چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه در چهارمحال‌وبختیاری

چهارمحال‌وبختیاری - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری از رشد شاخص‌های کتابخانه‌ای این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری دو پروژه کتابخانه‌ای دیگر در استان افتتاح می‌شود.

احمد فرهادی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، با تشریح وضعیت کتابخانه‌ها پیش از انقلاب و اقدامات شاخص کتابخانه‌ای این استان در دولت سیزدهم گفت: مساحت کل کتابخانه‌های عمومی استان پیش از انقلاب ۵ هزار و ۳۹۰ مترمربع بوده که پس از انقلاب با رشد ۵۵۱ درصدی به رقم ۳۵ هزار و ۹ مترمربع افزایش‌یافته است؛ این مساحت در ابتدای دولت سیزدهم ۳۴ هزار و ۳۹ مترمربع بوده که براین‌اساس ۸۵۶ مترمربع عرصه و ۹۷۰ مترمربع اعیان به فضای کتابخانه‌ای استان اضافه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری افزود: پیش از انقلاب اسلامی ۵ باب کتابخانه عمومی در استان فعال بود که این تعداد در حال حاضر به ۶۱ باب افزایش‌یافته است که رشد یک هزار و ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به مقایسه فعالیت‌های کتابخانه‌ای استان در آغاز دولت سیزدهم تا کنون اشاره کرد و گفت: افزایش ۱۹۶ هزار و ۷۶۷ نسخه به منابع مطالعاتی کتابخانه‌های عمومی استان در دولت سیزدهم و رسیدن مجموع کتب کتابخانه‌های این استان به رقم یک میلیون و ۳۸ هزار و ۳۲۸ نسخه، رشد ۲۳ درصدی منابع کتابخانه‌ای این استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: با آغاز دولت سیزدهم روند ایجاد سالن‌های مطالعه خصوصی (VIP) در استان به‌صورت ساختارمند و تحت نظارت این اداره کل آغاز شد و در حال حاضر در شهرستان شهرکرد چهار سالن مطالعه مجوزدار به نام‌های «خانه کنکور» ویژه برادران و سالن‌های «جهش»، «نواندیشان» و «رتبه برتر» هفشجان ویژه خواهران فعال است و سالن «هیوا» و «آینده روشن» نیز در شهرستان بروجن سالن‌های مجوزدار مطالعه ویژه خواهران در این شهرستان به شمار می‌روند.

بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه در چهارمحال‌وبختیاری


فرهادی افزود: مراحل اداری برای گرفتن مجوز هفت سالن مطالعه خصوصی دیگر شامل ۶ سالن در شهرستان شهرکرد و یک سالن در شهرستان فارسان نیز در حال انجام است.

به گفته وی، این استان در حال حاضر پنج کتابخانه مشارکتی را هم تحت پوشش حمایتی خود دارد که با این احتساب، مجموع کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی استان به ۶۶ باب می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری به مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل در دهه مبارک فجر نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری ۳۵۰ برنامه کتاب محور در کتابخانه‌های عمومی استان اعم از برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی «مالک اشتری دیگر»، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی «نوجوانان و نماز»، تدارک گروه‌های سرود و اجرای سرودهای انقلابی در برنامه‌های کتابخانه‌ای، عضویت رایگان و بخشودگی جرائم دیرکرد، برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی در استان و شهرستان‌ها و ارائه خدمات فرهنگی و برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن با محوریت محافل قرآنی کتابخانه‌ها از مهم‌ترین این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

بسترسازی دولت سیزدهم برای رشد مطالعه در چهارمحال‌وبختیاری


فرهادی ادامه داد: برگزاری نقاشی متری ویژه کودکان با موضوع انقلاب، برگزاری جشن انقلاب، نورافشانی در شب پیروزی انقلاب، برگزاری جلسه شعرخوانی ویژه این مناسبت، دیدار با خانواده معظم شهدای انقلاب اسلامی، حضور در مراسم عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدا، برپایی ۵۶ نمایشگاه کتاب از طریق بازنمایی منابع موجود در موضوع انقلاب و بسیاری برنامه‌های کتاب محور، بخش دیگری ازبرنامه‌های پیش‌بینی شده برای دهه فجر امسال در کتابخانه‌های عمومی این استان است.


خبر خوش افتتاح ۲ پروژه کتابخانه‌ای تا پایان سال جاری یکی در شهر بروجن و دیگری در روستای بیدله، پایان‌بخش گفتگوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری با خبرنگار ایبنا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها