سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» نوشتهٔ فردریک معتوق و ترجمهٔ صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش با ۲۵۷ صفحه در نوبت دوم منتشر شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» نوشتهٔ فردریک معتوق و ترجمهٔ صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش با ۲۵۷ صفحه در نوبت دوم منتشر شد.

نویسنده در این کتاب با به‌کارگیری معلومات عربی و غربی خود پیوندهایی ظریف و پیچیدهٔ هنری را با کارکردهای زیباشناختی، اجتماعی و اعمال مذهبی و معنوی تبیین می‌کند. همچنین هنر اسلامی از منظر هر دو دیدگاه (بیرونی و درونی) مورد خوانش جامعه‌شناختی قرار گرفته است.

توجه به این رویکرد امتیازی، این کتاب را نسبت به کتاب‌های دیگر در حوزه جامعه شناختی و هنر اسلامی متمایز کرده است. به همین منظور در صفحات اولیه کتاب، نویسنده از ابن خلدون، دووینیو و بوردیو به‌عنوان اساتیدش تشکر می‌کند و تا پایان کتاب که به بررسی عدم امکان تعمیم نتایج تحقیق بوردیو در زمینه مخاطبان هنری و خاستگاه‌های اجتماعی آنان به آثار هنر اسلامی می‌پردازد.

آنچه در این کتاب بیشتر از هر چیزی به آن می‌پردازد چیستی رابطهٔ هنر و جامعه و چگونگی تأثیر ماهیت جامعه بر ماهیت هنر است.

فردریک معتوق به‌عنوان نویسنده این کتاب علاوه بر این دو پرسش به سؤالاتی چون چگونگی تأثیرگذاری هنر بر روابط اجتماعی و چگونگی تولیدات آثار هنری پاسخ می‌دهد. کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» یک کتاب جامع در زمینهٔ هنر اسلامی بر پایه علم جامعه‌شناسی است چرا که مبنای آن پاسخ بر سؤالاتی است که هنرمند واقعی در حوزهٔ جامعه‌شناسی خواهد پرسید و معنای دقیق هنر و هنرمند را در این کتاب خواهد یافت.

کتاب «جامعه‌شناسی هنر اسلامی» برای هنردوستان به هنر اسلامی، دانشجویان و اساتید این حوزه همچنین برای جامعه‌شناسان و افرادی که علاقه‌مند به دانش جامعه‌شناسی هنر اسلامی هستند قابل‌استفاده و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها