سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
باورها و اعتقادات مردم ایران‌زمین به روایت منصور عباسی

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» نوشتهٔ نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰۰۰۰ هزار تومان در پاییز ۱۴۰۲ با ۳۳۰ نسخه منتشر شد.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمد تفرشی: کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» نوشتهٔ نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان در پاییز ۱۴۰۲ با ۳۳۰ نسخه منتشر شد.

نرگس عشقی و سمیه حمیدی به‌عنوان مؤلفان این کتاب به تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر عامه با موضوع نقاشی قهوه‌خانه‌ای منصور عباسی توجه ویژه‌ای داشته‌اند. به‌طوری‌که نه‌تنها به‌عنوان یک کتاب تخصصی در حوزه نقاشی قهوه‌خانه‌ای است؛ بلکه با مضمون خاطرات منصور عباسی و خلق آثارش در گذر زندگی پرداخته شده است.

کتاب حاضر در سه فصل ابتدایی و هشت پیوست در اواسط و انتهای کتاب وجود دارد که نویسندگان ادغام زندگینامه و خاطرات حاکی از خلق آثار ماندگار را با عناصر ویژه در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای منصور عباسی ادغام کرده است.

نرگس عشقی و سمیه حمیدی هر دو به‌عنوان دانش‌آموختهٔ ارشد ایران‌شناسی عزمشان را جذب کردند تا برای تألیف این کتاب با منصور عباسی گفت‌وگو کند. این گفت‌وگو مخاطب را به شاخت زندگی و نوع زیست منصور عباسی سوق می‌دهد.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب گفته است: «برای درک و شناخت نقاشی قهوه‌خانه‌ای باید از بررسی آن به شیوهٔ هنر مغرب‌زمین دوری کرد، زیرا نقاشان قهوه‌خانه‌ای در نقاشی خود سبک، اصول و ضوابط خاص خود را دارا هستند و با مقوله‌هایی چون پرسپکتیو، طراحی، و تصویرسازی واقع‌گرا به شیوه غربی بیگانه‌اند.»

همچنین در قسمتی از این مصاحبه منصور عباسی می‌گوید: «شعرهایی که شعرا در محرم می‌خواندند من ترسیم می‌کردم، مثلاً وقتی علی‌اکبر تیر می‌خورد. از میدان بیرون‌آمده و باز هم تیر می‌خورد.»

و در پایان این مصاحبه دو مؤلف هنرمند گفته‌اند: مصاحبه‌های گرفته شده در سه مرحله انجام شده تا به نسخهٔ نهایی درآمده است.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» یعنی روایت نقاشانی چون منصور عباسی که از آمال و عقاید ملی، اعتقادات مذهبی و روح فرهنگ خاص لایه‌های میانی جامعه را بازگو می‌کند تا خواننده بداند همچنان این فرهنگ بومی در جایگاه خود ارزش و منزل بالایی دارد چرا که گرفته شده از حسینیه‌ها و طور خانه‌هایی که محل تجمع مردم بود.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» روایتگر باورها و اعتقادات مردم است. به همین منظور این کتاب به‌عنوان شاخه‌ای از نقاشی قهوه‌خانه‌ای گردآوری شده است.

کتاب «نقاشی قهوه‌خانه‌ای به روایت منصور عباسی» به تألیف نرگس عشقی و سمیه حمیدی از انتشارات نگارستان اندیشه با ۱۲۲ صفحه به قیمت ۹۰ هزار تومان با ۳۳۰ نسخه منتشر و وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها