جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی تا مردان تاریخ‌ساز

هفته گذشته نیز اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع مهم‌ترین رخداد برگزاری همایش تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و تقدیر از برگزیدگان کتاب تاریخ‌ انقلاب اسلامی بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته مهم‌ترین رخداد برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و تقدیر از برگزیدگان کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بود. «‌روزنوشت‌های موسی کیخا»، آموختن تاریخ‌نگاری از محضر امام خمینی (ره)، مستندنگاری موفق تاریخ‌نگاران انقلاب اسلامی، بررسی کتاب مسجد رهبر، کار ارزشمند تقدیر از مورخان حوزه تاریخ معاصر تعدادی از این رخدادها بودند. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

چرا تاریخ انقلاب اسلامی را افراد غیرخودی می‌نویسند؟

علی‌محمد بشارتی، مولف کتاب «همگام با انقلاب اسلامی» گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: خوف آن را داریم حالا که بسیاری از افراد انقلابی و خودی دستشان بند در کارهای دیگر است، کسانی در مورد تاریخ انقلاب اسلامی بنویسند که غیرخودی هستند.

روزنوشت‌های موسی کیخا شبیه «روزهای انقلاب» محمود گلابدره‌ای است

عباس رئیسی بیدگل، پژوهشگر تاریخ و منتقد گفت: موسی کیخا، نویسنده روزنوشت‌های این کتاب را از دوران دفاع مقدس می‌شناسم. یک شمّ خبرنگاری داشت و دائم مشغول ثبت وقایع بود. به پژوهشگران توصیه می‌کنم که او را که همچون گنجینه‌ای مملو از خاطرات انقلاب است، استخراج کنند. باید روی شخصیت موسی کیخا بیشتر کار شود.

امام خمینی (ره) درس تاریخ‌نگاری به ما آموختند

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی گفت: نکته‌ای که امام نسبت به تاریخ به آن توجه داشت نگارش تاریخ به درستی و به دست اهلش بود که نااهلان نتوانند در این زمینه نقشی ایفا کنند. این سخن امام سبب شد که من شروع به تاریخ‌نگاری کنم. تاریخ در گذشته غالباً به دست دشمن نوشته شده نگذارید تاریخ انقلاب به دست دشمن نوشته شود. امام درس تاریخ‌نگاری به ما آموختند.

نابکاری‌هایی که واژگونه در تاریخ روایت می‌شود، گزارش کنیم

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی گفت: دردناک‌ترین حادثه انسانی در تاریخ نه تنها در تاریخ معاصر بلکه در گذشته‌ها و حمایت‌های امروزی و تلاش‌های دیروزی ایجاب می‌کند که شما، ما، حادثه‌نگاران و تاریخ‌نویسان به خوبی ببینیم، بشناسیم، روایت کنیم، گزارش کنیم نابکاری‌هایی را که واژگونه در تاریخ روایت می‌شود.

تاریخ‌نگاران در مقابل دو ضلع شاهنشاهی و مارکسیستی مستندنگاری موفقی داشتند

حجت‌الاسلام احمد خزائی گفت: مجموعه اهالی تاریخ‌نگاری که امروز به دور هم گرد آمده‌اند، تلاش بزرگی کردند که این تلاش‌ها در مقابل دو ضلع شاهنشاهی و مارکسیستی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به صورت مستندنگاری با ارائه پژوهش‌های خوب بسیار موفق بوده است. کارهای بزرگی در زمینه تاریخ گذشته و در ارتباط با انقلاب اسلامی انجام شده است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میراث مکتوب با مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی

تفاهم‌نامه همکاری علمی بین مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی به امضاء رسید.

ویژه‌نامه «تاریخ انقلاب» منتشر شد

ویژه‌نامه «تاریخ انقلاب» به مناسبت ۲۵ دی روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی منتشر شد.

مسجد رهبر، نقش هدایت‌گری و روشنگری را در تمام دوران نهضت امام ایفا کرده است

جواد کامور بخشایش گفت: مسجد نقش هدایت‌گری و روشنگری را در تمام دوران نهضت امام ایفا کرده است و در این مسجد ویژه‌تر بود. گرآورندگان این کتاب توانستند نقش این مسجد را در طول مبارزه به تصویر بکشند. به طور کلی از این اثر می‌توان به عنوان یک تاریخ شفاهی خوب نام برد.

کتاب یک تحلیلی بومی برای انقلاب اسلامی ارائه می‌دهد

غلامعلی سلیمانی، پژوهشگر تاریخ گفت: کتاب «ایران در فرآیند انقلاب» نقاط قوت زیادی دارد که مهم‌ترین آن این است که یک تحلیل بومی برای بیان پدیده‌ای که در ایران اتفاق افتاد، انتخاب شده است.

آیین پایانی «سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» در حال برگزاری است

آیین پایانی «سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» با حضور اصحاب فرهنگ و اندیشه در تالار رودکی در حال برگزاری است.

شخصیت‌های اثرگذار روزهای انقلاب را به جوانان بشناسانیم

موسی حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: انقلاب اسلامی واقعه مهمی است و از سال ۵۷ تاریخ ایران با نام انقلاب شناخته شده است. این دوره از نهضت امام خمینی از سال ۵۷ یک انقلاب مردمی نامگذاری شد و می‌طلبد در حد شایسته‌ای در حوزه تاریخ‌نگاری فعالیت کنیم.

انقلاب اسلامی نقطه عطفی نه تنها در تاریخ ایران و اسلام بلکه در تاریخ تحولات جهانی بشریت است

منوچهر محمدی از پیشکسوتان تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطفی نه تنها در تاریخ ایران و اسلام بلکه در تاریخ تحولات جهانی بشریت است. غربی‌ها به مدت ۳۰۰ سال این مطلب را القا کرده بودند که فقط مسائل مادی می‌تواند موجب تحول باشد.

برگزیدگان سومین جایزه کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی» معرفی شدند

آیین پایانی «سومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» در تالار رودکی برگزار شد و برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر جایزه معرفی شدند.

انقلاب اسلامی ادبیات سیاسی جدید خلق کرد

جواد منصوری از پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که همچنان نتوانسته‌ایم در نظام آموزشی و رسانه‌ای به خوبی مردم را با جریان‌های عمیق انقلابی آشنا کنیم. من به جرات می‌توانم بگویم که بسیاری از مردم با مسائل انقلاب به خوبی آشنا نیستند. جوانان بسیار اهمیت دارند و ما همچنان کارهای انجام‌نشده داریم.

تاریخ‌نگاری در ایران ضعیف است و مکتبی ندارد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در مدیریت باید بر تاریخ‌نگاری سرمایه‌گذاری کنیم. دانش‌آموزان علوم انسانی رشته حقوق را بر تاریخ ترجیح می‌دهند زیرا فکر می‌کنند که جذب بازار کار نمی‌شوند و کار تاریخی اهمیت ندارد.

بهائیت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به صورت جدی وارد صحنه سیاست می‌شوند

سیدکاظم موسوی، پژوهشگر تاریخ گفت: بهائیت یکی از گزینه‌هایی بود که برای خلع حکومت قاجار با انگلیس همکاری کرده است. بر طبق گفته پدر هویدا رضاخان به انگلیسی‌ها معرفی شد تا بعد تائید شود. در بدو ورود رضاخان، عنصر بهائیت در دولت رضاخانی حضور داشتند اما بهائیت بعد از کودتای ۲۸ مرداد به صورت جدی وارد صحنه سیاست می‌شوند.

تقدیر از مورخان حوزه تاریخ معاصر کار ارزشمندی است

محمدرضا ورزی گفت: اینکه در چنین مراسم‌هایی مورخان حوزه تاریخ معاصر دیده می‌شوند و آثارشان مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرد، بسیار ارزشمند است. من برای سریال معمای شاه که تاریخ دوران پهلوی را به تصویر می‌کشید، دعوت شدم

اسناد به جای مانده از دوران پهلوی به روایت مستند تاریخ کمک می‌کند

موسی حقانی، دبیر سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: اسنادی که از دوران پهلوی به جا مانده، بسیار کمک می‌کند برای اینکه ما یک روایت مستند از آنچه که قبل از انقلاب در ایران در جریان بود، برای نسل جوان و برای جامعه ایرانی به جا بگذاریم.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است

جواد منصوری گفت: افراد بزرگی مانند نواب صفوی شخصیت‌هایی تاثیرگذاری در تاریخ بودند. کارها و اقدامات نواب صفوی در طول تاریخ ثبت است و اکنون نیز از تفکر و منش نواب صفوی می‌ترسند.

بر بالین بیست‌وسه سال خاطره

با این همه من این «آقازاده متفاوت» را، برخوردار از خصالی دیدم، که فرزند طالقانی بودن در حاشیه آن قرار می گرفت. خودساخته بود، آغاز و انجام زندگی را برای خویش معنا کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط