سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
آیا قیمت میلگرد پایین می آید؟ (تحلیل اصفهان آهن)

در این مطلب، که توسط تیم تحریریه اصفهان آهن آماده شده، سعی می کنیم تا بدون حرف اضافه، کوتاه ترین پاسخ کامل را به شما مخاطبان عزیز ارائه کنیم. پس اگر قصد خرید محصول را دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، همچون سال های گذشته، وضعیت تقاضا در بازار کمی بهتر شده و خریداران تمایل بیشتری به خرید نشان می دهند. این موضوع در کنار افزایش قیمت دلار، موجب شده تا نرخ ها در بازار فولاد افزایش یابد. نمونه ای از آن را می توان در قیمت میلگرد مشاهده کرد.

به همین دلیل، برای برخی از مشتریان این سوال ایجاد شده که آیا قیمت میلگرد دوباره کاهشی می باید؟ برای پاسخ به این سوال، باید مولفه های مختلفی را در نظر گرفت. در این مطلب، که توسط تیم تحریریه اصفهان آهن آماده شده، سعی می کنیم تا بدون حرف اضافه، کوتاه ترین پاسخ کامل را به شما مخاطبان عزیز ارائه کنیم. پس اگر قصد خرید محصول را دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید.

قیمت میلگرد چطور محاسبه میشود؟ بررسی عوامل موثر بر قیمت میلگرد

برای ارزش گذاری محصول در حوزه آهن و فولاد، پارامترهای مختلفی در نظر گرفته می شود. یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر قیمت محصولات فولادی، دلار است. افزایش یا کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی دارد.

مورد بعد، میزان عرضه و تقاضا است. افزایش تقاضا یا کاهش عرضه می تواند موجب افزایش قیمت محصول شود. نرخ تورم، میزان دستمزد کارگران، قیمت مواد اولیه، وضعیت بازار جهانی و … نیز بر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی اثر می گذارد.

تا اینجا، با مولفه های اثرگذار بر قیمت محصولات در بازار آهن و فولاد کشور آشنا شدیم. اما نکته مهم تر، بررسی و پیش بینی وضعیت هر یک از این موارد است. پس از آن، می توان به این نتیجه رسید که آیا قیمت میلگرد بالا میرود یا دچار کاهش می شود.

چرا قیمت میلگرد افزایش یافت؟

اگر پیگیر بازارهای مالی داخلی باشید، حتماً می دانید که سال ۱۴۰۲ افت و خیز چندانی نداشت. از اردیبهشت سال جاری تا اواسط پاییز ثبات قیمت را در قیمت دلار، طلا و … مشاهده کردیم. بخش قابل توجهی از این ثبات، به دلیل نبود نقدینگی و به نوعی، رکود حاکم بر بازار بود. ضمناً اخبار سیاسی و اقتصادی مهمی هم وجود نداشت. همه اینها به بازارساز کمک کرد تا شرایط را بهتر کنترل کند.

اما در ماه های اخیر و همزمان با افزایش تنش های سیاسی و نظامی در منطقه، قیمت دلار و طلا افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. این موضوع موجب تاثیر بر سایر بازارها از جمله صنعت آهن و فولاد کشور شد. در نتیجه، قیمت ها بالا رفت. البته این موضوع، تنها عامل موثر نبود.

در سال های اخیر، صنایع کشور از جمله فولاد با کمبود انرژی در فصول سرد سال مواجه بوده اند. این موضوع، میزان عرضه محصول را به بازار دچار اختلال کرد. علاوه بر آن، معمولاً در ماه های پایانی سال، وضعیت تقاضا کمی بهبود می یابد. بنابراین، نتیجه اختلال در عرضه و افزایش نسبی تقاضا، بالا رفتن قیمت ها بود؛ چیزی که امروز شاهد آن هستیم.

آینده بازار فولاد؛ قیمت میلگرد روبه افزایش است یا کاهش؟

اگر بخواهیم با توجه به شرایط موجود، برای هفته های پایانی سال ۱۴۰۲ پیش بینی کوتاهی داشته باشیم، می توان گفت که احتمالاً روند قیمت ها افزایشی خواهد بود. از آن جایی که قیمت دلار در حال بالا رفتن است و تغییر خاصی در شرایط سیاسی و نظامی منطقه ایجاد نشده است، بنابراین، به نظر نمی رسد که روند قیمت به سمت کاهش حرکت کند.

در کنار این موارد، باید افزایش تقاضا را هم در نظر گرفت. برخی از خریداران تلاش می کنند تا محصول مورد نیاز خود را در سال جاری تهیه کنند و این کار را به سال بعد موکول نکنند. دلیل آن، خرید سریع تر محصول با قیمت های سال ۱۴۰۲ است. چراکه ممکن است سال آینده قیمت ها تغییر داشته باشد.

آیا قیمت میلگرد پایین می آید؟ (تحلیل اصفهان آهن)

اما سوال بعد، وضعیت بازار در سال جدید است. در این رابطه، باید توجه ویژه ای به لایحه بودجه و البته بازار ارز داشت. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که بازارساز در سال جاری، تمام تلاش خود را صرف ثابت نگه داشتن قیمت ها کرد. این کار، قیمت ارز و طلا را به صورت یک فنر فشرده درآورده است.

این افراد معتقدند که توان بازارساز برای نگه داشتن قیمت ها کاهش یافته و هر لحظه امکان در رفتن فنر قیمت ها وجود دارد. در نتیجه، احتمال افزایش قیمت ها در بازار فولاد هم وجود دارد. با همه این تفاسیر، میلگرد بخریم یا نه؟ چه زمانی برای خرید مناسب تر است؟

بهترین زمان خرید میلگرد

بر اساس بررسی هایی که انجام شد، به نظر می رسد بهترین زمان خرید، همین ماه های پایانی سال ۱۴۰۲ است. شما می توانید محصول مورد نیاز خود را بخرید و در کوتاه ترین زمان تحویل بگیرید. این موضوع به شما کمک می کند تا در درگیر مسائلی همچون تعطیلات نوروز و … نشوید.

همچنین با رعایت چند راهکار، می توانید کاهش قیمت میلگرد را رقم بزنید. برای مطالعه آنها، کافیست روی لینک موجود کلیک کنید.

در مجموع، احتمالاً خرید در سال جدید هزینه بیشتری برای شما ایجاد می کند. پس بهتر است در سال جاری خرید خود را تکمیل کنید. اما اگر می خواهید محصول مورد نیاز خود را با پایین ترین قیمت بازار تهیه کنید، می توانید از فروش ویژه های اصفهان آهن استفاده کنید.

این فروش ویژه دوشنبه هر هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و برای محصولات پرفروشی همچون میلگرد ذوب آهن اجرا می شود. پیشنهاد می کنیم برای خرید، دوشنبه ها به اصفهان آهن سر بزنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها