جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
انسیه شاه حسینی باید حقوق نویسنده را پرداخت کند/ نویسنده «حوض خون»  به سازمان سینمایی مراجعه کند

رئیس سازمان سینمایی درباره حواشی فیلم «دست ناپیدا» گفت: اگر انسیه شاه‌حسینی اقتباس از کتاب انجام داده است، باید حق و حقوق نویسنده را پرداخت کند. من پیشنهاد می‌کنم که نویسنده کتاب به سازمان سینمایی مراجعه کند، با چند تن از کارشناسان این موضوع را بررسی کنند تا اثبات شود که این اثر، اقتباس از کتاب «حوض خون» است یا نوشته شخصی خانم شاه‌حسینی؟

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد سینمای اقتباسی و حواشی «دست ناپیدا»، فیلم جدید انسیه شاه گفت: اگر سینما بتواند پیوند خود را با ادبیات استحکام ببخشد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ما ادبیات بسیار غنی و رمان‌های بسیار خوبی داریم و اهالی سینما باید از این ظرفیت استفاده کرده و آن را تبدیل به فیلم‌نامه کنند. ظرفیت قصه‌گویی، طراحی شخصیت، درام و تراژدی رمان‌های ما بسیار بالاست.

وی بیان کرد: اقتباس در سینمای ایران بسیار مقوله مهمی است که در گذشته نیز اهمیت بسیاری برای ما داشته است. به یاد دارم که ما جایزه فیلمنامه اقتباسی در فجر، سینمای اقتباسی در فارابی و … داشته‌ایم و حمایت جدی از این هنر می‌شد. وضعیت امسال جشنواره فیلم فجر به نسبت سال‌های گذشته بهتر بود و بسیاری از فیلم‌ها اقتباس شده از رمان‌ها و کتاب‌های ایرانی بودند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: اگر فیلم‌سازان ما سرانه مطالعه خود را افزایش دهند و در جریان تمام کتاب‌ها و رمان‌ها قرار بگیرند، طبیعتاً متوجه می‌شوند که چه ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد. متاسفانه اکثر هنرمندان ما اهل مطالعه و کتاب‌خوانی نیستند، حتی برای فیلم‌های خود پژوهش‌های گوناگونی انجام می‌دهند اما به سراغ کتاب نمی‌روند.

او تصریح کرد: هر چه پیوند میان این دو حوزه افزایش پیدا کند، آثاری که تولید می‌شود نیز بسیار ماندگار خواهند بود. در تاریخ ایران کارگردانانی که از حوزه ادبیات برخاستند، بسیار موفق و درخشان بوده‌اند و خودشان مولف هستند. میرباقری، بیضایی، مهرجویی، حاتمی‌کیا و … از این دسته افراد هستند.

خزاعی در ادامه گفت: این موضوع به سیاست‌گذاری ارتباطی ندارد بلکه راه‌حل این مسئله شناخت و درک متقابل اهالی کتاب و سینما از یکدیگر است.

رئیس سازمان سینمایی درباره حواشی فیلم «دست ناپیدا» بیان کرد: اگر انسیه شاه‌حسینی اقتباس جدی از کتاب انجام داده است، باید حق و حقوق نویسنده را پرداخت کند. من پیشنهاد می‌کنم که نویسنده کتاب به سازمان سینمایی مراجعه کند، با چند تن از کارشناسان این موضوع را بررسی کنند تا اثبات شود که این اثر، اقتباس از کتاب «حوض خون» است یا نوشته شخصی خانم شاه‌حسینی؟

او در ادامه افزود: اگر این فیلم بر اساس رمان «حوض خون» ساخته نشده باشد باید برنامه‌ریزی جدی انجام شود تا فرمایشات مقام معظم رهبری بر زمین نماند و فیلمی از این اثر تولید شود. محدودیتی در زمینه حمایت‌ها از این کتاب وجود ندارد، شما می‌توانید از یک کتاب، ده اثر اقتباسی تولید کنید. ما همه از این موضوع حمایت می‌کنیم تا این‌گونه آثار تولید شود.

محمد خزاعی تصریح کرد: فضای سینمای ایران این‌گونه نیست که بگوییم چون یک فیلم از این کتاب ساخته شده، دیگر نمی‌توان اثری اقتباسی از آن تولید کرد. می‌توان یک قصه را از هزاران جهت اجتماعی، سیاسی، انقلابی، تاریخی و … روایت کرد و من اعلام می‌کنم تمام سینماگران می‌توانند این‌گونه آثار را تولید کنند و برای جشنواره آینده ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عابر IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    راجع به فیلم دسته دختران هم از کتاب زیباترین روزهای زندگی اقتباس شده اما برای راحت کردن خودشون عنوان میکنم اقتباس آزاد بوده و همه چیز میره روی هوا عملا نویسندگان هیچ حقی ندارند
  • عابر IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    حوض خون رمان نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها