سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
آیین رونمایی از کتاب «مادام لهستانی» برگزار می‌شود

آیین رونمایی از کتاب «مادام لهستانی» روایتی از زندگی ماریا بایدان در ایران از سوی انتشارات نگارستان اندیشه رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «مادام لهستانی» روایتی از زندگی ماریا بایدان یکی از آخرین بازمانده‌های لهستانی در ایران تالیف نرگس خرقانی از سوی انتشارات نگارستان اندیشه سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ رونمایی می‌شود.

در این مراسم حامد کاظم‌زاده، دکترای ایران‌شناسی از لهستان-مدرس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، رافل بالکویچ، رایزن فرهنگی سفارت لهستان در تهران، نرگس خرقانی، مولف کتاب و گودرز رشتیانی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران سخنرانی می‌کنند.

هشتاد سال پیش از این در بحبوحۀ جنگ جهانی دوم، در حالی‌که شوروی و آلمان نازی از دو سو به کشور لهستان هجوم آورده بودند، مردم بی‌دفاع لهستان از سرزمین خود آواره گشته و شمار بسیاری از آنها همچون اسیران جنگی به اردوگاه‌های سیبری منتقل شدند. هنگامی که ورق جنگ برگشت و شوروی از متحد آلمان به دشمن آن بدل شد، بی‌جاشدگان لهستانی برای دومین‌بار کوچانده شدند؛ این بار هزاران نفر زن و مرد و کودک لهستانی راهی ایران شدند. در میان آوارگانی که از مرزهای شمالی وارد ایران شدند، شمار زیادی زن و کودک حضور داشتند که نیازمند رسیدگی و اسکان بودند.

از میان مهاجران لهستانی، شمار اندکی از دختران جوان برای همیشه در ایران ماندند و در وصلت با مردان ایرانی، خانواده تشکیل دادند. یکی از این زنان، ماریا بایدان است که تمام عمر خود را در تهران سپری کرد و نهایتاً در آرامستان دولاب در کنار سایر هم‌وطنان خود به خاک سپرده شد. کتاب حاضر، حاصل گفتگویی طولانی با ماریا بایدان است. پرداختن به این رویداد برای ایرانیان نیز به همان اندازه که برای لهستانی‌ها مهم است، اهمیت دارد زیرا یکی از نقاط عطف در تاریخ دیپلماسی عمومی ایران است.

در سال‌های بسیار سخت جنگ، درحالی‌که همه جهان از پیامدهای آن در رنج بودند، لهستانی‌ها در ایران جامعه‌ای متشکل از زنان و کودکان (در اکثر موارد بی‌سرپرست)، مراقبان آنها، معلمان، پزشکان و پرستاران، کشیش‌ها و راهبه‌ها و کارکنان اداری را تشکیل دادند و در مؤسساتی شامل پرورشگاه، مدرسه، بیمارستان و کارگاه حضور زندگی روزانه خود را پی گرفتند. از خلال خاطرات ماریا بایدان و سایر لهستانی‌ها می‌توان دریافت که ایرانیان چه در سطح دولتی و چه در سطح مردمی، با مسئلۀ مهاجران لهستانی عمیقاً در تماس بودند.

علاقه‌مندان به آیین رونمایی از کتاب «مادام لهستانی» روایتی از زندگی ماریا بایدان یکی از آخرین بازمانده‌های لهستانی می‌توانند سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ به نشانی خیابان شانزده آذر، جنب کلینیک دانشگاه، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها