جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از روزهای دهه فجر تا آغاز سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر

هفته گذشته نیز در نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود و اهالی کتاب را با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آورد. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد برگزاری رخدادهایی همچون «درگذشت استاد باستان‌شناسی ایران، بررسی تاثیرگذاری نهادهایی همچون «کمیته‌های انقلاب اسلامی»، خاطرات شنیده نشده حجت‌الاسلام پورمحمدی و خبر آغاز سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها» بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

مصطفی ده‌پهلوان درگذشت استاد باستان‌شناسی ایران را تسلیت گفت

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پیامی درگذشت استاد باستان‌شناسی ایران علی‌اکبر سرافراز، از باستان‌شناسان و کاوشگران به‌نام ایران زمین را تسلیت گفت.

«کمیته‌های انقلاب اسلامی» نهادهایی تأثیرگذار در تثبیت و حفاظت از انقلاب اسلامی بودند

محمدصادق کوشکی، مولف کتاب «کمیته‌های انقلاب اسلامی» گفت: یکی از مهم‌ترین نهادهای انقلاب اسلامی که تاثیر بسیار مهمی در تثبیت و حفاظت از انقلاب در برابر خطرها، آسیب‌ها و تهدیدات متفاوت در دهه ۶۰ شمسی داشت، «کمیته‌های انقلاب اسلامی» بودند.

تجلیل از پنج میراث‌دار فرهنگ روایی ایران

کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران به پاس دهه‌ها کوشش در نگه‌داشت و ترویج هنر نقالی و پرده‌خوانی تقدیر کرد.

خاطرات شنیده نشده حجت‌الاسلام پورمحمدی از دوران مبارزات انقلاب ۱۳۵۷

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار خاطرات و روایت‌هایی از روزهای اوج‌گیری مبارزات انقلابی بیان کرد.

نکات مغفول مانده تاریخ‌نگاری از مناسبات امنیتی پهلوی و رژیم صهیونیستی

همایش «کارنامه ساواک: واکاوی بر پایه اسناد»، همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، به منظور معرفی و بررسی اسناد فعالیت‌های تشکیلاتی ساواک در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

آزادی فکر و اندیشه، قلم و بیان در جمهوری اسلامی تضمین شده است

رئیس جمهور گفت: امروز در جمهوری اسلامی ایران آزادی فکر و اندیشه، قلم و بیان تضمین شده است. گذشت آن زمان که برای یک اعلامیه فردی را شکنجه می‌کردند. امروز فضای رسانه‌ای کشور، فضای روزنامه‌ها و فضای دیجیتال را ببینید که انتقادات گفته می‌شود و نوشته می‌شود. آزادی در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی تضمین شده است و این آزادی حقیقی است.

پیروزی انقلاب اسلامی فقط جابجایی قدرت میان حاکمان نیست

میرزاباقر علیان‌نژاد، مولف مجموعه کتاب‌های «روزشمار انقلاب اسلامی» گفت: روزشمار انقلاب اسلامی مجموعه‌ای بیست جلدی است که به گزارش توصیفی وقایع انقلاب اسلامی از اول فروردین ۱۳۵۶ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ (۲۲ ماه و ۲۲ روز) می‌پردازد.

گلچینی از مواضع سیاسی علمای برجسته جهان تشیع در پنج قرن گذشته

محمدحسن رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت: مجموعه پنج جلدی «گزیده ادبیات مقاومت علمای شیعه در پنج قرن اخیر» گلچینی از مواضع سیاسی استقلال‌طلبانه، ضد استبدادی، ضد استکباری و ضدصهیونیستی مراجع و علمای برجسته جهان تشیع اعم از ایرانی، عرب، هندی، پاکستانی، افغانی، آفریقایی از پنج قرن گذشته تا سال ۱۴۰۰ را در برمی‌گیرد.

نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است

احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت گفت: هدف اصلی از برگزاری نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان است. تا جوانان امروز هم تاریخ گذشته را بدانند که در چه وضعیتی بودیم و هم تاریخ امروز و آینده را بدانند که به سمت چه اهدافی به پیش می‌رویم.

تصویر واقع‌بینانه انقلاب از نظر تاریخ‌نگاری بسیار ارزشمند است

مصطفی نوری، پژوهشگر تاریخ گفت: کتاب «زندگی و زمانه مولوی محمد اسحاق مدنی» کمک زیادی می‌کند تا به نحوه زندگی یک خانواده کشاورز در دهه ۲۰ و ۳۰ پی ببریم. تصویر واقع‌بینانه‌ای که از ماجرای انقلاب شرح می‌دهد، از نظر تاریخ‌نگاری بسیار ارزشمند است.

مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها با سومین دوره نمایشگاه کتاب تاریخ شکل گرفت

هادی گلسرخی، مسئول بنیاد اندیشه‌های امام خمینی (ره) در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مقام معظم رهبری به عنوان نصیحت همیشگی به مطالعه کتاب اشاره کرده‌اند. تنها تحصیل به وسیله کتاب می‌تواند صورت بگیرد. با میلاد سومین دوره نمایشگاه تاریخ معاصر ایران بحث مطالعه تاریخ معاصر در دانشگاه‌ها شکل گرفت.

همدان سرشار از بالندگی و بیان تمدن دیرینه ایران است

محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: همدان ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم دارد. هر کس نام همدان را می‌شنود و یا به شهر همدان سفر می‌کند، خواه ناخواه به اعماق تاریخی سر می‌زند که سرشار از بالندگی و بیان تمدن دیرینه است، تمدنی که امروزه جهان مدیون آن است.

ایران را با بنیاد ایرانشناسی بشناسید

بنیاد ایران‌شناسی در راستای معرفی ایران و جاذبه‌های آن و با هدف ارائه دستاوردهای خود در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته شرکت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط