چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
در هنر سینما، هیولای هستی موج می‌زند

کتاب «هیولای هستی؛ سفری در هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» نوشتهٔ محمدصادق صادقی پور از انتشارات ققنوس در دو نوبت ۱۳۹۶-۱۴۰۲ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «هیولای هستی؛ سفری در هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» نوشتهٔ محمدصادق صادقی پور از انتشارات ققنوس در دو نوبت ۱۳۹۶-۱۴۰۲ منتشر شده است. این کتاب در ۳۸۵ صفحه به قیمت ۲۰۰ تومان در حوزهٔ سینما و فلسفه به فروش می‌رسد.

کتاب «هیولای هستی؛ سفری در هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» با تأملی اختصاصی میان واژه مرگ زندگی انسان را با تمام زوایا مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده در این کتاب در صدد است تا با ارائه تبیینی مبتنی بر فلسفه اگزیستانس و اشراف بر تفکر مارتین هایدگر معنای وجودی «ترس آگاهی» را معنای بنیادین ببخشد، و البته تلاش نویسنده برای معنا بخشیدن این واژه در حوزهٔ کار هنری سینما به قوت خود باقی می‌ماند.

محمدصادق صادقی پور در مقدمه کتاب اظهار دارد: پاره اول کتاب با عنوان «تولد ترس» به تبارشناسی تاریخی مفهوم ترس از یونان باستان تاکنون و سپس تبیین کلیات موضوع و تعریف مفاهیم اصلی و بنیادینی پرداخته‌ام که شامل حوزهٔ معنایی ترس در سیری تاریخی است که از متفکران و هنرمندان یونان باستان آغاز شده تا اندیشه‌ورزانی چون هگل و نیچه و در آخر هم مارتین هایدگر.

در پاره دوم کتاب به «موقف ترس آگاهی» با درآمدی بر مضامین تفکر هایدگر آغاز می‌شود و به تشریح امر غایت - آشنا یا (امر نامأنوس) به‌مثابهٔ عنصر مقوم و تعریف درون‌مایه مهم اصالت از تفکر هایدگر را نشان می‌دهد.

این کتاب در هشت پاره از «سینما و عصر تصویر جهان» گرفته تا «پدیدارشناسی هرمنوتیک»، «سینما و فلسفه» با نگاه و تفکر هایدگر در باب «پایان فلسفه و وظیفهٔ تفکر»، «سینمای وحشت»، «فلسفهٔ سینمای وحشت؛ تجلی شر در ساحت اثر سینمایی»، و در پایان به «از ژانر ترس تا ژانر ترس آگاهی» با یک نتیجه‌گیری تفصیلی این مبحث به پایان می‌رسد.

آنچه به‌عنوان دغدغهٔ نویسنده در نگارش این کتاب محسوب می‌شود: تلاش برای فهم سیری سلوک وار، تدریجی و تبدلی در حوزهٔ ترس که نهایت رسیدن به گام موفقیت موقف ترس آگاهی به‌منزلهٔ غایت سلوک و ایجاد فهمی درست و عمیق در باب هستی‌شناختی انسان در رویارویی دازاین با جهان هستی و تفسیر درست او از این جهان.

«هیولای هستی؛ سفری در هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» به‌عنوان یک کتاب تخصصی در حوزهٔ سینمای وحشت، تاریخ و نقد و فلسفه گردآوری شده است و در تلاش است به‌سوی تألیف نظریه فیلم نوینی در پرتو آرای مارتین هایدگر حرکت کند.

این کتاب فردی تحلیل ابعاد هنر و سینما به وجودیت انسان و جهان هستی باتوجه‌به نظریه هایدگر و دیگر فلاسفه توجه دارد و به بیانی می‌توان گفت این کتاب برای رسیدن به سلوک و معنای بنیادینی در تلاش است که در جهان هستی به‌واسطهٔ نگاه والا وجود دارد و در قبال آن می‌کوشد تا مخاطب به پرسش‌های معنایی دازاین و چگونگی عملکرد دازاین در مقام تفسیرگر هنری در حوزهٔ سینما و رویداد حقیقت پاسخ بدهد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: "آنچه عجیب و اضطراب‌آور است در حقیقت از نَفَس نیز به ما نزدیک‌تر است؛ آنچه به ما نزدیک‌ترین است؛ یعنی خود ما، غریب‌ترین چیز است؛ یک غریب - آشنا. این ژرفای بی‌کران مانند ابدیت ورای بازنمایی قرار دارد و به نظر می‌رسد امر غیر قابل مدنظر لیوتار باشد. این عظمت فاقد شکل از امر والا هم دوستانه، محرم و خودی است و هم بیگانه؛ زیر پوست ماست درحالی‌که یک کهکشان دورتر از ماست و مانند تراژدی، ضرباهنگی از همسانی و تفاوت می‌نوازد".

کتاب «هیولای هستی؛ سفری در هایدگر در راه سینمای ترس آگاهانه» نوشتهٔ محمدصادق صادقی پور از انتشارات ققنوس در دو نوبت ۱۳۹۶-۱۴۰۲ منتشر شده است. این کتاب در نوبت دوم به قیمت ۲۰۰ هزار تومان در ۳۸۵ صفحه به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها