یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
گردشی کوتاه در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است که شما در حین سفر به آنجا می توانید از این مکان زیبا نیز دیدن کنید. در این مطلب توضیحاتی را در خصوص این مکان زیبا به شما خواهیم داد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ اردبیل با وجود آب و هوای کوهستانی و همچنین وجود جاذبه های گردشگری وطبیعی دیگر، همواره مقصد بسیاری از افراد در سراسر ایران خصوصاً تهرانی ها بوده است. مردم تهران با گرفتن بلیط تهران اردبیل به صورت مستقیم آرامش خود را در طول مسیر تضمین می کنند. یکی از جاذبه های گردشگری این شهر زیبا، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است که شما در حین سفر به آنجا می توانید از این مکان زیبا نیز دیدن کنید. در این مطلب توضیحاتی را در خصوص این مکان زیبا به شما خواهیم داد.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

می توان گفت که این مکان منزل و خانقاه شیخ صفی بوده است که بع درخواست خود او و طبق وصیت، پیکر ش در همان جا دفن شده است. مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این مجموعه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران است و سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از داخل و خارج از کشور است. مجموعه آرامگاه شیخ صفی بسیار بزرگ است و بخش های مختلفی برای بازدید دارد. پس شما می توانید با رفتن به این آرامگاه، از بخش ها و مکان های دیگری نیز همزمان دیدن کنید. این بخش ها عبارتند از:

صحن اصلی

سردر شاه عباس

حیاط باغ یا حیاط بزرگ

دارالحدیث

گنبد الله الله (مقبره شیخ صفی)

تالار دارالحافظ

شاه نشین

چینی خانه

آرامگاه شاه اسماعیل اول

حرمخانه

بنای معروف به جنت سرا

معماری مجموعه شیخ صفی اردبیلی

معماری آرامگاه شیخ صفی اردبیلی از نظر ظرافت، دقت و پیچیدگی در نوع خود بی نظیر است. در این مجموعه از عناصر مختلفی معماری استفاده شده است که هر کدام دارای معنی و رمز و راز خاص خود است. این آرامگاه از سال ۷۳۵ تا ۱۰۳۸ هجری قمری، تغییرات زیادی پیدا کرده است. این مکان در طول زمان قسمت های زیادی به آن اضافه شده است به همین دلیل از ارزش معماری بالایی برخوردار است. شما می توانید با تهیه بلیط تهران اردبیل و سفر به اردبیل از این مکان پر رمز و راز و زیبا دیدن کنید. برخی از مهم ترین عناصر معماری این مجموعه عبارتند از:

سر در اصلی این آرامگاه عالی قاپو نام دارد که در رو به روی دو لنگه چوبی سر در ورودی آرامگاه شیخ صفی قرار دارد. سر در اصلی یعنی عالی قاپو، در دوران شاه عباس دوم ساخته شده است. این سردر به دلیل نگهداری در انبار بقعه قابل بازدید نیست.

دو حوض سنگی در حیاط مستطیلی شکل غرب آرامگاه قرار دارد که جلوه خاصی به فضای این آرامگاه داده است. گفته می شود این حوض ها در مربوط به دوران صفویان هستند. سر در عباسی از دیگر قسمت های این آرامگاه است. در این سر در یک کتیبه وجود دارد که نام شاه عباس در آن نوشته شده است. شما می توانید این سر در را در عرض شرقی راهرو میانی ببینید.

یکی دیگر از قسمت های آرامگاه، صحن اصلی با قندیل خانه است. به طور کلی قندیل خانه به مکانی گفته می شود که به شکل مستطیل بوده و زمین آن سنگ فرش باشد. در وسط آن نیز خوضی کم عمق قرار گرفته است. در این قندیل خانه یک چاه نیز وجود داشته است که برای تامین آب از آن استفاده میشد.

گنبد الله الله

گنبد الله الله، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین گنبدهای مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است. این گنبد که در مرکز مجموعه واقع شده است، به دلیل تزئینات بی نظیر و کتیبه الله الله که بر روی آن نگاشته شده است، به این نام شناخته می شود. برخی از ویژگی های منحصر به فرد گنبد الله الله عبارتند از:

ارتفاع: این گنبد با ارتفاع ۱۷ متر، بلندترین گنبد آجری ایران است.

تزئینات: تزئینات داخلی گنبد الله الله بسیار زیبا و هنرمندانه است. در تزئین این گنبد از کاشی کاری معرق با استفاده از رنگ های لاجوردی، سفید وفیروزه ای استفاده شده است. همچنین در تزئین این گنبد از خطاطی کوفی و ثلث نیز استفاده شده است.

کتیبه الله الله: کتیبه الله الله که به خط کوفی بر روی گنبد نگاشته شده است، از جمله زیباترین ومعروف ترین کتیبه های خطی در ایران است. این کتیبه به طور حرفه ای و با ظرافت بسیار بالایی حکاکی شده و از دور نیز به راحتی قابل مشاهده است.

گنبد الله الله نه تنها از نظر معماری و تزئینات دارای اهمیت بسیار بالایی است، بلکه از نظر تاریخی و فرهنگی نیز دارای اهمیت بسیار بالایی است. این گنبد به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای شهر اردبیل و استان اردبیل شناخته می شود و سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از داخل و خارج از کشور است.

چینی خانه

چینی خانه، یکی از زیباترین و جذاب ترین بخش های مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بنا که در سال ۹۰۷ هجری قمری بنا شده است، مدفن شاه اسماعیل اول، بنیانگذار سلسله صفوی و چند تن دیگر از شاهزادگان صفوی است.

چینی خانه به دلیل تزئینات بسیار زیبا و هنرمندانه خود به این نام معروف شده است. در تزئینات داخلی و خارجی این بنا از کاشی های چینی بسیار ظریف و هنرمندانه استفاده شده است. این کاشی ها دارای نقوش و طرح های مختلفی از جمله گل ها، پرندگان، حیوانات و آیات قرآنی هستند.

علاوه بر کاشی کاری، از تزئینات دیگر مانند آینه کاری، نقاشی و گچ بری نیز در چینی خانه استفاده شده است. ترکیب این تزئینات فضایی بسیار زیبا و هنرمندانه را ایجاد کرده است. چینی خانه از نظر معماری نیز دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است. این بنا دارای یک گنبد بزرگ و چند طاق و مناره است. گنبد چینی خانه با کاشی های فیروزه ای تزئین شده است و از فاصله دور نیز قابل مشاهده است.

گردشی کوتاه در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

چینی خانه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است. این بنا به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تزئینات ایرانی، نمایانگر ظرافت، مهارت و خلاقیت معماران و هنرمندان ایرانی در دوران گذشته است.

تزئینات چینی خانه بسیار ظریف و هنرمندانه است. در تزئینات داخلی و خارجی این بنا از کاشی های چینی بسیار ظریف و هنرمندانه استفاده شده است. این کاشی ها دارای نقوش و طرح های مختلفی از جمله گل ها، پرندگان، حیوانات و آیات قرآنی استفاده شده است.

از فلای تودی تورها و بلیط های به روز را تهیه کنید!

این سایت یکی از بهترین سایت ها برای تهیه بلیط است. شما از طریق سایت فلای تودی می توانید به انواع بلیط ها و تور ها دسترسی داشته باشید. همچنین این سایت اطلاعات مفید دیگری در خصوص مقصد به شما اطلاع می دهند تا بتوانید سفری عالی داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها