دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
رد پای سعدی و حافظ در بافت قدیم شیراز

فارس- پژوهشگر حوزه فرهنگ و تمدن فارس از حضور هفتگی دوستداران سعدی و حافظ شیرازی در کوچه پس کوچه‌های بافت قدیم شیراز بویژه گذر تاریخی نصیرنظام در انتهای بازارچه فیل خبر داد.

سید محی الدین حسینی ارسنجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گفت: این روزها رد پای دو شاعر نامدار جهان یعنی حافظ و سعدی را در بافت تاریخی شیراز و عمارت تاریخی نصیر نظام در محله قدیمی اسحاق بیگ شیراز می توان یافت زیرا مکان برپایی برنامه‌های حافظ خوانی و سعدی خوانی و دیگر شاعران بزرگ ایرانی از درون ساختمان‌های خشن و بی روح اما مدرن درون شهر به خانه‌های ساده و روح نواز با معماری جالب و سنتی درون بافت تاریخی تغییر پیدا کرده است.

شاعر، نویسنده و مجموعه دار فرهنگی شیراز تصریح کرد: هر هفته میزبان سلسله جلسات هفتگی نقد و بررسی آثار ادبی و خوانش شعری دیوان‌های اشعار حافظ و سعدی دو شاعر نامدار ملی و دو چهره ادبی جهان هستیم.

وی گفت: برنامه پر استقبال «پسینی دلگشا با شعر حافظ» که به خوانش اشعار حافظ و بررسی شعر و اندیشه او و تفال بر دیوان خوجه اهل راز می پردازد هر هفته چهارشنبه‌ها و به صورت کاملاً آزاد، جمعی از دوستداران این شاعر پر آوازه را به سمت عمارت تاریخی نصیرنظام و بافت تاریخی شیراز هدایت کرده است.

به گفته ارسنجانی، دیگر برنامه ادبی این مجموعه با عنوان «گلگشت سعدی» در راستای احیای مقام شامخ شیخ اجل سعدی شیرازی که به حق استاد سخن است، شنبه‌های هر هفته برگزار و مورد استقبال ادب دوستان و سعدی پژوهان قرار گرفته است.

فعال فرهنگ و رسانه استان افزود: از عموم علاقه‌مندان به توسعه ادبی و فرهنگی شیراز تقاضامندیم برای اعتلای برنامه های پیش بینی شده و اماده اجرای گروه فرهنگی شاهدان شیراز پیشنهادات و نقطه نظرات و دیدگاه‌های ارزنده خود را ارائه دهند.

دبیر اجرایی گروه فرهنگی شاهدان شیراز در پایان تاکید کرد: در فعالیت‌های گذشته و حال و آتی خود وامدار هیچ گروه سیاسی و جریانات حزبی نبوده و نیستیم و نخواهیم بود و کارهایمان را کاملاً دلی و بر اساس علاقه و تعهد و عشقی که به توسعه فرهنگی شهر شیراز و کشور عزیزمان داریم انجام می‌دهیم و دست هر کسی که بخواهد در اجرای برنامه های ادبی و فرهنگی و هنری و ورزشی یاریگرمان باشد را به گرمی می‌فشاریم.

به گزارش ایبنا؛ برنامه ادبی گلگشت سعدی در نشست اول خود با سخنرانی دکتر احمد طاهری، نویسنده، وکیل پایه یگ دادگستری و سعدی پژوه معاصر و با حضور جمعی از دوستداران سعدی شیرازی در محل عمارت تاریخی نصیر نظام برگزار و نشست سوم برنامه ادبی پسینی دلگشا با شعرحافظ عصر روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در همین مکان زیبا و دیدنی و با حضو حافظ دوستان و حافظ پژوهان شیرازی برپا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها