه از عدالت فرهنگی طالب آن هستیم؛ در استان خوزستان اتفاق افتاده و مایه رضایت و شادی ما است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره کتاب با طعم عشایر مایه شادی و خرسندی است و باید قدر عشایر را در هر نقطه از کشور بدانیم، تصریح کرد: عشایر و روستایی‌ها ظرفیت و ذخایر انقلاب هستند و وقتی امام راحل از عشایر به بزرگی یاد می‌کند، تعارف ندارد، بلکه در مورد واقعیت‌ها سخن می‌گفت.

وی گفت: انقلاب و اداره کشور نیاز به تعلقات دینی و اعتقادی دارد و ما مردم را به مثابه عدد نمی‌بینیم بلکه مردم سرمایه ما هستند؛ همانند انتخابات که اگر نگاه راهبردی مردم نبود؛ مقام معظم رهبری تأکید بر حضور مردم نمی‌کردند و باید تلاش کنیم نارسایی‌ها را برطرف کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه جشنواره از درون استان خوزستان جوشید و ملی شد، عنوان کرد: جشنواره طعم کتاب با عشایر از قبل هیچ‌گونه طراحی ملی نداشت، اما با همت عشایر و مسئولان به مرحله اوج و ملی شدن رسید و با الگوبرداری آن را در کشور تکثیر کردیم.

رمضانی ادامه داد: برای توسعه و گسترش این جشنواره، خلاقیت‌های متنوعی چون افتتاح کتابخانه، کوله کتاب، توشه‌های کتاب و مسابقه برگزار شد.

عشایر ذخائر وسرمایه‌های انقلاب هستند /تخصیص کتابخانه‌های سیار به عشایر

وی با اشاره به هدف رئیس جمهور برای دسترسی مردم به کتابخانه‌ها و عدالت فرهنگی، عنوان کرد: دسترسی به کتابخانه یک دسترسی راهبردی است که مصداق عملیاتی توسعه کتابخانه سیار است.

رمضانی، یکی از اولویت‌های دولت را تخصیص کتابخانه های سیار عشایری دانست و افزود: تلاش می‌کنیم دسترسی عشایر به کتاب را از طریق کتابخانه‌های سیار فراهم کنیم و ضروری است این جشنواره در استان‌های دیگر گسترش یابد.

عشایر سرشار از فرهنگ ناب و محیط بکر هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره طعم کتاب با عشایر دلچسب و با صفا است، بیان کرد: جمعیت روستایی و عشایری از نگاه سیاسی فرهنگی، اقتصادی در همه حوزه‌ها از جمله اقشار راهبردی کشور هستند که از ظرفیت بالقوه‌ای برخوردارند.

عبداله افرازه شهاوند با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد جمعیت کشور را روستایی‌ها و عشایر تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: این قشر سرشار از فرهنگ ناب و محیط بکر هستند و نقش‌های زیبنده‌ای در بحث توسعه ملی دارند.

وی افزود: مهم‌ترین اصل توسعه ملی فرهنگ و لازمه آن، فرهنگ و عدالت فرهنگی است که شرط اساسی در عدالت فرهنگی، ترویج کتاب و کتابخوانی است، چون مبانی شناخت توسعه ترویج علم است.

شهاوند با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی نباید به شهرها منحصر شود، اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌ها کتاب و کتابخوانی را در روستاها و عشایر ترویج می‌کند و این حرکت سبب ترقی و رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌شود.

حمایت از عشایر مدنظر دولت است

رئیس امور عشایر کشور نیز در این مراسم گفت: عشایر قشری هستند که در تمامی امور دولت از جمله انتخابات، دهه فجر و مرزبانی و دفاع از امنیت کشور و در عرصه جهاد خوش درخشیدند و وظیفه اساسی ما حمایت از این عشایر غیور است.

شایان نادری گفت: خوشبختانه دولت جدید نگاه ویژه و خدمات‌رسانی به آن‌ها دارد و نویدی برای عشایر است که مورد توجه دولت قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی و حوزه‌های دیگر آغوش عشایر برای دولت باز است و می‌توانند از ظرفیت آنان بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها