سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
شاعران و نویسندگان در آثار خود وامدار طبیعت هستند/ توجه به طبیعت در آثار حافظ و سعدی

همدان - یک شاعر و حافظ پژوه همدانی گفت: شاعران و نویسندگان در آثار خود وامدار طبیعت هستند و این مقوله در آثار حافظ و سعدی نیز مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تویسرکان، به مناسبت روز درختکاری علیرضا سوری شاعر و حافظ‌پژوه در نشست ادبی «اسفندانه» با اشاره به طبیعت و منابع طبیعی و تاثیر گذاری آنها در آفرینش آثار ادبی و هنری اظهار کرد: شعرا و ادیبان ما در آثار ادبی خود بارها از طبیعت، درخت و گل استفاده کرده‌اند.

وی به غزلیات حافظ اشاره و خاطرنشان کرد: حافظ غزل‌سرای بزرگ ایرانی در غزلیات خود چندین بار از کلمه درخت و همچنین نام چند نوع درخت و گل‌های مختلف استفاده کرده است مثلاً در آثار کلیات سعدی، ۱۲۵ نوع درخت و گل و سبزه مورد اشاره قرار گرفته، ۱۱۰ نوع انواع گونه جانوری ذکر شده، ۲۳۲ باز از کلمه ی «سرو» استفاده شده و ۲۰۳ بار واژه ی «گل» آمده است.

سوری بیان کرد: یک شاعر و یا نویسنده باید به اطراف خود خوب نگاه کند خصوصاً به طبیعت و آفریده‌های خداوند و از آنها در اشعار و نوشته‌های خود به درستی و زیبا اسفاده کند.

وی در ادامه یکی از غزلیات حافظ را برای اعضا تحلیل کرد و گفت: روز درختکاری و هفته منابع طبیعی مناسبتی است تا به ما یادآوری کند با طبیعت مهربان باشیم.

این شاعر تاکید کرد: باید یاد بگیریم که حافظ درختان، گلها و حیوانات باشیم و هر آنچه باعث آلودگی طبیعت می‌شود مثل رها کردن زباله در محیط زیستمان و … را انجام ندهیم.

وی اظهار کرد: طبیعت متعلق به آیندگان است که باید آن را مواظبت کنیم و به درستی به آیندگان منتقل کنیم و در کاشت درخت نیز کوشا باشیم که فواید بسیاری برای ما دارد.

شاعران و نویسندگان در آثار خود وامدار طبیعت هستند/ توجه به طبیعت در آثار حافظ و سعدی

در ادامه آثار اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در آخر تفألی به حافظ زده شد.

همچنین در پایان به اعضای فعال کارگاه ادبی و مهمانان هدایایی اهدا شد و با کمک دانش آموزان در محوطه کانون پرورش فکری تویسرکان به مناسبت روز درختکاری نهالی کاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها