دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
دانشنامه تاریخی استان اردبیل تدوین می‌شود

اردبیل- نماینده ولی ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: تدوین دانشنامه تاریخی استان اردبیل مجموعه‌ای نفیس و بهترین ابزار برای حفظ و انتقال وقایع تاریخی است که بزودی به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در دیدار باجمعی از فعالان سیاسی، علمی، فرهنگی اردبیل اظهار کرد: تدوام تدوین مجموعه دانشنامه تاریخی استان و چاپ و انتشار بخش‌های آماده مغان، مشگین شهر و خلخال و کوثر، تجدید چاپ بخش نخست (اردبیل) و نیز تدوین و تالیف بخش پایانی آن یعنی شهرستان‌های نمین، نیر و سرعین ضروری است.

وی با بیان اینکه دانشنامه تاریخی استان اردبیل، مجموعه‌ای ارزشمند و برای تبیین تاریخ استان است، تصریح کرد: تمام تلاش و حمایت خود را برای چاپ سه بخش اتمام یافته و تدوین یک بخش باقی مانده این دانشنامه به کار خواهم بست.

رئیس شواری فرهنگ عمومی استان اردبیل با قدردانی از همت و دقت شورای علمی این مجموعه در تهیه مدخل‌های دانشنامه تاریخی استان بیان کرد: در این مجموعه باید ضمن معرفی مفاخر خود، به ثبت تاریخ ورود خوب و مناسبی داشت.

نماینده ولی فقیه استان اردبیل تصریح کرد: دانشنامه هویت و تاریخ ماست و باید ضمن تدوین و معرفی تمام افتخارات و وقایع تاریخی استان مان در آن، در آینده نیز نسبت به تکمیل و به روز رسانی آن اقدام شود و با این دانشنامه دیگر آیندگان بر ما خرده نخواهند گرفت که در ثبت تاریخ خود کوتاهی کرده‌ایم.

عاملی از عوامل چاپ دانشنامه تاریخی استان خواست تمام اهتمام خود را برای چاپ آن به بهترین شکل ممکن و با آخرین متدهای جدید چاپی به کار گیرند تا مجموعه ای در شأن استان و قابل ارائه به مهمانان داخلی و خارجی باشد.

وی از نبود یک مجموعه روزنگار در استان اردبیل گلایه کرد و افزود: وجود این مجموعه برایم آرزو شده، چرا که در نبود آن تمام برنامه های برگزار شده و مطالب ارزشمندی که در مورد تاریخ استان وجود دارد، به فراموشی سپرده می شود و امکان بهره مندی آیندگان از بین می.رود.

در این دیدار، سید مهدی جوادی، ناظر علمی تدوین دانشنامه تاریخی استان اردبیل با اشاره به وجود موانع مختلف برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در استان عدم انتخاب متولیان این امور از افراد متخصص، علمی، پژوهش گر و فنی و به تبع آن عدم حمایت از تلاش‌گران این عرصه را از عوامل تاثیرگذار در بروز این موانع دانست.

وی نبود حمایت مناسب از تدوین این دانشنامه از جمله اختصاص مبالغ ناچیز به این امر مهم و عدم پرداخت آن حتی در زمان تعیین شده را از موانع موجود عنوان کرد.

جوادی با بیان اینکه تدوین و تالیف این مجموعه علمی و مرجع در استان از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است خواستار برگزاری مراسم رونمایی از بخش اردبیل در شورای فرهنگی عمومی استان با حضور دکتر حدادعادل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها