یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
برگزیدگان «نمایشگاه دوست داشتنی من» معرفی شدند

آیین اختتامیه رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من» با حضور رئیس، قائم مقام و اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من» با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات و قائم‌مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مریم ظهوریان، ابراهیم کریمی، نادر قدیانی و اسماعیل جانعلی‌پور از اعضای شورای سیاست‌گذاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکشنبه‌(۱۳ اسفند ماه) در خانه اندیشه‌ورزان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیاوش صلواتیان، دبیر رویداد ایده‌پردازی «نمایشگاه دوست داشتنی من» در توضیحاتی گفت: در نمایشگاه سی‌وچهارم از مردم خواستیم ایده‌های تحولی خود برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه به دبیرخانه ارسال کنند. امروز در این مرحله که آخرین ایستگاه قبل از رسیدن به اختتامیه است؛ پای ارائه ۱۰ نفر از کسانی هستیم که ایده‌های تحول‌گرایانه‌تری داشتند.

وی افزود: طی ۱۰ روز اخیر، ایده‌های برگزیده را هدایتگرهای این حوزه پرورش داده دادند و قرار است در مدت سه دقیقه ایده‌های خود را بیان کنند.

در ادامه غلام‌عباس دیناروند، ایده خود را با عنوان «ایده‌پردازی در نمایشگاه» ارائه و عنوان کرد که نمایشگاه کتاب، ایده‌های بسیاری در دل خود دارند که باید به مرور شناسایی و اجرایی شود.

سپس شریف رضوی، پشت تریبون رفت و ایده «کیو کجاست؟» را برای داوران و مخاطبان تشریح کرد، ایده وی براساس تعریف «بازی و جستجوگری بازدیدکنندگان و ناشران» بود.

«سفر قهرمانانه» ایده دیگری بود که نرگس لکی‌زاده ارائه کرد. طراحی بازی‌های محیطی برای علایق و سلایق مختلف مبتنی بر موضوعات و گروه‌های سنی مختلف سرفصل کلی این ایده بود.

پنجمین ایده‌پردازی که به طرح ایده خود پرداخت؛ جیران کمالی اصل بود، که ایده خود را با عنوان «قلعه کتاب‌سازان آینده» تشریح کرد. موضوع این ایده، آشنایی بازدیدکنندگان با تولید و انتشار کتاب از مرحله نگارش تا چاپ کتاب برای علاقه‌مندانی بود که دوست دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند.

در ادامه، شاهین جلیل‌پور به روی صحنه رفت، ایده او «خلق یک جهان کتاب در بستر وی‌آر» بود که به موضوع برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با همه ابعاد در فضای متاورس اختصاص داشت.

هفتمین ایده این مراسم با عنوان «ایجاد غرفه کلینیک مشاوره کتاب کودک و نوجوان» را زینب کریم‌زاده تشریح کرد. او به دغدغه والدین برای انتخاب کتاب مناسب و باکیفیت برای کودکانشان اشاره کرد و گفت که «کلینیک مشاوره کتاب» می‌تواند کمک بسیار خوبی برای والدین باشد، همچنین ناشران و نویسندگان باکیفیت نیز در این مسیر برای تولید آثار مناسب حمایت می‌شوند.

در بخش دیگر این مراسم، فریبا مسگری، ایده «بوک واک» را تشریح کرد، او استفاده از تکنولوژی وی‌آور، شعرا و نویسندگان را به نمایشگاه کتاب آورد.

امید زکی‌زاده، ایده‌پرداز دیگری بود که به شرح ایده خود با عنوان «سفر من در نمایشگاه» پرداخت. ایده وی مبتنی بر این بود که مخاطب می‌تواند متناسب با پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌های مختلف، کتاب‌ها و موضوعات کتاب‌های مورد علاقه خود را در غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران جستجو کند.

دهمین ارائه این نشست به ایده «کتاب ارز کیتاب» اختصاص داشت که مریم وحیدی ایده‌پرداز آن بود. این ایده درباره واحد پول کتابی با عنوان کیتاب بود که می‌تواند در ازای خدمات و فعالیت‌های دانشجویان یا سایر افراد در طول سال به آن‌ها پرداخت شود.

در ادامه از ایده‌پردازان سه ایده برتر که با نظر هیئت داوران انتخاب شدند، تقدیر شد؛ رتبه اول به مریم وحیدی اختصاص یافت. همچنین رتبه دوم به‌طور مشترک به جیران کمالی اصل و امید زکی‌زاده و رتبه سوم به شریف رضوی اختصاص پیدا کرد.

در ادامه نیز علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با امضای تعهدنامه‌ای متعهد شد ۱۵ ایده‌ای که بیشترین رای را از مردم دریافت کرده است، در نمایشگاه کتاب اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی کند.

راه‌هایی برای بیشتر کتاب خواندن مردم

یاسر احمدوند، در ادامه این آیین ضمن تبریک به برگزیدگان این دوره بیان کرد: اصل مشارکت در این رویداد همچنین برگزاری آن قابل تقدیر و مهم است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده، توسعه داده شود.

وی با تاکید بر نقش مردم در رویدادهای مختلف ادامه داد: هرکاری با مردم پیوند بخورد برکت دارد و نتیجه این حضور توسعه، حرکت رو به جلو و آبادانی است؛ عنایت خداوند نیز همان‌جایی است که مردم حضور دارند، «یدالله مع الجماعه».

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اجرای پیشنهادات برتر و ایجاد زمینه برای تحقق آن‌ها تاکید و بیان کرد: با وجود اینکه سال‌هاست در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستیم، معتقدم گاهی پیشنهادات مردمی جالب توجه است. امیدوارم، برخی از ۱۰ پیشنهاد برتر

احمدوند با بیان اینکه امیدواریم این ۱۰ ایده را به‌زودی اجرا کنیم یا حداقل زمینه اجرای آن‌ها مهیا شود، گفت: در این میان از فعالان حوزه نشر و عموم مردم دعوت می‌کنم، ایده‌ها و پیشنهادات بیشتری برای توسعه کتابخوانی ارائه دهند تا بتوانیم راه‌های کتابخوانی مردم را بیشتر کنیم، زیرا دغدغه شب و روز مسئولان ایجاد این راه‌ها برای کتابخوانی بیشتر مردم است.

نمایشگاه کتاب بهار صنعت نشر است

همچنین علی رمضانی نیز در سخنانی گفت: مردم صاحبان اصلی نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی متمرکز کشور، هستند و طبیعتاً آن‌ها می‌توانند مجریان را بهتر راهنمایی کنند که نمایشگاهشان چگونه باشد و چه فوایدی بیش از گذشته برایشان داشته باشد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه تابلویی برای به نمایش درآوردن زحمات و فعالیت‌های یک‌ساله صنعت پُرافتخار نشر از ناشران، نویسندگان و مترجمان و ویراستار تا چاپخانه‌داران و کتابفروشان و کتابداران است، همه زنجیره تلاش می‌کنند، نتیجه تلاششان در نمایشگاه کتاب به مردم عرضه شود.

رمضانی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب بهار صنعت نشر و شروع سال صنعت نشر در کشور است، افزود: همه این رویدادها رخ می‌دهد تا مردم بتوانند از نمایشگاه استفاده کنند، در ابتدای برگزاری رویداد گمان نمی‌کردیم این تعداد ایده و تعامل وجود باشد اما تعداد و کیفیت خوب موجب دلگرمی متولیان شده است‌.

به‌گفته وی، در این میان به نظر می‌رسد فضای دیگری هم در کنار نمایشگاه وجود دارد و آن فضای زندگی کردن مردم با چنین رویدادی است و این رویداد می‌تواند برای برگزارکننده افق جدیدی روشن کند.

ارسال ۲۵۲۱ ایده به دبیرخانه جشنواره

در ادامه این آیین، صلواتیان بار دیگر پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: این رویداد با هدف استفاده از ظرفیت‌های مردمی، استفاده از ایده‌های جمعی برای ارتقای کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب و ریل‌گذاری برای برگزاری بهتر و مناسب‌تر این رویداد برگزار شد.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۲۱ ایده از سوی هزار و ۷۱ نفر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد، افزود: این ایده‌ها از سوی افراد هفت ساله تا ۷۰ ساله از صنوف مختلف ارائه شد، ایده‌ها در چند محور موضوعی دسته‌بندی شدند که به سه گروه ایده‌های خلاقانه و تحولی، ایده‌های قابل اجرا و ایده‌پردازان خلاق تقسیم شدند.

به‌گفته صلواتیان، همچنین ۱۵ ایده اجرایی به رای مردم انتخاب شدند و قائم‌مقام نمایشگاه متعهد می‌شود که در نمایشگاه سی‌وپنجم اجرایی شود؛ همچنین نخستین‌بار شورای مشورتی نمایشگاه با حضور ۱۰ نفر از ایده‌پردازان تشکیل شد تا به‌عنوان بازوی مشورتی مردمی فعالیت خود را ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها