شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت؛ فرصتی برای تحوّل

جواد زاهدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مطالعات کتابخانه‌های عمومی‌ معتقد است: نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان؛ فرصت مغتنمی است که در این ایام، انسان هر چه بیشتر با معنویت و کتاب مانوس شود.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد زاهدی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مطالعات کتابخانه‌های عمومی‌: نوروز و رمضان تقارن مبارکی که سبب تحّول درونی و درانداختن طرحی نو در زندگی است. این دو ودیعه الهی موجب پیوند سنت‌های دینی و ملی در کشور عزیزمان می‌شود. آن طور که گفته‌اند: سالی که نکوست از بهارش پیداست. آغاز بهار قرآن، ماه ضیافت الهی و ماه نزول قرآن، کتاب انسان‌سازی است. ارزش این ماه مبارک هم به نزول کتاب قرآن است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: تمام کتاب‌های آسمانی در ماه مبارک رمضان نازل شده. بهار قرآن، آغازی فصلی نو در کتاب زندگی معنوی انسان و بهار طبیعت، آغازی فصلی نو در زندگی دنیایی است. بهار سال جدید، میهمان شدن دو بهار در یک فصل از زمان است. یکی از شباهت‌های نوروز و رمضان، میهمانی رفتن است. چه مبارک است میهمانی از طرف خداوند عالم در دو ضیافت. میهمانی طبیعت و میهمانی بندگی. همزمان شدن دو بهار چقدر زیبا و دلنشین است. بهار طبیعت سرشار از طراوت و انبساط روح و روان، وقتی با بهار قرآن که لبریز از نشاط معنوی است مقارن می‌شود، حلاوت آن را دوچندان می‌کند. همچنان که شاعر نامدار ایرانی، حسین شنوائی می گوید:

در ماه خدا که فصل ایمان باشد باید دل عاشقان گل افشان باشد

فرمود که هر چیزی بهاری دارد ماه رمضان، بهار قرآن باشد

مردم ایران از دیرباز در لحظه تحویل سال با حضور در اماکن مذهبی به استقبال سال نو می‌روند و آرامش بهاری را تجربه می‌کنند. در سال جدید، با توجه به زمان لحظه تحویل سال، غالباً مردم عزیز کشورمان در مساجد، اماکن مذهبی، گلزار شهدا و … حضور دارند که این مسئله رنگ و بوی معنوی خاصی به این ایام می‌دهد. تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن فرصتی است برای کسب معرفت الهی و این مهم جز از راه تعمیق باورهای دینی و مطالعه بدست نمی‌آید و چه جایی بهتر از کتابخانه‌هایی که در جوار مساجد هستند. مساجد در ایام ماه مبارک رمضان غالباً باز هستند و سه وعده نماز به جماعت اقامه می‌شود. نوروز و تقارن آ ن با ماه مبارک رمضان؛ فرصت مغتنمی است که در این ایام، انسان هر چه بیشتر با معنویت و کتاب مانوس باشد.

در جامعه امروز با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و عصر انفجار اطلاعات، بخش زیادی از وقت مردم در فضای مجازی می‌گذرد. این روزها همه افراد به آسانی به فضای اینترنت دسترسی دارند. همین دسترسی ساده موجب می‌شود در انبوهی از اطلاعات غرق شوند. استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌تواند باور غلط در فرد ایجاد کند، به صورتی که فرد احساس کند دیگر نیازی به مطالعه ندارد. همچنین فرد پس از مدتی مطالعات سطحی در فضای مجازی دیگر به سمت مطالعه کتاب نمی‌رود. سرگرم شدن در فضای مجازی می‌تواند خواندن کتاب را از حوصله عموم مردم خارج کند و این یک فاجعه بزرگ است. این آگاهی باید در مردم ایجاد شود که در فضای مجازی اطلاعات دسته‌بندی شده و عمیق نیست. گستردگی دارد ولی عمق ندارد. اما در کتابخانه، اطلاعات دسته‌بندی شده است. هم وسعت دارد و هم عمیق است.

اگر فردی فقط یک بار لذت مطالعه عمیق کتاب را بچشد، به فرموده رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) به این نتیجه می رسد که هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جایگزین کتاب شود. با توجه به پراکندگی گسترده کتابخانه‌های مساجد در کشور و دارا بودن منابع متنوع کتابخانه‌ای، محیط خوبی برای مطالعه است. کتابخانه‌های مساجد با وقف کتاب‌ها از سوی دانشمندان، علمای اسلامی و مردم، بنیانگذاری شده‌اند که ظرفیت قابل توجهی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور است. برنامه‌هایی از قبیل جلسات نقد و بررسی کتاب، جمع‌خوانی، معرفی کتاب‌های مفید، برگزاری نمایشگاه کتاب، مسابقات کتابخوانی، برداشت آزاد از کتاب و … می‌تواند در کتابخانه‌های مساجد اجرا شود تا این مجموعه‌ها بتوانند در ترویج فرهنگ مطالعه نقش‌آفرین باشند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بهار IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    مرسی خیلی عالی بود 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها