جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ اعلام برگزیدگان سومین دوره جایزه شهید اندرزگو

هفته گذشته شاهد رویدادها و نشست‌هایی با محوریت کتاب بودیم. رویدادهایی که اهالی تاریخ و سیاست را دور هم گرد آورد. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رویدادهایی با محوریت کتاب در هفته گذشته در مکان‌های فرهنگی برگزار شد و اهالی تاریخ و سیاست را به دور هم گرد آورد. در این هفته خبرها و گزارش‌هایی همچون روزنوشت‌های زاده شده در سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده هیمالیا، رونمایی از ترجمه عربی کتاب «قضیه فلسطین»، برگزاری سومین دوره جایزه شهید اندرزگو و معرفی برگزیدگان آن، انتشار کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای»، بازگشت اسناد ۶ دوره مجلس به کتابخانه خانه ملت و بررسی تاریخ‌اجتماعی و زنان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر روی خروجی سایت ایبنا در حوزه تاریخ و سیاست قرار گرفت. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

روزنوشت‌های زاده شده در سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده هیمالیا

کوه‌های مرتفع در ایران فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان این رشته فراهم آورده است تا زیبایی‌های این بلندقامتان طبیعت را لمس کنند و لحظاتی متفاوت برای خود بیافرینند. وجود کوهنوردان بسیار در کشورمان باعث شده تا روزی در تقویم ایران به این افراد اختصاص پیدا کند و روز ۲۹ مهرماه با عنوان روز کوهنورد نامگذاری شود. بخشی از روزنوشت‌های ایمان آذیش پیرامون صعود به قله اورست است که از سوی انتشارات دانیار منتشر شده است. این کتاب ۱۰۴ روز از زندگی نویسنده در صعود به قله اورست است.

مجموعه ۶ جلدی «منهج فلسطین للناشئه» در راه است

به نقل از روابط عمومی انتشارات به نشر، مدیرعامل انتشارات به‌نشر با اعلام این خبر گفت: این مجموعه ۶ جلدی از سوی تیم پژوهشی موسسه فارس الغد لبنان به صورت مصور و با رویکرد آموزشی چاپ و منتشر شده است.

عبدالبها؛ یکی از حلقه‌های نقشه تشکیل دولت اسرائیل / بهائیت سست و بی پایه است

عبدالحسین فخاری گفت: عبدالبها یکی از حلقه‌های نقشه تشکیل دولت اسرائیل بوده است. او و پدرش به سرزمین‌های عثمانی تبعید شده بودند و اگر اعلام می‌کردند ما دین جدید داریم کشته می‌شدند. بنابراین از ابتدا به حیله‌گری مشغول شدند و گفتند که ما یکی از فرقه‌های صوفیه هستیم.

«سردار بی‌بی مریم بختیاری» به چاپ ششم رسید / کتابی بر اساس اسناد خطی و خاطرات آزادی‌خواهان

کتاب «سردار بی‌بی‌مریم بختیاری سردار آزادگی، به روایت اسناد منتشر نشده» به قلم پریچهر سلطانی زراسوند در نشر ایل‌دخت بختیاری به چاپ ششم رسید.

اثر دوجلدی «زخم و زیتون؛ یادگاران و روزگاران» به قلم عباس خامه‌یار

کتاب «زخم و زیتون؛ یادگاران و روزگاران» که در دو جلد از سوی دکتر عباس خامه‌یار نوشته شده است از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

بازتاب مولفه‌های فرهنگی ایرانیان باستان در تاریخ بیهقی

تاریخ بیهقی از جمله آثار گرانسنگ نثر فارسی است که با توجه به موضوع آن، در دو حوزه ادبیات و تاریخ، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که درباره این کتاب مطرح است، میزان حجم و محتوای این کتاب است. موضوع تاریخ بیهقی، چنان‌که امروزه در دست ماست، روایتگر چگونگی به قدرت رسیدن مسعود غزنوی و حوادث دوران زمامداری وی تا اندکی پیش از مرگ اوست. ظاهراً بیهقی در پی تکمیل تاریخ خویش تا پایان دوران مسعود و نوشتن تاریخ جانشینان مسعود نیز بوده است. عده‌ای از پژوهشگران بر اساس پاره‌ای از مطالب کتاب و نیز سخنان ابن‌فندق و اشارات چندی که در بعضی از کتاب‌ها آمده است، چنین استنباط کرده‌اند که حجم این کتاب، بسی فزون‌تر از آن چیزی است که امروزه در دسترس است.

بررسی کتاب «بنده خوب خدا»

نشست نقد و بررسی کتاب «بنده خوب خدا» با همکاری نشر معارف در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

مردم ایران، انقلاب اسلامی را بدون آزادی فلسطین ناقص می‌دانند

نشست رونمایی از ترجمه عربی کتاب «قضیه فلسطین» در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب لبنان و به همت انجمن مطالعه فصیله با همکاری انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

«فهرست نسخه‌های خطی فارسی دانشگاه بنارس» منتشر شد

«فهرست نسخه‌های خطی فارسی دانشگاه بنارس»، گردآوری اَمرِت لعل عشرت (۱۹۳۰-۱۹۸۹ م.)، با ترجمه حوری سادات پروین‌فر، با پیشگفتار سیدحسن عباس، استاد دانشگاه هندوی بنارس هند، از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب چاپ و منتشر شد.

چاپ بیست و پنجم خاطرات «احمد احمد» به کوشش محسن کاظمی

محسن کاظمی، پژوهشگر حوزه تاریخ معاصر در کتاب خاطرات «احمد احمد»، وقایع زندگی یکی از مبارزان و انقلابیون دوران پهلوی دوم را روایت کرده و خاطرات تلخ و شیرین و روزهای پرفراز و نشیب او را شرح داده است.

«چاپید شاه» برگزیده سومین دوره جایزه شهید اندرزگو شد

«چاپید شاه» در بخش کودک و نوجوان جایزه شهید سیدعلی اندرزگو طی مراسمی در تالار وحدت معرفی شد.

جایزه شهید اندرزگو در روشن شدن ابعاد تاریخ انقلاب حرکت مثبتی است

محسن پرویز، دبیر سومین جایزه شهید اندرزگو گفت: جایزه شهید اندرزگو در روشن شدن ابعاد تاریخ انقلاب حرکت مثبتی است. به نظرم آثار جایزه توانسته مخاطبانی از نسل امروز پیدا کند.

در سومین دوره جایزه شهید اندرزگو؛

برگزیدگان بخش روایت و تاریخ شفاهی و داستان و رمان بزرگسال معرفی شدند

سومین برگزیدگان جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی و بخش داستان و رمان بزرگسال طی مراسمی در تالار وحدت معرفی شدند.

جایزه شهید اندرزگو توانسته در مقابله با تطهیر پهلوی موثر باشد

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو با گرامیداشت یاد شهدای غزه گفت: سابقه مبارزه مقاومت در موضوع فلسطین به سال‌ها پیش از تاسیس رژیم جعلی می‌گذرد از آن زمان تا حالا پیروزی به این شکل تجربه نکرده بودند و سیلی سختی به رژیم صهیونیستی زدند و آنها با ددمنشی در حال مقابله هستند و کودکان بسیاری را کشتند که نسل‌کشی بزرگی است.

بیان مستقیم شهید لاجوردی در پویایی تاریخ موثر است

جواد اسلامی، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش روایت و تاریخ شفاهی در شرح ویژگی کتاب «مبارزه به روایت شهید سیداسدالله لاجوردی» گفت: کتاب روایت شفاهی از شهید سیداسدالله لاجوردی است و این بزرگترین ویژگی کتاب است. این شهید علی‌رغم اینکه بسیار پرهیز داشت از اینکه جلوه‌گری کند و در جامعه تبرج داشته باشد اما به مناسبت شرایط زمانی سال ۵۹ و حرکت‌هایی که منافقین داشتند، این ضرورت را احساس کرده بود که این خاطرات را بیان کند.

شیخ ابراهیم زکزاکی محصول گفتمان انقلاب اسلامی است

کتاب «بنده خوب خدا» دوشنبه (یکم آبان‌ماه ۱۴۰۲) با سخنرانی عباس خامه‌یار و حسین دیوسالار و با همکاری نشر معارف در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران معرفی و بررسی شد.

کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای»

کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه‌ی فکری آیت‌الله خامنه‌ای» نوشته میثم قهرمان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

سی و چهارمین کتاب مجموعه شخصیت‌های مانا به ابوالقاسم سحاب رسید

سی و چهارمین کتاب مجموعه شخصیت‌های مانا به شرح «زندگی، آرا و آثار مرحوم استاد ابوالقاسم سحاب» اختصاص یافت که به قلم مسعود آدینه‌وند است. ابوالقاسم سحاب از جمله دانشمندان و مفاخر علمی و فرهنگ و منشا اثر بود. نقش او در زمینه دانش جغرافیا و علم کارتوگرافی بی‌بدیل بود. او بنیانگذار نخستین موسسه جغرافیایی و نقشه‌نگاری در ایران و حتی خاورمیانه بود.

شب به یادماندنی زنان نویسنده با کودکان در آغوش

تالار وحدت دوشنبه یکم آبان ماه میزبان آیین اختتامیه سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو بود. در بیرون تالار جایگاهی درست شده بود برای برگزیدگان که با آنها گفت‌وگو کنند و عکاسان هم عکس بگیرند. در انتهای لابی از مهمانانی که زودتر از موعد آمده بودند، پذیرایی شبیه عصرانه‌ای ساده انجام می‌شد. در میان افرادی که حضور پیدا کردند و در محوطه بیرونی تالار می‌چرخند، تک چهره‌های آشنایی دیده می‌شدند که به مرور تعداد آنها افزایش پیدا می‌کرد تا آنجا که هنگام برگزاری مراسم حضور پرشمار چهره‌ها و مسئولین فرهنگی به چشم می آمد.

اصالت تاریخی را در «چاپید شاه» رعایت کرده‌ام

سپیده انوشه، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش کودک و نوجوان در شرح ویژگی کتاب «چاپید شاه» گفت: «چاپید شاه» یک مسیر سوم برای روایت‌های تاریخی است. مسیر اول همان کتاب‌های تاریخی است که با زبان خشک تاریخی روایت‌ها را بیان می‌کند. مسیر دوم رمان‌ها و داستان‌ها هستند که در رمان و داستان هم معمولاً درام بر حقیقت تاریخی فائق می‌شود.

«گلوله فیروزه‌ای» حقایق فراموش‌شده‌ای را از حکومت پهلوی به یاد می‌آورد

فهیمه شهابیان مقدم، برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش رمان بزرگسال به ویژگی کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب «گلوله فیروزه‌ای» داستانی را در فضای انقلاب سال ۱۳۵۷ در خراسان جنوبی روایت می‌کند. در این کتاب شاهد سیر رشد و تغییر قهرمان زن داستان هستیم. داستان از بیرجند آغاز می‌شود و پس از کش‌وقوس‌هایی قهرمان داستان با وقوع زلزله طبس به این شهر می‌رود و اتفاقات مهمی در زندگی او رخ می‌دهد.

دوره آموزش مرمت آثار کاغذی موسسه مطالعات فارسی ایران و پاکستان به پایان رسید

محمد حدادی مدیر کل حفاظت و مرمت این سازمان در توضیح جزئیات این خبر گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در راستای تعامل و تبادل تجربیات با کشورهای منطقه و اجرای تفاهم نامه‌های منعقد شده و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ حفاظت و نگهداری منابع آرشیوی و کتابخانه‌ای، بیست و چهارمین دوره آموزشی بین المللی تئوری و عملی «آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی» را برای کارشناسان اعزامی از کشور پاکستان برگزار کرد.

«فصل توت‌های سفید» پیوندی بین انقلاب فردی و درونی به انقلابی اجتماعی است

سیده‌عذرا موسوی برگزیده سومین دوره جایزه شهید سیدعلی اندرزگو در بخش رمان بزرگسال در شرح ویژگی کتاب «فصل توت‌های سفید» گفت: در «فصل توت‌های سفید»، انقلابی فردی و درونی به انقلابی اجتماعی که نتیجه آگاهی و بیداری یک ملت است، پیوند می‌خورد و به سیل خروشان آن می‌پیوندد.

بازگشت اسناد ۶ دوره مجلس به کتابخانه خانه ملت / پایان دیجیتال‌سازی نشریات دوره قاجار

تاکید بر نهضت دیجیتال‌سازی، توافق با کتابخانه ملی برای ارسال منابع اسنادی ۶‌دوره نخست مجلس شورای اسلامی، ایجاد کتابخانه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برشمردن اولویت‌های بخش معاونت اشاعه اطلاعات در دوره جدید، ضرورت افتتاح ساختمان جدید کتابخانه مجلس و نگاهی به مهم‌ترین فعالیت‌های بخش بین‌الملل کتابخانه مجلس از سرفصل‌ها و محورهای گفت‌وگوی ایبنا با حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی عباسلو، معاون اشاعه اطلاعات و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس است.

تاریخ اجتماعی زنان به توجه بیشتری نیاز دارد

دکتر سمیه سادات شفیعی در نشست پنجم از سلسله‌نشست‌های کتاب‌شناسی انتقادی تاریخ اجتماعی زنان (دوره قاجار و پهلوی اول) که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: حوزه تاریخ اجتماعی و زنان به شدت سیاست‌زده است و منجر به حواشی می‌شود، بنابراین قدردان هستیم که مورد توجه قرار گرفته است. بعد از چاپ این کتاب هیچ معرفی از این کتاب انجام نشده است اما از این اتفاق خوبی که افتاد و کتاب متولد شد، خوشحالم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها