شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
فعالیت‌های یک‌ساله «به‌نشر» تشریح شد

مسعود فرزانه، سرپرست انتشارات به‌نشر، کارنامه سال ۱۴۰۲ این انتشارات را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرپرست انتشارات به‌نشر در گفت‌وگو با «آستان‌نیوز» گفت: سال ۱۴۰۲، انتشارات به‌نشر ۷ پویش مطالعاتی ملی را برگزار کرد. همه این پویش‌های مطالعاتی موضوعی، مناسبتی و کتاب‌محور بوده است. تنوع و تعدد این پویش‌های به‌نشر، استقبال مخاطبان عمومی را به همراه داشت، به نحوی که بیش از ۱۰۰ هزار دوستدار کتاب در پویش‌های مطالعاتی به‌نشر شرکت کرده‌اند.

مسعود فرزانه، سرپرست انتشارات به‌نشر درباره پویش‌های مطالعاتی انتشارات به‌نشر گفت: پویش‌های «ماجراهای دشت مرموز»، «مرا با خودت ببر»، «عقیله»، «خانوم‌ماه»، «پیرمرد و صندلی» و «چشمه‌های بهشت» و «قصه‌های مامان جونی و زیارت» ازجمله مسابقات کتابخوانی انتشارات به‌نشر در سال ۱۴۰۲ است که با محوریت آثاری با همین عنوان‌ها برگزار شده است.

وی ادامه داد: به‌نشر افزون بر پویش‌های کتاب‌خوانی، با هدف معرفی و تمرکز بر کتابی خاص، ۲ پویش با عنوان‌های «به‌بانو» و «خانواده انقلابی من» را برگزار کرده است.

سرپرست انتشارات به‌نشر به برگزاری ۷۶ نشست تخصصی (نظری)، دوره آموزشی و عمومی با محوریت نقد و بررسی آثار به‎نشر و آثار دیگر ناشران به‌صورت متناوب در مشهد، تهران و قم اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۱، پنج نشست تخصصی «گفت‌وگو درباره رئالیسم دینی همراه با نقد و بررسی رمان بازیگر پنجم»، «ویژگی‌های داستان دینی» با حضور محمدرضا سرشار، «ویژگی‌های ادبیات پایداری»، با حضور سیدمصطفی میرشجاع، نشست نظری «رمان دینی و پایان رابطه» و معرفی نقد «روایت‌شناختی داستان‌های دینی کودک و نوجوان» با حضور مهدی فردوسی مشهدی، پژوهشگر و منتقد ادبیات کودک و نوجوان را در تهران و مشهد برگزار کرده است.

فرزانه افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲، ۲۰ نشست آموزشی قصه‌نویسی رضوی ویژه نوقلمان به‌صورت هفتگی با عنوان «عصرانه داستان‌نویسان رضوی» به دبیری علی‌رضا مهرداد در فروشگاه مرکزی به‌نشر (مشهد) برگزار شده است.

وی یادآور شد: تولید بیش از ۵۸۵ خبر، گزارش، مصاحبه و گفت‌‬‬وگو با محوریت آثار به‬‬‬‌نشر در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و بخش‌های مختلف خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران بر پایه برنامه‌ریزی‌های گسترده و تعامل با رسانه‌ها، انعکاس محتواهای خبری پس از انتشار در شبکه‌های اجتماعی و صفحات به‌نشر، دریافت «جایزه رسانه فعال در ارتباط با رسانه‌ها» در بیستمین جشنواره کتاب و رسانه به دلیل تلاش‌های صورت گرفته در حوزه تعامل با رسانه‌ها، تولید و انتشار گزارش تفصیلی محتوایی درباره ۷۵ عنوان کتاب در رسانه‌های مکتوب، تولید و انتشار ۱۲ شماره از ماهنامه «کتاب رضوی» در بردارنده محتوای کتاب‌محور با تمرکز بر موضوعات دینی به‌ویژه رضوی و مشارکت با ۱۷ نهاد و موسسه همسو با فعالیت‌های ترویجی سال ۱۴۰۲ به‌نشر است.

کسب ۱۲ جایزه و لوح افتخار در جشنواره‌های مختلف ملی و استانی

سرپرست انتشارات به‌نشر افزود: انتشارات به‌نشر در سال ۱۴۰۲، ۱۲ جایزه و لوح افتخار را برای ۲۰ اثر در جشنواره‌ها و محافل مختلف ادبی سطح کشور در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال کسب کرد. به‌نشر، سال ۱۴۰۲ به دلیل تنوع کتاب‌های کودک، توجه به کیفیت چاپ آثار، توجه به سلیقه‌ها، نیازها، ترویج ارزش‌های انسانی اخلاقی و کتاب‌سازی مناسب، موفق به کسب عنوان ناشر برگزیده کتاب کودک دومین جشنواره «نشان هدهد سفید» شد. در این جشنواره نیز کتاب «قصه ما مثل شد» مدال هدهد سفید را دریافت و مفتخر به دریافت نشان هدهد سفید شد.

وی افزود: همچنین انتشارات به‌نشر به دلیل حجم بالا و تنوع آثار چاپی در حوزه رضوی که بیشترین اقبال از سوی مخاطبان را داشته‌اند به‌عنوان ناشر برگزیده دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شد و در جمع پنج ناشر برتر دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی قرار گرفت. کتاب‌های «آبی‌ها»، «من ضامن»، «اسب چوبی» و «بیدارشو» ازجمله آثار انتشارات به‌نشر در حوزه رضوی هستند که در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزیده شدند.

فرزانه بیان کرد: کتاب‌های «من و آقای همسایه»، «زمین به من گفت چی گفت؟»، «بوی گل سوسن»، «فقط تو نیستی»، «مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات»، «شعرهای رودخانه»، «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا»، «قصه ما مثل شد»، «قصه‌ی یک پیراهن»، «سه‌گانه ماجرای دشت مرموز» از دیگر آثار انتشارات به‌نشر هستند که در سال جاری در جشنواره‌های بین‌المللی پژوهش فرهنگی، سلام، شهید حبیب غنی‌پور، شعر فجر، کتاب عاشورا، کتاب سال حوزه و کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شده‌اند.

وی افزود: همچنین پنج عنوان کتاب از انتشارات به‌نشر ازجمله مجموعه ۹ جلدی رمان «پیامبر»، نوشته نقی سلیمانی در بخش داستان نوجوان، «کفش‌های بافتنی»، نوشته کلر ژوبرت در بخش داستان هویت کودک و کتاب‌های «صبح روز هفتم»، «کاشف دریاهای نور» و «مجموعه‌ی زمین به من گفت چی گفت؟» با تصویرگری مهدی بادیه‌پیما و مهرانه جندقی در بخش تصویرگری بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد برگزیده شده است.

سرپرست انتشارات به‌نشرادامه داد: انتشارات به‌نشر در چهارمین جشنواره محصولات روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی موفق به کسب رتبه دوم بخش بسته‌بندی و مقام شایسته در بخش‌های رسانه‌های کاغذی و تبلیغات محیطی را کسب کرد.

تولید ۲۸۳ عنوان کتاب الکترونیک انتشارات به‌نشر در سال ۱۴۰۲

فرزانه گفت: انتشارات به‌نشر از اوایل دهه ۹۰ با انتشار چند کتاب صوتی، کتاب‌ویدیو و انتشار ۲۰۰ عنوان کتاب الکترونیک متنی در اپلیکیشن طاقچه، به‌صورت محدود وارد عرصه نشر الکترونیک شد. اما از سال ۹۸ با درک فضای حاکم بر بازار نشر و اقتضائات این حوزه، به صورت جدی و با برنامه به حوزه نشر الکترونیک و گونه‌های مختلف آن ورود پیدا کرد و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده است؛ به‌طوری که درحال حاضر، مجموع کتاب‌های الکترونیک به‌نشر به حدود ۲ هزار عنوان می‌رسد که در انواع متنی الکترونیک، نرم‌افزار و صوتی عرضه شده‌اند. سال ۱۴۰۲، در مجموع ۲۸۳ عنوان کتاب الکترونیک تولید کرده است که با عرضه در اپلیکیشن‌های کتابخوان ازجمله به‬‬‬‌نشر، طاقچه، فیدیبو، فراکتاب، نورسافت، نور لایب و نوار در دسترس کتاب دوستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه به‌روز بودن کتاب‌های کاغذی و الکترونیک از ناشران پیش‌رو در ایران به شمار می‌رود، اظهار کرد: به‌نشر در سال‌های اخیر نیز در زمینه نشر دیجیتال رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته اکنون به نقطه‌ای در تولید الکترونیک رسیده که همزمان با چاپ و توزیع کتاب در فروشگاه‌ها، علاقه‌مندان می‌توانند به نسخه الکترونیک کتاب در کتابخوان اختصاصی به‌نشر و سایر اپلیکیشن های کتابخوانی ازجمله فراکتاب دسترسی داشته باشند.

فرزانه به تولید محصول سمعی بصری کتاب‌محور در انتشارات به‏نشر اشاره کرد و افزود: تولید ۲۲ تیزر رئال و موشن و پادکست به‌مناسبت برگزاری بزرگ‌داشت‌ها، نمایشگاه‌ها، پویش‌ها و جشن‌های کتاب‌محور، ارائه هنری (پرفورمنس) کتاب‌محور واجرای کتاب‌نمایش برگرفته از کتاب‌های کودک در دو فروشگاه به‌نشر ‬ ازجمله اقدامات این انتشارات در حوزه تولید محصول سمعی و بصری کتاب‌محور در سال ۱۴۰۲ محسوب می‌شود.

سرپرست انتشارات به‌نشر، انتشار و تولید بسته‌های محتوایی فضای مجازی را از دیگر اقدامات این انتشارات سال ۱۴۰۲ برشمرد و افزود: موج‌آفرینی و اثرگذاری در فضای مجازی با محوریت کتاب‌های چاپ اول، بازچاپ‌ها، معرفی بسته‌های موضوعی آثار، معرفی آثار ویژه پویش‌ها و کتاب‌های برتر رویدادهای کتاب‌محور، از طریق تولید بیش از ۲۳۰ بسته محتوایی در بسترهای فضای مجازی به مناسبت‌های مختلف (موضوعی، تقویمی و روی‌دادمحور) صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها