سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
شخصیت‌های اثرگذار روزهای انقلاب را به جوانان بشناسانیم/ دغدغه‌های امام(ره) درباره تاریخ‌نگاری

موسی حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: انقلاب اسلامی واقعه مهمی است و از سال ۵۷ تاریخ ایران با نام انقلاب شناخته شده است. این دوره از نهضت امام خمینی از سال ۵۷ یک انقلاب مردمی نامگذاری شد و می‌طلبد در حد شایسته‌ای در حوزه تاریخ‌نگاری فعالیت کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): موسی حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در آیین پایانی «سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» که در تالار رودکی برگزار شد، گفت: امروز شاهد عملیات قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستیم تا به کسانی که به جان و دین مردم سوء‌قصد کرده بودند، هشداری داده باشند تا بعد از این کسی طمع نکند که کوچکترین تعرضی به این کشور و ملت داشته باشد.

حقانی ادامه داد: انقلاب اسلامی مهم است و از روز اول هم شاهد این هستیم که در حوزه تاریخ‌نگاری چه موافق و چه مخالف مشغول نوشتن تاریخ شدند و آنچه رخ داد توجه‌ای بود که امام خمینی (ره) به تاریخ داشتند و دغدغه‌هایی را درباره تاریخ‌نگاری مطرح می‌کردند و می‌گفتند که اگر شما ننویسید دیگران خواهند نوشت و از همان روز شاهد تاریخ‌نگاری هستیم. در ابتدا بعضی اشخاص و برخی سازمان‌ها به همین منظور تاسیس شدند و شروع به کار کردند.

وی افزود: با کمک اسناد و مصاحبه با افرادی بیش از ۳ هزار اثر از سوی چندین مرکز تاریخ‌نگاری تا امروز منتشر شده است و پرشور ادامه می‌دهند. تلاش گسترده است والحمدلله با انگیزه کار می‌کنند. انقلاب اسلامی واقعه مهمی است و از سال ۵۷ تاریخ ایران با نام انقلاب شناخته شده است. این دوره از نهضت امام خمینی از سال ۵۷ یک انقلاب مردمی نامگذاری شد و می‌طلبد در حد شایسته‌ای در حوزه تاریخ‌نگاری فعالیت کنیم. چنین جوایزی یکی از مشوق‌ها برای بزرگانی است که در این حوزه فعال هستند.

حقانی ادامه داد: بسیاری از اسناد پیش از انقلاب نبود و خوشبختانه امروز محققان با مراجعه به اسناد تاریخ مستند تهیه می‌کنند. ما باید هم افراد و هم آثار را معرفی کنیم تا نویسندگان بدانند که به آنها توجه می‌شود. بیشتر جنبه معنوی مورد توجه است و مبنا تحقیقاتی است که مکتوب می‌شود و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد ولی فضای مجازی هم مدنظر قرار گرفته است. ۲۲۰ اثر دریافت کردیم، مستندها و فیلم‌های تاریخی نیز مدنظر قرار گرفته است. «کلیات»، «خاطرات، زندگینامه و شرح‌حال‌نویسی»، «مستندنگاری»، «تحقیقات و پژوهش‌های تاریخی»، «تاریخ شفاهی» و «اسناد و پژوهش‌های اسنادی» نیز بخش‌های جایزه را دربرمی‌گیرد.

وی گفت: اساساً تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با همین رویکرد شکل گرفت و تا الان آثار قابل توجهی به جای گذاشت. البته تلاش‌های بیشتری لازم است، به همین جهت مؤسساتی ایجاد شد تا بتوانند در مورد تاریخ انقلاب فعالیت کنند و همچنین جوایزی نظیر همین جایزه تاریخ انقلاب اسلامی برای اینکه مشوقی باشد، در نظر گرفته شد. مشوق‌ها به این منظور در نظر گرفته می‌شوند، چون مسیر، مسیر بزرگ و با عظمتی است و کارهای انجام نشده هم در این مسیر بسیار است. می‌بایستی عزیزانی که در این حوزه کار می‌کنند با تلاش بیشتر برای تبیین آنچه که در کشور ما رخ داد و شرایطی که کشور ما قبل از انقلاب با آن مواجه بود، تلاش مضاعفی بکنند.

حقانی ادامه داد: تاکید ما تشویق کسانی است که در فضای مجازی نقش واسطه را عمل می‌کنند. فعالیت‌های پژوهشی در قالب کتاب به زبان اثر تبدیل و منتشر می‌شود. سعی داریم حافظه تاریخی مردم را ارتقا بدهیم. ایرانی‌ها حافظه تاریخی‌شان کوتاه است اما تلاش این است که در افزایش حافظه تاریخی تلاش کنیم. امروز ۵۵ میلیون نفر از جمعیت کشور انقلاب اسلامی را تجربه نکرده‌اند لازم است با شخصیت‌های دوران انقلاب و قبل و بعد از انقلاب آشنا شوند و چرایی و چگونگی تشریح شود.

وی افزود: کشوری هستیم که در وسط معرکه‌های جهانی قرار گرفته‌ایم و این تجربه‌ها می‌تواند به ما کمک کند. در گام دوم رهبر معظم انقلاب فرمودند جوانان با تاریخ معاصر آشنا شوند. آموختن تاریخ جنبه راهبردی دارد و از منظر تاریخ می‌توانید ببینید، از کجایید؟ در کجا هستید و به کجا رهسپارید. ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. دست استمداد به سوی محققانی دراز می‌کنیم که در این حوزه کار می‌کنند. نباید پیشکسوت‌ها را فراموش کنیم و چنین مراسمی می‌تواند درسی برای جوانان باشد.

وی در پایان سخنانش گفت: تشکر می‌کنم از عزیزانی که همراهی و همدلی کردند تا کار را به ثمر برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها