دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
کتابداران نامدار در شیراز معرفی شدند

فارس- چهارمین نشست از سلسله نشست‌های معرفی کتابداران نامدار در مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، چهارمین نشست از سلسله نشست های معرفی کتابداران نامدار با معرفی «صاحب بن عبّاد» از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی قرن چهارم با سخنرانی محمدرضا خالصی نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه و علی اکبر محرابیان و با تجلیل از ابراهیم قوامیان با حضور علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سالن سرای سخن مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد. ‎

در ابتدای مراسم محمدرضا خالصی استاد دانشگاه به بررسی قرن چهارم هجری از سه منظر وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

او در ادامه به مسئله کتاب، کتابخانه و کتابخوانی در قرن چهارم در تمدن اسلامی و سپس به بررسی زندگی صاحب بن عباد پرداخت و زیست او را از لحاظ سیاسی اجتماعی و فرهنگی بررسی کرد.

این استاد دانشگاه سپس به بررسی کتاب‌های صاحب بن عباد پرداخت و دیوان و رساله فی الطب امثال سایره من شعر المتنبی و المحیط را مورد تجزیه تحلیل قرار داد و به فعالیت‌های فرهنگی صاحب بن عباد اشاره کرد.

در آخر نیز به بررسی کتاب مثالب الوزیرین ابوحیان توحیدی شیرازی در نقد صاحب بن عباد پرداخت و به معرفی این کتاب و نقد ابوحیان و دلایل مخالفت او با صاحب بن عباد را مورد بررسی قرار داد. ‎

در ادامه این نشست علی اکبر محرابیان ‎به معرفی استاد ابراهیم قوامیان از قدیمی ترین و پیشکسوتان صحافی پرداخت و اظهار کرد: بزرگ ترین خدمت استاد قوامیان این بود که صحافی نوین را وارد شیراز کرد. صحافی نوبن شامل ورود مواد و مصالح جدید که در آن زرکوب کردن، گالینگور، حروف به شکل حرفه ای در شیراز نبوده و بیشتر به شکل فردی و سلیقه ای بوده است و با وارد کردن مواد و مصالح جدید و آموزش شیوه های مدرن به صورت بسیار دقیق خدمت بزرگی به شهر شیراز می کند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست به پاس یک عمر تلاش استاد ابراهیم قوامیان در حوزه کتاب و صحافی از ایشان تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها