چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
«حواصل و بوتیمار» در کتابخانه ملی معرفی و بررسی می‌شود

کتاب «حواصل و بوتیمار» تألیف امیرحسن یزدگردی روز یکشنبه ۲۹ بهمن در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «حواصل و بوتیمار» تألیف امیرحسن یزدگردی به کوشش اصغر دادبه، به‌عنوان هشتمین کتاب از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» روز یکشنبه ۲۹ بهمن در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران معرفی و بررسی می‌شود.

این اثر حاوی پژوهش‌هایی درباره حواصل و بوتیمار است و در آن، حواصل که گونه‌ای از پرندگان خانواده مرغ سقا یا پلیکان است و بوتیمار که از راسته لک لک سانان و از خانواده بوتیمار است، به تفصیل معرفی شده است.

در بخش‌هایی از این کتاب نویسنده رد پای این دو پرنده را در ادبیات فارسی اعم از نظم و نثر دنبال کرده است. ارزش کار او هنگامی مشخص می‌شود که بدانیم برای نگارش اثر حاضر از هر کتابِ پرنده‌شناسی به زبان‌های اروپایی (به‌ویژه انگلیسی و فرانسه) و گاه دیگر زبان‌ها مانند عربی حتی عبری بهره برده است. کتاب «حواصل و بوتیمار» پس از درگذشت نویسنده انتشار یافته و در سال ۱۳۷۲ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است.

«تاریخ پیامبر اسلام»، اثر محمدابراهیم آیتی، «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثرعلامه ابوالحسن شعرانی، «بیست مقاله قزوینی» از مجموعه پژوهش‌های علامه محمد قزوینی، «زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها» نوشته سید جعفر شهیدی، «مسئله حجاب» شهید مرتضی مطهری، «واژه و معنای آن از فارسی میانه تا فارسی» نوشته کتایون مزداپور و «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» سلسله جلسات استاد سید علی خامنه ای مشهد مقدس رمضان المبارک ۱۳۵۳ از جمله کتاب‌هایی اند که پیش از این در سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» معرفی و بررسی شده است.

برنامه یادشده روز یکشنبه ۲۹ بهمن از ساعت ۱۰ صبح در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها